בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

המועמד לראשות מערך ההסברה של ישראל, ד"ר רן ברץ, התנצל הערב (חמישי) על דבריו נגד הנשיא ברק אובמה והנשיא ראובן ריבלין.

"אני מתנצל על הדברים הפוגעניים שפרסמתי ברשת ביחס לנשיא המדינה, נשיא ארה"ב ואישי ציבור נוספים", כתב ברץ בפייסבוק, "אני מצטער שלא עדכנתי את ראש הממשלה על דברים אלה קודם לכן. הדברים שפרסמתי נכתבו בקלות הדעת ולעתים גם בבדיחות הדעת, בשפה שמתאימה לרשתות החברתיות ולאדם פרטי".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לראשונה לפרשה ואמר הערב, "קראתי לראשונה את הדברים שפרסם ד"ר רן ברץ ברשת, לרבות על נשיא המדינה, נשיא ארה"ב ואישי ציבור בארץ ובארה"ב. הם אינם ראויים ואינם משקפים לא את עמדותיי ולא את מדיניות הממשלה. ד"ר ברץ התנצל על הדברים, ביקש ללבן אותם בפגישה עמי וסיכמנו להיפגש עם שובי ארצה", הוסיף.

במקביל, לערוץ 7 נודע כי ברץ, שהיה אמור לצאת עם המשלחת של ראש הממשלה לוושינגטון לקראת הפגישה עם הנשיא אובמה בשבוע הבא, לא יצטרף לנסיעה.

גם מינויו של ברץ, שהיה אמור להגיע לממשלה ביום ראשון הקרוב, יתעכב ככל הנראה זמן מה, עד לשיחה שתתקיים בין נתניהו לבינו, אחרי שובו של ראש הממשלה.

נציין כי הסערה החלה לאחר שפורסם כי ברץ הגיב לאחרונה בפוסט לתמונות הנשיא שהתפרסמו בתקשורת בעת שחזר מביקור בצ'כיה ובהן נראה יושב במחלקת התיירים במטוס. "אני חושב שזה אומר הרבה שהנשיא טס במחלקת תיירים, הסתובב במטוס ולחץ לכולם ידיים", כתב. "בעיקר זה אומר שהוא דמות שולית כל כך עד שאין שום חשש לחייו. נראה לי שאפשר אפילו לשלוח אותו במצנח רחיפה לגולן הסורי שבשליטת דאע"ש; יום למחרת הם יחזירו אותו עם רצון לפתוח במשא-ומתן על חזרתם המיידית לעיראק".

ברץ הוסיף וכתב: "רק קחו אותו, בחייאת יזראעלין, הנשיא שלכם עובר במחנה לוחץ לכולם אחד אחד ידיים, מנסה לדבר איתנו בערבית שהוא לא יודע, אומר לנו שנתאחד כי חבל שאנחנו ככה שבטים-שבטים, בקיצור הג'מעה בגללו בדמורליזציה גמורה, מיואשים לגמרי מהחיים, אפילו התחילו לדבר אולי נקים ארגון זכויות אדם לבדיקת השימוש האכזרי בבדיחות קרש במלחמה פסיכולוגית. הקרן החדשה כבר מתעניינת".

אחד האנשים שהגיבו לפוסט של ברץ צירף תמונה של פעילת הימין דניאלה וייס מתוך ראיון טלוויזיוני בו אמרה שהנשיא ריבלין "לא מספיק חשוב כדי שיהרגו אותו". ברץ הגיב לדברים וכתב: "אמרתי את זה הרבה לפניה, אבל זה טוב שאנשים מעשיים מאששים הבחנות של תיאורטיקנים".

בעקבות הדברים פנה בית הנשיא ללשכת ראש הממשלה ודרש לקבל הסברים. לשכת ראש הממשלה פרסמה אמש בחצות הודעה בה נמסר כי נתניהו ״לא היה מדוע לדברים שכתב רן ברץ נגד ריבלין ורואה בהם התבטאות בלתי ראויה״.