ניסן סלומינסקי
ניסן סלומינסקיפלאש 90

ועדת החוקה קיימה היום (שלישי) דיון מהיר בנושא הפסקת העברת הקצבאות לניצולי השואה. ניצולי השואה לא מקבלים מזה כמה חודשים את הקצבאות המגיעות להם מהחברה להשבת נכסים בגלל סכסוך משפטי על מניות.

בפתח הישיבה, אמר היו"ר ניסן סלומינסקי כי מטרת הדיון איננה להחליף הדיון בפני בית המשפט, שעושה עבודתו נאמנה, אלא כדי לזרז עניינים, שכן גם לאחר מתן פסק דין, עשוי להינתן ערעור, דבר שעלול לקחת זמן רב. זמן שאין לניצולים.

כמו כן, אמר ח"כ ניסן סלומינסקי: "אני מזכיר לכולם שאנו כאן כנבחרי ציבור, ועלינו מוטלת האחריות לדאוג לניצולי השואה, ולא לאפשר להם להיהפך לבני ערובה של מאבקים כלכליים או משפטיים. הניצולים, הם ולא אחר, בראש סדר העדיפויות שלנו". כן הוא קרא לכל אחד ואחד מהנוכחים |לחשוב על אביו או אימו במצב הזה של ניצולי השואה".

במהלך הישיבה, חזר והפציר יו"ר אוצר להתיישבות היהודים, אמיר פלד, שהאחרונה מוכנה להעניק הלוואה לחברה להשבה בסך 30 מיליון באופן שיעניק פתרון לניצולים לרבעון הנוכחי כבר מחר בבוקר. מנגד, עמד יו"ר החברה להשבה, מיכה חריש, על כך שההלוואה המוצעת איננה מהווה פתרון ראוי לבעיית ניצולי השואה, שכן עבור כל שנת 2015 הניצולים זכאים להרבה יותר, ולפיכך ההלוואה היא זריית מלח ותו לא. עוד אמר כי מונחת על השולחן הצעה להסדר פשרה שמספק את מלוא הסכום שמגיע לניצולים, ומשכך היא עומדת על קיומו ולא על קבלת ההלוואה.

בעיצומו של הדיון, הציע סגן יו"ר ההסתדרות הציונית, יעקב חגואל, שההסתדרות "תספוג" את הריבית על ההלוואה בסך 30 מיליון, כך שניתן יהיה להעביר את הכסף לניצולים לפני סיום ההליך המשפטי, מבלי לפגוע במי מבין הצדדים.

כלל חברי הכנסת שנכחו בוועדה עמדו על הצורך לספק פתרונות לניצולי השואה, וקראו לחברה להשבה לקבל ההלוואה בסך 30 מיליון שמציעה אוצר להתיישבות, כך שייווצר פתרון לניצולי השואה כבר מחר בבוקר, ובהמשך יימשך המאבק המשפטי על יתר הסכום.

לאחר דיון אמוציונלי וסוער, הצליחה הוועדה לייצר פריצת דרך ולהביא את הצדדים להבנה באשר לחשיבותה של ההלוואה. בלחץ יו"ר ועדת החוקה, ח"כ ניסן סלומינסקי, הסכימה עקרונית החברה לאיתור ולהשבת נכסי נספי השואה לקבל ההלוואה בסך 30 מיליון ₪ מאוצר ההתיישבות היהודית, סכום שייתן מענה לחלוקת הסיוע לניצולי השואה לשלושה חודשים. הוסכם שהצדדים ישיבו ליו"ר תשובה מחר.

ח״כ מירב מיכאלי, מיוזמות הדיון, בירכה על ההישג, "אני שמחה שהצדדים נענו לבקשתי והגיעו להסכמה שתאפשר העברה מיידית של הכסף לניצולים והניצולות שהכי זקוקים לו. אחד הדברים שהיתה לי זכות גדולה לעשות בכנסת הקודמת הוא להגדיל בחוק את הסכום שמקבלות 10,500 ניצולות וניצולים הנזקקים ביותר. האחריות של כולנו היא לעשות הכל כדי לתמוך ולסייע לניצולות וניצולי השואה שלא יהיו אתנו עוד זמן רב״.