רופאים בבית חולים. ארכיון
רופאים בבית חולים. ארכיוןפלאש 90

פרופ' אריה אלדד שהיה בעברו כירורג פלסטי בבית החולים הדסה עין כרם וקצין רפואה ראשי בצה''ל, נאלץ לא פעם לטפל במחבלים רוצחים.

בשיחה עם ערוץ 7 מנסה אלדד, חבר כנסת לשעבר, להסביר את הסוגייה המורכבת. "זה לא נורמלי, אנחנו חיים בסיטואציה לא נורמלית שמחייבת אותנו לעשות דבר והיפוכו. אם אני רואה מחבל ברחוב אני מנסה להרוג אותו, אבל אם פצעתי אותו והוא חסר ישע, אני צריך לקחת אותו לבית החולים ולטפל בו".

"זה לא נורמלי ולא הגיוני, אבל אנחנו מנסים לשמור על התנהגות ערכית גם בסביבה לא נורמלית. שבועת הרופא העברי מחייבת לטפל בכל אדם בין אם הוא אויב ובין אם הוא אוהב. לכן קודם כל תנסה להרוג אותו ואם הוא נפצע תטפל בו. אני מניח שבכל העולם רופאים נאלצים לטפל גם באנסים ורוצחים שלא ממש מגיע להם לחיות, זאת המציאות", מסביר אלדד.

פרופ' אלדד נזכר במחבל חיזבאללה שקיבל ממנו טיפול רפואי בסוף שנות התשעים. ''המחבל הגיע עם דרכון מזויף של אזרח בריטי בשם אנדרו נוימן שהיה בביירות, הוא הגיע כדי להקים בישראל תא טרור, התאכסן במלון לורנס והיתה לו מתחת למיטה מזוודה מלאה חומרי נפץ.

"בוקר אחד המזוודה התפוצצה מתחת למיטה שלו, הוא הגיע לטיפול אצלי, כבר לא היו לו שני רגליים, שתי עיניים ויד אחת ועוד כמה דברים שהוא השאיר במלון. היו לו גם הרבה כוויות וכמנהל מחלקת הכוויות בכירורגיה פלסטית הוא הגיע אלי.

"אנחנו טיפלנו בו והצלנו את חייו", מתאר אלדד. ''בוקר אחד במקלחת אמרתי לו 'אנדרו תסתובב אלי', ואז הוא אמר לי 'לא קוראים לו אנדרו אלא חסין מקדאד', הבנו שיש לו מצב רוח לדבר, והשב"כ הצליח לחקור אותו. לימים הוא הוחזר ללבנון בעסקת חילופי שבויים ואני ראיתי תמונות שלו על המסלול בביירות, עיוור בלי ידיים ורגליים ומצדיע לנסראללה".