ענת ברקו
ענת ברקוצילום: ערוץ הכנסת

במסגרת הדיון בהצעת החוק למאבק בטרור, דנה היום (שני) ועדת החוקה בסעיף העוסק בחברות בארגון טרור.

במהלך הדיון התגלע ויכוח נוקב באבחנה בין ארגוני טרור לארגוני מעטפת-ארגונים התומכים בארגוני הטרור.

עפ"י הצעת החוק הממשלתית, אין אבחנה בהגדרה בין ארגוני טרור לארגוני מעטפת. ואולם, יש אבחנה ברמת הענישה.

סגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה פרופ' מרדכי קרמניצר אמר "לאחר מתקפת הטרור בארה"ב, אמריקה נכנסה להיסטריה ותמיד לאחר אסון רואים תגובת יתר. ההצעה שמונחת לפניכם, יש בה תגובת יתר ולא פרופורציונאלית.

"מה שנכון לארגון טרור, לא מתאים לארגון תומך טרור", טען קרמניצר, ''מתבקשת אבחנה ולא רק בחומרת העונש".

ראש התביעה ביו"ש סא"ל מוריס הירש אמר, "תפקידי ארגוני המעטפת, הם להאדיר את שמם של הטרוריסטים ולתמוך בבני משפחותיהם כגון אגודת אל-נור. זה ארגון שמטרתו לתמוך לעודד ולסייע לפעולות טרור". הירש גילה "יש ארגון של עורכי דין שכל מטרתו להעביר מסרים בין הטרוריסטים בכלא. זה ארגון טרור".

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד רז נזרי אמר "מרגע שארגון הוכרז כארגון טרור, לא נכון להבחין בין ארגון שעורף ראשים כארגון דאע"ש, ארגון שמבצע פעילות טרור כארגון החמאס או ארגון שמגייס כספים על מנת לרכוש אמל"ח. ואולם, רמת הענישה תשתנה מפעיל טרור אחד למשנהו, בהתאם לתפקידו בארגון". 

נציג השב"כ הדגיש בדיון כי הצעת החוק נועדה לסייע לשב"כ להילחם במעגלים הרחבים של הטרור. "יש לי תחושה שלוועדה נוח לטפל רק במי שיורה בקלצ'ניקוב ולא לגעת באנשים שמסייעים לטרור. עושים פה הנחות לארגונים שמשלמים מיליוני דולרים משכורות לרוצחים, למממני הסתה ולרוכשי אמצעי לחימה''.

הוא הסביר כי ''הרעיון הוא ליבש את הצינורות הכספיים. לתת לנו בשנת 2015 חוק נכה, כאילו רוצים שנגיע רק למי שיורה".

למשמע דבריו של נציג השב"כ, ח"כ מיכל רוזין התקוממת ואמרה "כאילו אנחנו כובלים את ידי כוחות הביטחון. מספיק עם הפופוליזם הזה של גורמי הביטחון! אנשים שרוצים כוח בלי גבול. לכן יש בתי משפט וחברי כנסת".

נציג השב"כ השיב לח"כ רוזין, "מי שאוסף מיליון וחצי דולר בשלושה חודשים, הוא הרבה יותר קטלני מפעילים צבאיים שאני מכיר. מי אמר שפעיל שסחב טילים, גרוע יותר ממי שאוסף מיליוני דולרים? אם המסר שיצא מפה יאפשר חברות פסיבית ולא תהיה על זה התחשבנות פלילית, זה רע מאוד. האבחנה בין ארגוני מעטפת לארגוני טרור רעה מסוכנת ובלתי אפשרית.

חברי הכנסת מיכל רוזין, רויטל סויד ואוסמה סעדי תמכו בדעתו של קרמניצר. לעומתם ח"כ ענת ברקו וניסן סלומינסקי תמכו בגישת גורמי הביטחון.

ח"כ ענת ברקו אמרה כי לבצע פעולת טרור זו הפקה. ''זו הפקה של אבו מאזן וחבריו, אדם לא קם בבוקר ורוצח''. ח"כ סעדי הזדעק וסנט בה "מה את אומרת? תראי מה קורה בתקופה האחרונה".

הדיון הפך לסוער ודבריה הופרעו שוב ושוב ע"י חברי הכנסת. ח"כ ברקו אמרה לח"כ סויד, "את מנסה להשתיק אותי. אני ראיתי טרוריסטים יותר ממה שראית כל חייך. אפשר להיות הומניים כלפי הטרוריסטים, תתחילו להיות הומניים כלפי הקורבנות".

ח"כ אוסמה סעדי הזדעק ואמר, "אני מתעסק במונחים משפטיים, וח"כ ברקו ללא שום מושג משפטי, אומרת דברים שהם רק הסתה. אני לא חושד בפרופ' קרמניצר שהוא שמאלני קיצוני".

ח"כ סלומינסקי השיב לסעדי, "למה לחשוד?" ברקו אמרה לסעדי, "לצערנו הרב, העיסוק בטרור, הפך לקריירה. אני לא הייתי היועצת המשפטית של אבו מאזן, כשאתה היית שם, אני עסקתי בתפקידים אחרים בצבא".  

ח"כ מיכל רוזין  קראה לברקו, "איזה פופוליזם זול. מספיק עם ההתקרנפות" ואז תקפה את סלומינסקי, "אני יודעת שאתה רוצה לשבת פה להחליט ולהצביע לבד. לא יעזור לך, נשב פה נביע את עמדתנו, ולא ניתן לך לקבל החלטות לבד".

יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי תמך בדעת גורמי הביטחון ואמר "אין כל אבחנה בין ארגוני טרור לארגונים התומכים בטרור. אני סבור שעבירת טרור צריכה להיות עבירה עצמאית וחמורה, ולא להשוותה לדין הפלילי''.