דרעי, שקד וגפני
דרעי, שקד וגפניצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

תזכיר חוק הגיוס המתוקן הופץ אמש (חמישי) בקרב שרי הממשלה בדרך לתחילת הליך החקיקה.

על פי תזכיר החוק החדש, תקופת ההסתגלות הראשונה תוארך מ-2017 ל-2020 ולאחר מכן תוחל 'תקופת הסתגלות שניה' עד 2023 שבה במידה והחרדים לא יעמדו ביעדי הגיוס תוענק הסמכות לשר הביטחון להפעיל סנקציות פליליות ולהחיל את חוק שירות ביטחון חובה.

על פי הדיווח בערוץ 2, רק לאחר 2023 תידרש הקואליציה להאריך את החוק או לחילופין חוק שירות ביטחון יוחל על כולם.

שאר סעיפי החוק ככל הנראה לא ישונו באופן מהותי. בין היתר, יעדי הגיוס שקבעה הצעת החוק הקיימת יישארו על כנן. יש לציין כי לפי שעה החרדים עומדים ביעדי הגיוס.

לערוץ 7 נודע כי אחת המחלוקות נסובו סביב הפעלת סנקציות כלכליות במידה ושר הביטחון לא יאשר החלת סנקציות פליליות. בעוד שהחרדים דורשים שהסנקציות הכלכליות תופעלנה במתכונת של שלילת תמריצי גיוס לישיבות (הישיבות שיעמדו ביעדי הגיוס יקבלו תמריצים תקציביים), גורמים בקואליציה דורשים להחיל סנקציות כלכליות ממשיות.

ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) השמיע הבוקר ביקורת חריפה נגד מתווה חוק הגיוס החדש. "השינויים שממשלת ישראל מתכוונת להעביר בתיקונים לחוקי השוויון בנטל מבטלים את ההישגים ואת הכיוון החיובי אותו ראינו מאז שהחוקים חוקקו. רק בשנת הגיוס האחרונה גויסו 2300 חרדים ומדובר בשיא של כל הזמנים.

"זוהי דחייה תחת אצטלה של שינויים שנועדו למוסס את עיקרי החוק שמלכתחילה נחקק תוך התחשבות מרבית במאפיינים הייחודים וברגישות מרבית לצרכי העדה החרדית", טען פרי והבטיח כי ''יש עתיד תאבק בכל האמצעים החוקיים והפרלמנטריים העומדים ברשותה למניעת חקיקה זו".

לדבריו, ''יהיה זה גם מבחנם של מי שאישר את חוקי השוויון בנטל ונלחם בשנים האחרונות למען השוויון והאחדת הקריטריונים של כל צעירי ישראל".

ח"כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד, אמר כי "טיוטת התיקון לחוק הגיוס חושפת את הקומבינה של הממשלה במלוא עליבותה. אין בה אפילו ביטול של מה שמכונה הסנקציות הפליליות, אותו סעיף שלטענת המפלגות החרדיות הוא בדם ליבן. כל מה שיש בה הוא דחייה בשש שנים של החלתן, שגם היא לא תעבור בבג"צ''.

לדבריו, ''ראש הממשלה, שר הביטחון ושרת המשפטים, שלושתם שותפים בכירים לחוק שהובלנו בכנסת הקודמת, מבזים את הבסיס הערכי המלכד את הציבור הישראלי, שמכוחו הם ממלאים את תפקידם. אם התיקון העלוב הזה יעבור, לנתניהו ויעלון לא תהיה יותר סמכות מוסרית לגייס אנשים לצבא העם ולשלוח אותם להגנת המולדת''.

ח"כ שלח הבטיח, "ניאבק במהלך הפתטי הזה בכנסת, ברחוב ובבתי המשפט - ואני קורא לכל חבר קואליציה שדעתו דומה, ויש הרבה כאלה, להצטרף אלינו בהפלתו.