ישראל אייכלר
ישראל אייכלרצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

מליאת הכנסת ציינה היום (שלישי) את יום המאבק בעוני ודנה בין היתר בממצאי דו"ח העוני האחרון. במהלך הדיון האשים ח"כ ישראל אייכלר את הממשלה באטימות כלפי העניים. 

"חסד ואמת אל יעזבוך וכו' כתבם על לוח לבך", ציטט אייכלר פסוק מספר משלי ואמר, "בלי אמת בלב אין אמת. בלי חסד הבא מתוך הלב, אין חסד. למדינת ישראל אין לב למעשי חסד. היא התפרקה והתפקרה מאחריותה לעניי ישראל".

לדבריו, "מידי שנה מתפרסמים נתונים על עליית העוני בקרב ילדים וקשישים. השנה מתברר שלפני כשנתיים, ימי ממשלת לפיד, חל מהפך. בקרב הערבים ירד העוני בשבעה אחוזים ואצל החרדים העוני גדל ביותר מ5.4% . כך נוצר פער בעוני בין החרדים והערבים, שההבדל ביניהם כמו יצחק וישמעאל.  הבעיה היא שאיש אינו חושש מן העניים החרדים".

אייכלר ציין כי היום מבינים בכל מדינות המערב כי רק אם העניים שבעים העשירים יכולים לשמור על רכושם ועושרם. "אסור לממשלה ליצור אנשים שאין להם לחם לאכול ובגד ללבוש. אמריקה הקפיטליסטית גובה מיסים מן העשירים ומחלקת מליארדים למזון לעניים ולחינוך להמונים. החברות הכלכליות הגדולות בארה"ב תורמות כרבע מהכנסותיהן למטרות עזרה וסיוע סוציאלי והומאני ומזוכים ממיסים על תרומתם. הם יודעים כי צעירים עניים נכנסים למצוקה נפשית וכשהם במצוקה הם יוצרים מצוקה לאחרים ומציקים לכל מי שבסביבה שלהם".

"למזלה של מדינת ישראל, רוב העניים היהודים הם חרדים", הוסיף. "החינוך החרדי גורם לילדים עניים ומשפחות עניות, לחיות חיים מאושרים, גם כאשר בביתם שוררת מצוקה כלכלית. החינוך החרדי הוא ברמה הגבוהה ביותר ואורח החיים החרדי אינו מאפשר למצוקה הכלכלית, להפוך למצוקה חינוכית ומצוקה נפשית. האנשים השמחים ביותר בחלקם, למרות מצבם הכלכלי, הם החרדים". 

"המשטר הציוני התפקר ופרק את עולו, מאחריותו לעניי ישראל. הוא השאיר את זירת הסיוע הסוציאלי לעמותות חסד פרטיות, רובן חרדיות, המגייסות כסף רב מחו"ל לתת לאנשים לחם לאכול ובגד ללבוש, ולא רק בימי החגים. גם החברות הכלכליות בארץ תורמות פחות מ 5% מהכנסותיהן לצרכי צדקה. רוב הכסף שהם תורמים הולכים לצרכי פרסום ויחצנו"ת. הממשלה והתעשיינים חייבים לתקן את המצב.  כי אם העשירים והשליטים רוצים לישון בשקט, הם צריכים לדאוג שגם העניים יהיו שבעים", סיים אייכלר.