זריקות אבנים ומהומות בביתוניא
זריקות אבנים ומהומות בביתוניאצילום: פלאש 90

בין שלל הסדנאות וההכשרות של אזרחים להתמודדות עם גל הטרור הנוכחי מעביר בכיר השב"כ לשעבר ניר רן, ראש המרכז לניהול וביטחון במכללה האקדמית וינגייט, סדנאות להיערכות ומוכנות בשגרה ובחירום אל מול איומי הטרור.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם רן לאחר סדנא אותה העביר לתושבי קדומים, סדנא בה השתלבו שגרה וחירום כמו גם סכנות הימים האחרונים וההתמודדות עם הסכנות המוכרות עבור תשובי האזור כחלק משגרת התנועה בצירי הדרכים.

ההיענות לאירוע בקדומים הייתה גדולה מאוד ורן רואה בכך הוכחה נוספת לכך ש"אנשים צריכים, בצד הפרשנויות והמידע שהם מקבלים, גם הנחיות והתוויות איך להתנהג ומה עושים, איך להתנהג בשגרה ואיך בחירום".

על המסרים העולים בשיחה שהוא מעביר אומר ניר רן כי מדובר במסר משולב, כלשונו. "מסר של הרגעה. אנחנו מדגישים את העובדה שלמרות הדימוי המאוד חמור של הסיכון, הסיכוי של אדם להיות מעורב באירוע דומה לסיכוי להיות מעורב בתאונת דרכים. זאת לצד מסר של מוכנות אישית.

"כשם שאדם מכין את עצמו לתאונה כאשר הוא רוכש רכב בטיחותי וחוגר את עצמו ואת ילדיו, כך בנושא הביטחון האישי, מבלי לשנות שגרה ומבלי להיכנס ללחץ טוב יעשה אדם אם ינקוט במספר כללים וצעדים לשמירת הביטחון שלו".

בסדנאות שהוא מעביר, מספר רן, עולה מגוון רחב של התמודדויות: "כיצד להתנהג בבית, כיצד להכין את הבית, כיצד לנוע בשגרה וכיצד לנוע באזורי סיכון, כיצד לנוע ברכב באזורי סיכון. מה לעשות כשנקלעים לאירוע, כיצד לנהוג כשאדם מותקף בעצמו וכיצד לנהוג אם אדם אחר מותקף. המטרה היא לייצר מוכנות אקטיבית שתקנה לך תחושה של ביטחון ושליטה במצב, שתפחית את מצב החרדה ותגרום לכך שאדם שייקלע לאירוע הסיכון יפחת".

כשהוא נשאל כיצד בסופו של יום צריכה להיראות ההיערכות והמוכנות האישית מתמקד רן בפתח דבריו במוכנות הפשוטה והבסיסית של תקינות הרכב, דלק וכיוצא באלה ומהר מאוד עובר אל ההתנהלות הנדרשת במצב של חירום. "הדבר החשוב ביותר לזכור הוא להישאר על הכביש. התעלה לא פחות מסוכנת מהרכב שממול", הוא מזהיר וקורא לזהות סימנים מחשידים לאירוע מתקרב.

"היה וזיהית חשד, דרך מראות או דרך רכב שמנסה לעקוף תוך כדי פתיחת חלון, הדבר הראשון שאמורים לעשות הוא או להאיץ את התנועה ולהיעלם קדימה, או לבלום ובמהירות הגבוהה ביותר להימצא מאחורי הרכב שלפניך. להישאר על הכביש זה הדבר החשוב ביותר, לא לזגזג ולא לפעול בתזזית. אם יש אדם חמוש ברכב הוא יכול להגיב גם בירי. המטרה הראשונית היא לעזוב את המקום".

ממשיך רן ומתאר סיטואציות מורכבות להתמודדות, כגון זיהוי של התקהלות עויינת על הכביש או מחסום אבנים וצמיגים בוערים, "אם אפשר לבצע פרסה לבצע, לא בתוך ההתקהלות אלא לפניה. אם נכנסת להתקהלות סע קדימה. השתדל מאוד שלא לעצור. סע על מדרכה ועל אבנים, אל תחשוש לאוטו, באוטו נטפל אחר כך".

במקרה של צמיג בוער, אומר רן, "יש לעבור מעליו, לא כשמרכז הרכב על הצמיג אלא לדרוך עליו עם הגלגל". אך כל זאת כאשר ניתן לבחור נתיב, "אם אין ברירה והדבר לא מתאפשר סע קדימה".

לדבריו אלה מוסיף רן ומדגיש כי קיים חריג אחד למאמץ להישאר ולנסוע קדימה וזהו מקרה של בקבוק תבערה. רן ממליץ לנסוע עם חלונות סגורים שכן "יש סבירות שבקבוק תבערה יתרסק על החלון ולא יחדור". אך "אם הבקבוק חדר, לעצור במקום ולצאת מהרכב".

"חשוב לשים לב לשחרור חגורות בטיחות. לפעמים בעקבות לחץ אנשים שוכחים לשחרר חגורות בטיחות, בעיקר של הילדים. הנהג והמבוגרים חייבים לוודא שהחגורות שוחררו וכולם יוצאים. לא לנסות לכבות את אלא לעזוב במהירות. בקבוקי תבערה יש בהם דלק והם יוצרים בערה. לדאוג להוציא מיידית את כולם כי יהיה קשה מאוד לחזור לרכב אחרי שכבר התרחקנו ממנו וגילינו שמישהו לכוד בפנים".

בסדנאות שהוא מעביר משלב דן סרטים, הדמיות ומצגות ומאפשר זמן נרחב לשאלות שעולות מהציבור, ומתברר כי כצפוי בכל מגזר ובכל אזור השאלות אחרות ונובעות מהתמודדויות ייחודיות לכל מקום ומקום. "אנשים שואלים כל אחד מהמקום שמציק לו, כל אחד ממה שרלוונטי למקום שבו הוא חי. באיו"ש שואלים על נסיעה בטרמפים, האם לנסוע בלילה או לא, האם אישה לבד בצירים, במזרח ירושלים שואלים על תנועה בסמטאות ומקומות צרים הומי אדם".

והאם עצם הדיון והעיסוק בסיטואציות המסוכנות הללו לא מגביר את הבהלה? ניר רן משוכנע שהתשובה שלילית. "הדבר המטריד ביותר בכל עניין הוא אי הוודאות. הדבר החשוב ביותר שאנחנו עושים הוא החדרה למודעות.

"אנחנו מחדירים את מושג המוכנות האישית. מסבירים שבכל אירוע המוכנות האישית והמנטאלית וההתארגנות מבעוד זמן והידיעה שיש מה לעשות נותנים לך יסוד טוב הרבה יותר. זה מפחית חרדה ומעלה את רמת הביטחון".