שברי מטוס מטורג'ט בחצי האי סיני
שברי מטוס מטורג'ט בחצי האי סינירויטרס

ד"ר יוסי שוב הוא טייס כבר 35 שנים. החל את דרכו בחיל האוויר כטייס קרב והשתתף במערכות ישראל מאז מלחמת יום כיפור. כיום הוא משמש כיושב-ראש האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל טייס בואינג 777.

בראיון לערוץ 7 הוא מתייחס להתרסקות מטוס חברת "מטרוג'ט" מעל חצי האי-סיני, התרסקות שבה נהרגו 224 נוסעים ואנשי צוות.

שוב מסביר כי מהתמונות שפורסמו בתקשורת לא ניתן להסיק מסקנות, "היה שם משהו פתאומי, זה ברור. האם זה היה גוף זר שפגע במטוס? את זה אני לא יכול להגיד לך. רק אחרי שיגמרו לחקור ויסיימו את כל תהליך הבדיקה".

לדבריו טייסים עוברים מבחני כשירות חמש פעמים בשנה ומבדקים נוספים מידי שנה ואלה דברים המקטינים באופן משמעותי את הסיכוי לתאונות אוויריות, "בחברה רצינית הסיכוי שיקרה דבר כזה נמוך מאוד, הטייסים מכירים את כל תופעות מזג האוויר ומיומנים לטפל בתקלות טכניות שונות ומשונות וכשהוא ניצב מול תקלות קונבנציונליות הוא יודע להתמודד איתן.

"יש מצבים שאני זוכר עוד מחיל האוויר שמטוס טס בגובה נמוך ופוגעת בו ציפור או פוגע בו טיל או שיש תקלה טכנית מאוד חמורה של התפוצצות מנוע וזה קורה בבת אחת, והטייס צריך לדעת להגיב, או לנטוש את מטוס הקרב או לנחות בשדה הקרוב. בשנים האחרונות כבר אין תקלות טכניות מהסוג הזה, כי בחברות תעופה מסודרות יש מערכי אחזקה ומערכי בקרה מאוד משוכללים".

בראיון הוא מעריך כי אירוע חריג ובלתי שגרתי הוא שגרם להתפוצצות המטוס באוויר, "הגובה שבו טס המטוס, בין 30 ל-35 אלף רגל, הוא גובה שכבר אין בו ציפורים. האפשרות הכי הגיונית פה היא שהייתה תקלה מאוד חריגה שבבת אחת גרמה למטוס הזה לאבד שליטה. אולם יכול להיות שאם המטוס הזה היה מנוהג על ידי טייסים ותיקים הם יכלו להובילו בבטחה אל שדה התעופה הקרוב".

בתקשורת הזרה פורסם כי בני משפחתו של הטייס סיפרו כי התלונן בפניהם על מצב התחזוקה הירוד של המטוס. ד"ר שוב, אומר כי דבר כזה לא ייתכן בישראל, "את זה לא תשמע בחברות מסודרות. אין מצב שמטוס עולה לשמיים במצב תחזוקה בינוני. חשוב לציין שאני לא יודע אם זה אכן נאמר. טייס לא ייקח אווירון שמצב התחזוקה שלו הוא לא טוב".

לאחר התרסקות המטוס הודיעו חברות טיסות בינלאומיות כי יפסיקו לעת עתה את טיסותיהן מעל לחצי האי סיני. ד"ר שוב מציין כי מטוסים ישראלים אינם טסים כלל מעל לחצי האי סיני. 

לסיום מבקש שוב להרגיע את הנוסעים הישראלים ומסביר כי הם מוגנים, "חברות הטיסה הישראליות הן הראשונות בעולם שהכניסו מערכות הגנה מסוגים שונים שאסור ואי אפשר לפרט אותן, ואני מאמין שכל העולם יאמץ אותן בהמשך. יש לנו מערכות הגנה מודרניות וייחודיות שפותחו בארץ ומאפשרות הגנה".