נשיא פורום חותם ורב העיר רמת גן הרב יעקב אריאל, מתייחס לסוגיית עיקור חתולי הרחוב שעלתה אתמול לכותרות בעקבות תכניתו של השר אורי אריאל לאסור על עיקור חתולים והעברתם למדינות אחרות.

"עיקור ניתוחי גורם לצער לחתולים, ולכן אנחנו אומרים שצריך עיקור הורמונאלי", אומר הרב אריאל ומברך גם על ההחלטה להקצות תקציבים למחקר בנושא. "כדי לפתח את תחום העיקור ההורמונאלי צריך לקדם מחקרים בנושא. עיקור ניתוחי הוא לפי ההלכה לא ראוי וגורם צער לבעלי החיים בעוד שעיקור הורמונאלי לא גורם צער".

הרב אריאל מתייחס גם להחלטה להשקיע בפיתוח המחקר בתחום זיהוי האפרוחים בטרם בקיעתם, וזאת בכדי למנוע את השמדתם של מליוני אפרוחים מדי שנה. "נושא השמדת האפרוחים הוא חמור מאוד ללא ספק, ויש למצוא לכך פתרון", אמר הרב אריאל.

החלטתו של שר החקלאות אורי אריאל התקבלה בין היתר, לאור עמדת פורום חותם המאגד את מכוני המחקר התורניים. בוועדת החינוך של הכנסת הוצגה עמדתו המקצועית של הפורום בנוגע לסירוס ועיקור בעלי החיים, והוצגו פתרונות המתאימים על פי ההלכה.

"איסור הסירוס והעיקור מובא בחומש ויקרא בפסוק: ו"ּמָעוּךְ וְכָתוּת וְנָתוּק וְכָרוּת לֹא תַקְרִיבוּ לַה' וּבְאַרְצְכֶם לֹא תַעֲשׂו"ּ. משמעות הדבר היא שאסור לגרום לבעל חיים לאבד באופן מוחלט את יכולת הרבייה שלו", נכתב בדף העמדה שהוציא חותם בעבר.

"איסור זה הוא הן ביחס לזכרים והן ביחס לנקבות איסור הסירוס מתבטא בכמה אופנים; הוצאת אברי ההולדה של בעלי החיים או פעולה שגורמת לביטול קבוע של יכולת ההולדה שלהם. כמו כן, יש בעריכת ניתוח לבעל החיים משום איסור צער בעלי חיים", נאמר עוד בנייר העמדה.

אם זאת הציעו בחותם פיתרון של סירוס זמני. "פעולה שגורמת לעיכוב יכולת ההולדה באופן זמני אינה נכללת באיסור הסירוס, והיא מותרת", נכתב בדף העמדה, ולפיכך המליצו בחותם על שתי שתי אפשרויות לסירוס ועיקור הורמונאליים. האחת בזריקות, והשניה בהשתלת שבב שמדכא את הפעילות המינית של בעל החיים למשך כחצי שנה עד שנה.