נושא השואה השפיע
נושא השואה השפיעפלאש 90

בימים אלה השלים ד"ר אדי כהן, היסטוריון וחוקר, איש המחלקה ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת בר אילן, את ספרו 'המופתי והיהודים – מלחמתו של חאג' אמין אל חוסייני ביהודי העולם', כותרת שנשמעת מותאמת היטב לימים אלה בהם מותקף ראש הממשלה נתניהו בעקבות דבריו על תרומת המופתי לרעיון השמדת היהודים בידי הנאצים.

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס ד"ר כהן לדברי ראש הממשלה ופורס דוגמאות מפעילות הרדיפה ושאיפת ההשמדה של היהודים כפי שהוביל אותם המופתי. לדבריו בהחלט יש מקום להעריך כי דברי נתניהו מבוססים על עובדות היסטוריות, גם אם הוא מותקף בשל אמירתן מכל עבר.

להערכת ד"ר כהן מאחורי הביקורת המוטחת בנתניהו עומדת בעיקר פוליטיקה. "דברי ראש הממשלה לא היו רחוקים מהמציאות. יש תכנית של המופתי לשרוף את יהודי ערב ויהודי פלשתינה לאחר ניצחון הגרמנים באל עלמין ב-42", הוא אומר ולתוהים אודות הסדר הכרונולוגי של האירועים הוא מציין כי "אמין אל חוסייני היה קצין בצבא הטורקי. אין לי הוכחות לכך, אבל ככל הנראה הוא ידע על השמדת העם הארמני ומשם שאב את הרעיונות שלו. איש מההיסטוריונים לא התייחס לכך".

בעקבות הדברים ממשיך ומטיח ד"ר כהן האשמות בהיסטוריונים המתעלמים באופן שיטתי מיהודי ארצות ערב שאותם רצה המופתי להשמיד ונגדם הסית באופן שיטתי. את ביקורתו מכוון כהן גם כלפי אנשי מוסד 'יד ושם' שלדבריו מעדיפים לעצום עין מהתרומה הערבית לשואה.

בהקשר זה הוא מזכיר את המחקר שלו עצמו סביב עבודת הדוקטורט של אבו מאזן, עבודת המחקר בה הוא מכחיש את היקפה של השואה. לדבריו כאשר העלה את ההצעה לכתוב על העניין בפני חוקרי 'יד ושם' הגיבו בחיוב אך כשהציע לפרסם את הדברים סירבו לכך. "איך מוסד שאמור לתעד את השואה ולחקור את השואה לא רוצה לתעד את גדולי מכחישי השואה בעם הערבי?".

לדבריו להתעלמות דומה זוכה גם הרג יהודי טוניס לוב ומדינות ערב נוספות בידי הנאצים. ד"ר כהן מצטט מדבריו של המופתי בערבית נגד יהודי עיראק אותם כינה גייס חמישי ומי שמסרו לבריטים מידע מודיעיני. "כל ההיסטוריונית מתעלמים מהעניין הפלשתיני ואני לא מופתע מכך".

כהן קובע כי המופתי הוא שהיה אחראי לפרהוד, הפוגרום וההרג שבוצע ביהודי עיראק "המופתי היה אחראי להריגת מאות יהודים, הוא תכנן הקמת משרפות לעמק דותן כדי ליישם את הפתרון הסופי במזרח התיכון. הוא שאב את זה מהטורקים. למה מתעלמים מהעובדה הזו ולא קוראים את מה שכתב המופתי בעצמו בערבית: 'לא שיתפתי פעולה עם הנאצים מתוך אמונה בנאציזם אלא מתוך הנחה שהם ינצחו במלחמה לא יהיה זכר לאף יהודי בפלשתינה ובארצות ערב'".

"כשהמופתי היה בעיראק הוא הקים את 'חיזב אל אומה', מפלגת האומה ובסעיף השלישי של תקנון המפלגה נכתב שיש לגרש את כל יהודי ארצות ערב כפי שעשה מוחמד. מבחינתי המופתי הוא כמו היטלר", אומר כהן ומדגיש כי אינו יכול להתחייב באשר לתוכן שיחתם של המופתי והיטלר אך ברור לו ש"שניהם קיבלו השראה אחד מהשני. שניהם רצו לחסל את היהודים באירופה ובפלשתינה. הייתה תכנית לא כתובה שהיטלר יתמקד ביהודי אירופה והמופתי ביהודי ארצות ערב פלשתינה".

נתניהו בקונגרס הציוני

"אמין אל חוסייני היה הראשון שהסית נגד יהודי ערב וקרא לגירושם, הוא קיים בכל שני בנובמבר תהלוכות בקריאה לביטול הצהרת בלפור, בשני בנובמבר 45' אחרי כישלון הנאצים היו פוגרומים ביהודי מצרים תחת ידו המכוונת של המופתי".

יצוין כי דבריו של ד"ר כהן כמו גם דבריו של ראש הממשלה נתניהו תואמים את הדברים המובאים היום (ראשון) בעיתון 'הארץ' ולפיהם "מאמר של פרופסור אמריקאי לפילוסופיה... מספק מקור אקדמי לכאורה לטענותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בדבר השפעתו המכריעה של המופתי חאג' אמין אל-חוסייני על החלטתו של אדולף היטלר להשמיד את יהודי אירופה".

על פי הדיווח בעיתון "בניסוח כמעט זהה לדבריו מעוררי המחלוקת של נתניהו בשבוע שעבר בקונגרס הציוני העולמי, פרופסור ג'וסף ספורל מסיינט אנסלם קולג' בניו המפשייר כתב כי 'עד 1941, נראה שהיטלר הסתפק בגירוש כל היהודים מגרמניה ומהמדינות אותן כבשה, תוך שהוא נוטל בתהליך גם תשלומי דמי כופר'".

על פי דבריו של הפרופסור מי שהתעקש על רעיון השמדתם של היהודים היה המופתי חאג' אמין אל חוסייני.

בשולי הדברים מספר ד"ר כהן כי אמצעי התקשורת הישראליים מעדיפים להתעלם מאמירותיו שלו מאחר וידועה להם עמדתו התומכת חלקית בדברי נתניהו. "מצניעים את האמירות שלי כפי שעושים עם הדוקטורט של אבו מאזן וכפי שמצניעים את הפגיעה וההשמדה של יהודי ארצות ערב. זו פוליטיקה", הוא אומר ומזכיר כי בדרישתו לסגור את שערי ארץ ישראל הביא המופתי להרג נוסף של עשרות אלפי יהודים ובהם ילדים פליטים שברחו מארצות אירופה.