ביקורת חריפה. מבקר המדינה
ביקורת חריפה. מבקר המדינהפלאש 90

מבקר המדינה יוכל לבדוק גם את העמותות המפעילות את מתנדבי השירות הלאומי-אזרחי, כך קבעה היום (רביעי) הוועדה לביקורת המדינה, ביוזמת יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) שקראה להרחבת השירות הלאומי – בתקנים, בתקציבים ובהכשרות - לנערים בסיכון, בעלי צרכים מיוחדים ולבני מיעוטים.

לדברי השר אורי אריאל, הממונה בממשלה על השירות הלאומי-אזרחי, הגידול המבורך במספר המתנדבים ממגוון המגזרים, מצריך חוק מוסדר – ומיד לאחר אישור התקציב יחלו בחקיקתו, ובמקביל – תוקם מועצה ציבורית ובה קשת נציגי החברה הישראלית. אריאל קרא להרחיב בצורה משמעותית את ההכשרות למתנדבים החרדים והערבים.

שר שלום ג'רבי, מנכ"ל רשות השירות הלאומי-אזרחי, אמר כי כל העת גדלה המודעות בציבור לשירות –וכיום כבר פעילים כ-18 אלף מתנדבים, בהם כ-4500 ערבים, כ-1400 חרדים וכ-1500 בעלי צרכים מיוחדים.

הוא מתח ביקורת על הקיצוץ שעושה משרד החינוך בכמות מתנדבי השירות, כדי לממן את הכשרתם, קרא להגדלת ההשקעה בנוער בסיכון, כדי לשלבם בחברה, וסיפר על מאה תקנים המתוקצבים כבר ב-2 מיליון ש''ח ומיועדים לנוער בעל רישום פלילי - אשר שנת השירות תאפשר למחוק רישום זה.

דוד פלבר, האחראי על השירות הלאומי במשרד החינוך סיפר על הכשרות המתנדבים הפעילים בתחומו, כ-4,000, וכ-10% מהתקציב הייעודי - מיועד להכשרתם, ואילו אורן נחמיה, נציג המשרד לביטחון הפנים סיפר על ארבעה ימי הכשרה למתנדבי השירות, ושלושה ימים נוספים במהלך השנה. המתנדבים במשטרה מוכשרים במשך שלושה שבועות.

נחמה כהן, מנהלת עמותת "מקום לכולם" תיארה הפעלת מתנדבים עם צרכים מיוחדים או המרותקים לכיסא גלגלים, אך העמותה איננה מתוקצבת ע"י משרדי הממשלה, בגלל שאיננה נכללת בשום תקנה או תבחין. מתנדביה סיפרו על ההעצמה האישית, התקווה, המרץ ותחושת-השוויון המעניקה שנת השירות.

אורנה קוטלר, מנכ"לית עמותת "שלומית", סיפרה על מתנדבים רבים שיכולים להיחשב כ"נערים בסיכון", אך אינן נכללים בתבחינים בעניין - ולכן אינם זכאים להכשרות וליווי. היא בירכה על ההחלטה להחיל את סמכות מבקר המדינה לגבי העמותות המפעילות, אך ביקשה כי היא תוחל גם על גופי-הבת המקבלים תקציב מהעמותות.