הרב יונה גודמן
הרב יונה גודמןצילום: עצמי

הרב יונה גודמן, מרצה בכיר והמנהל החינוכי של מרכז ישיבות בני עקיבא, יוצא בסרטון קצר נגד תופעת הרווקות שבדור, אך הפעם במסר (חריף) לנשואים.

"אני מבקש למחות על עצם המונח 'בעיית הרווקות'", אומר הרב גודמן.

"כולם חושבים ש'הם' בעיה, ראשית כי הם מקלקלים את סדר החיים התקני בקהילה, בה יש משפחות משפחות ולא רווקים ורווקות". "שנית", הוא ממשיך, "אם הם רווקים זה או שהם בררנים מדי, או פוסלים מהר מדי, או מסיימים קשר בלי להשקיע בו, או לא מבינים מהי זוגיות, או מפונקים, או לא מתאמצים - רשימה מאד ארוכה של בעיות, שרק 'להם' יש, ולנו אין", הוא מעיר בציניות. "אין בעיית רווקים", קובע הרב גודמן.

"כלומר הרווקים הם לא בעיה. וגם לא הרווקות. מדובר באנשים מוכשרים ופעילים, מלאי תחומי עניין וערכים ואידיאלים, אלא שבתחום מסוים של החיים עדיין לא הגיעו אל המנוחה ואל הנחלה. אבל יש גם הרבה נשואים שעוד לא הגיעו אל המנוחה והנחלה, בדברים אחרים", הוא מעיר. "רווקות זו לא מחלה, וזה לא האפיון המרכזי של אישיותם", מוחה הרב גודמן, ומציע שלל רעיונות לתפקידים שיכולים הרווקים למלא, מִגבאות בבית הכנסת, העברת שיעורים ועוד שלל רעיונות אפשריים.

נקודה נוספת שמעלה הרב בדבריו היא דווקא ההשתדלות המרובה שעושים הרווקים למציאת החצי השני: "אצל חלק גדול מהם אני לא מרגיש לא בררנות, ולא פינוק. הם עושים כל דבר שרק אפשר לעשות כדי להתחתן, אך עדיין לא פגשו את האדם שנראה להם מתאים".

לפתרון הבעיה הוא מבקש מהסביבה "לפקוח זוג עיניים, ולהכיר להם את מי שראוי להם, גם למי שעוד לא ניסה את מזלו בשדכנות". "גם בימים עברו לא היה 'קורס שדכנות' כזה, ובכל זאת התחתנו", הוא מרגיע.

לסיכום קורא הרב גודמן לנשואים, "אנחנו צריכים לשנות ראש. להפסיק לשפוט ולתייג, אלא לראות בני אדם מלאים: זה בן אדם, זה מהנדס, זה תלמיד ישיבה, ולהציע להם מתוך כבוד, מתוך אמונה והבנה שמי שמכיר בצורה הכי טובה את מה שמתאים להם – זה הם עצמם. ולכן גם אם הם פוסלים את ההצעה, לכבד את זה".

נקודה מעניינת שהרב מעלה בדבריו היא בעיית ההישגיות של דורנו: "כולנו שותפים לאותה תרבות שמשדרת מדדים מסוימים, אך כשהרווק מתנהג ע"פ אותם 'מדדים', אנחנו מבקרים אותו"!, זועק הרב. "ולכן, כולנו נדרשים לקצת יותר פשטות, לקצת יותר ענוה, לקצת יותר הבנה, לראות את 'האדם השלם' ולא לתייג אותו כרווק ובטח שלא כ'בעיה'".

"איני יודע אם יש משימה חשובה יותר וקדושה יותר, אבל כולנו נדרשים להפסיק לעמוד מהצד, וקצת להתאמץ ולהציע הצעות מכובדות למען תוספת בניין של חיים".