יעקב מרגי
יעקב מרגיצילום: פלאש 90

יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) זעם בדיון שנערך היום בוועדה על נציגי עיריית אלעד, בעקבות אי קיום הוראות משרד החינוך, באשר לשיבוץ בנות חרדיות מהעדה הספרדית בסמינרים חרדיים.

"ראש עיריית אלעד מוביל, ביחד עם מנהלי המוסד, את האפליה הפושעת בבנות הספרדיות", טען מרגי ודרש ממשרד החינוך לשלול רשיונות ממוסדות חינוך המפלים בנות על רקע עדתי.

בתגובה לדברי נציגת עיריית אלעד, דבורה בידרמן, שאמרה כי הבנות טופלו ברגישות, אמר היו"ר מרגי, "אין כאן לא רגישות ולא חמלה יש כאן אטימות של האיש שעומד בראש העירייה".

הישיבה שהתקיימה היום היתה ישיבת מעקב בנושא אי שיבוץ בנות מהעדה הספרדית למוסדות חינוך חרדיים, ובמהלכה קרא מרגי למשרד החינוך לשלול את סמכותו של ראש עיריית אלעד בכל הנוגע לשיבוץ תלמידים למוסדות חינוך ולמנות במקומו נציג מהמשרד.

עוד אמר כי ישיבת המעקב הבאה תתקיים בשיתוף הוועדה לביקורת המדינה וכי אם לא תהיה ברירה וראשי הסמינרים החרדיים ימשיכו להדיר תלמידות ספרדיות מהלימודים, הוא יעתור לבג"צ כנגד משרד החינוך שלא כופה את החלטתו.

האב שלמה מיארה העיד בוועדה: "הבת שלי לא שובצה לסמינר בגלל שיקולים פוליטיים. לאחר קביעת ועדת הערר היא שובצה, אבל כעת ועד ההורים השבית את הלימודים בבית הספר. משרד החינוך לא עושה כלום ומרים ידיים". עוד סיפר האב כי במוסד חינוך אחר התלמידות הספרדיות לומדות לבד בכיתה ואילו יתר התלמידות לומדות בבתים פרטיים.

במהלך הישיבה שמעו חברי הוועדה שכתוצאה מישיבה קודמת בקי. האחרון וכתוצאה מהוראות בתי המשפט, רוב התלמידות הספרדיות החרדיות שובצו בביה"ס ובסמינרים המבוקשים על ידן ברשויות המקומיות החרדיות, אך מספר בנות טרם שובצו ללימודים כשלושה חודשים לאחר תחילת שנת הלימודים.

נציג משרד החינוך בדיון עו"ד לירון ספרד, מסר שהמשרד פועל בכל הדרכים האפשרויות לשיבוץ התלמידות. לדבריו, התקיימו ועדות ערר שהפנו תלמידות לשיבוץ במוסדות המבוקשים על ידן. השבוע, אמר עו"ד ספרד, בית המשפט יידון בעתירה מנהלית נגד בתי הספר שסירבו לשבץ את הבנות.

עם סיום הדיון אמר יו"ר ועדת החינוך, ח"כ יעקב מרגי כי הוא רואה בחומרה רבה את התנהלות עיריית אלעד והעומד בראשה בכל הנוגע לאי- שיבוץ תלמידות ספרדיות במוסדות חינוך רק בשל היותן ספרדיות.

עוד אמר מרגי כי הוועדה רואה בחומרה את הסלחנות של משרד החינוך והאגף החרדי במשרד החינוך כלפי מועצת אלעד בנושא האפליה החמורה כלפי התלמידות הספרדיות. "יש בכך שיתף פעולה נואל של העירייה עם מוסדות החינוך המפלים", אמר היו"ר מרגי.

הוועדה קראה כאמור למשרד החינוך לא להעניק רישיונות למוסדות חינוך מפלים וכן קרא לשר החינוך לשלול את סמכותו של ראש מועצת אלעד כראש רשות החינוך המקומית ולמנות ממונה חינוך חיצוני. לסיכום קבע כי הוועדה תקיים דיון משותף בנדון עם הוועדה לענייני ביקורת המדינה.