USA ISRAEL NEW YORK דגל ישראל ניו יורק
USA ISRAEL NEW YORK דגל ישראל ניו יורקצילום: רויטרס

הגרדיאן הבריטי פרסם בימים האחרונים מאמר דעה של ד"ר שרונה אהרוני גולדנברג וד"ר רועי גילבר מביה"ס למשפטים במכללה האקדמית נתניה ובו ביקורת חריפה נגד הקריאות של מאות אנשי אקדמיה בריטיים להחרמה אקדמית של ישראל.

העילה המרכזית שהובילה את גולדנברג וגילבר לכתיבת מאמרם הוא החלטתה של הסופרת ג'יי. קיי רולינג, מחברת ספרי 'הארי פוטר', לחזור בה מהתבטאויותיה בעד ישראל בעקבות לחץ שהופעל עליה.

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחסת ד"ר גולדנברג לתוכנו של המאמר ולסיכויי ההשפעה שלו באווירה הבריטית העוינת. לדבריה החרם האקדמי אינו אלא פגיעה חמורה בזכויות אדם, שכן כאשר 350 אנשי אקדמיה ורוח קובעים שלא יתייחסו למאמריהם של כותבים ישראליים לא בשל תוכן המאמרים אלא בשל מוצאם האתני לאומי יש בכך פגיעה בזכות לשוויון

גולדנברג קובעת כי למעשה מדובר באפליה על רקע לאומני, פגיעה בכבודם של החוקרים בישראל,  ושימוש בהם ככלי להשגת הון פוליטי. עוד היא מוסיפה ומציינת כי חמור מכך, "חרם באקדמיה מהווה השתקה של השיח, הרי כל מטרתו של המחקר האקדמי היא לעורר דיון ולחתור אל האמת ואילו במכתב שכזה ישנה קריאה להשתקה".

כשנשאלה אם הטיעון של אותם אקדמיים שישראל שווה לדרום אפריקה והיא מקיימת מדיניות אפרטהייד שלא ניתן להתעלם ממנה, משיבה גולדנברג ואומרת כי על מי שיש בעיה עם המדיניות שמובילה הממשלה להפנות את מאמציו מול הממשלה ולא מול אזרחי ישראל. " זה סוג של משטרת מחשבות והשתקה". עוד היא מעירה ומציינת כי "בדרום אפריקה מה שהניע את השוויון לא היו החרמות והנידויים".

על נסיגתה של ג'יי קי רולינג מהתבטאויותיה בעד ישראל אומרת ד"ר גולדנברג כי מדובר בביטוי מצער ביותר של השתקה שכן רולינג ידעה לשלב בספריה ערכים של חופש ביטוי גם מול אנשים כוחניים המבקשים להתנכל לנושאי עמדות שונות משלהם. לדבריה מדובר בסופרת אמיצה ונסיגתה מעמדותיה מאכזבת מאוד. "היה עצוב לי לראות שאישה אמיצה כזו לוקחת צעד אחד אחורה".

במאמר נכתב כי "ג'יי קיי רולינג בספריה יוצאת חוצץ על העובדה שיש רדיפה נגד אנשים מפני שהם מגזע שונה או מייצגים דעות שונות. לדוגמה, אחת המורות בבית הספר לקוסמים מפוטרת בגלל שהציגה דעות שונות ורולינג מציגה זאת כאפליה שצריך לתקנה. רולינג איננה מתמקדת באמירות אלו רק בעולם הפנטזיה אלא חיברה כתיבה למעשה ויצאה חוצץ כנגד חרם תרבותי נגד ישראל. רולינג שסבלה ממתקפה קשה נאלצה לחזור בה ולמתן את דבריה. אני חושבת שמצב זה מביא לנו את ההתחלה לעידן של השתקה, משתיקים את החוקרים הישראלים שנולדו בישראל ואת תומכי ישראל בגלל דעותיהם, זהו פתח לימים רעים מבחינתנו".

עוד נשאלה בהמשך השיחה עמה אם קיימת אוזן בריטית קשבת לאמירות מעין אלו, ולדבריה התשובה בהחלט חיובית. היא מזכירה כי בבריטניה מרצים ישראליים רבים וקיימים קשרי אקדמיה פוריים בין המערכות הישראליות והבריטיות. דוגמא לכך היא מציגה בחתימתו בקרוב של מסמך אוניברסיטאות אחיות בין מכללת נתניה לאוניברסיטה בריטית. "יש מי שחושבים אחרת. יש מי שמכבדים זכויות אדם בסיסיות".

בדבריה מזכירה גולדנברג כי נושאי דגל החרם לא מוצאים לנכון לפעול להשתקת מרצים מאיראן או מסוריה. "זה ילדותי", היא אומרת ומוסיפה כי "הנוראי ביותר זה שזה מתחיל במרצים הישראליים. יש גם מרצים שחיים בישראל שתומכים בחרם. יש מרצים שלא מבינים את הפגיעה הנוראה בזכויות אדם שנגרמת מהשתקת חוקרים".

בימים אלה מקימה ד"ר גולדנברג ארגון שמטרתו מאבק בתופעת החרם והיא קוראת לציבור הרחב לחבור לארגון ולתרום איש איש מיכולותיו ומכישרונו למאבק. "בארגון שהקמתי עם אנשי אקדמיה וחוקרים אנחנו יוצאים חוצץ נגד תופעת החרם האקדמי על ישראל. אנחנו מתראיינים ומסתובבים בעולם. בהמשך ננקוט גם בצעדים כמו שיימינג, הפגנות וצעדים משפטיים, אבל אנחנו רוצים להתחיל בטוב, בקריאה מסבירה".