גל פליטים באירופה: מה עם הקהילות היהודיות?

באתונה שביוון נפתח אתמול (שלישי) כינוס הוועדה המתמדת של "ועידת רבני אירופה".

הרבנים המתכנסים במסגרת הוועדה המתמדת מידי כחצי שנה באחת ממדינות אירופה הוזמנו להתכנס ביוון כדי לחזק את הקהילה היהודית ולשדר עמידה הנחרצת של יהודי אירופה על זכויותיהם ובכדי לחזק את הקהילות היהודיות במאבק באנטישמיות.

הרבנים דנים במגוון נושאים העומדים על סדר יומה של יהדות אירופה וייצאו למפגשי חיזוק של הקהילה היהודית באתונה ומוסדותיה.

בכינוס משתתפים רבני מדינות וערים, אבות בתי דין ודיינים ממרבית דינות האיחוד האירופי, בהן צרפת, גרמניה, בריטניה, הולנד, בלגיה, אוקראינה, רוסיה, פולין, לוקסנבורג, שווייץ, דנמרק, איטליה, יון, תורכיה ועוד.

בטרם מושב הפתיחה של הוועדה המתמדת השתתפו הרבנים במפגש מיוחד עם נשיא יון, פרוקופיס פבלופולוס. במפגש השתתפו נשיא הועידה הרב פנחס גולדשמידט ונציגות נכבדה של חברי הועידה ופטרוניה בראשות בוריס מינץ.

בנוגע לממצאי סקר שפורסם במדינה ולפיו 67% מאזרחי יוון הנם בעלי דעות אנטישמיות אמר הנשיא פבלופולוס כי הוא רואה בחומרה רבה את הממצאים וכי יפעל באמצעות שר החינוך והדתות להחדרת חומר חינוכי לתלמידים.

הרבנים יוועדו עם שר החינוך היווני היום (רביעי) ולבקשתו של הרב גולדשמידט אמר הנשיא כי יתמוך באבטחת מוסדות יהודיים ע"י שירותי הביטחון של המדינה כפי שעושה ממשלת צרפת.

הרב גולדשמידט המשמש כאב"ד במוסקבה, אמר בפתיחת הכינוס כי הועידה תמשיך ותפעל מול מוסדות האיחוד האירופי, מועצת אירופה ובמדינות השונות כדי להדוף יוזמות חקיקה שונות בנושאי השחיטה הכשרה, ברית המילה, טיפול חקיקתי וקהילתי בבעיית העגונות וכדומה.

הרב גולדשמידט העלה לדיון את עתיד הקהילות הקטנות ביבשת והדרכים להתמודדות עם מגמת ההצטמקות של הקהילות הקטנות. הוא דיווח לוועדה על הליכי החקיקה המתקדמים בנושא העגונות והטיפול בסרבני גיטין המוצאים מקלט בישראל.

שרת המשפטים איילת שקד זכתה לשבחים מהרב גולדשמידט, לאחר שהצהירה כי תעשה כל שביכולתה להקל על סבלן של העגונות ואמרה "לא נסכים שישראל תהפוך למקלט לסרבני בתי הדין באירופה".

הצעת החוק בעניין שגובשה ע"י הרבנות הראשית לישראל ו'ועידת רבני אירופה' נדונה השבוע בוועדת השרים לחקיקה וממתינה כעת לחוות דעת ממשרד החוץ שיתן את דעתו האם אין הסנקציות שבחוק נוגדות הסכמים בינלאומיים שישראל חתומה עליהם.

לפי הצעת החוק, יופעלו סנקציות וההענשה כלפי סרבני בתי הדין באירופה, עפ"י החוק הישראלי והבינלאומי, ע"י סמכות שיפוטית נגד אנשים אלה שיגיעו לישראל. הרב יונתן איברהם מביה"ד לונדון אמר כי באנגליה חוקקו חוקים המצרים את צעדיהם של סרבני גט ומצב זהה קיים בהולנד, דבר שגרם לחיסול הבעיה במדינות אלה.