זה לא אתה, זו הרצפה העקומה
זה לא אתה, זו הרצפה העקומהצילום: באדיבות אתר מכבי תל אביב

צ'או גיא גודס, ד"ש למשפחה. מבטיחים לך להמשיך את המורשת ולחרוק גם בלעדיך. מילה. הרי זה לא אתה, זו הרצפה העקומה. אחת מתאוריות הקונספירציה הפרועות טוענת שמכבי מפסידה בכוונה כדי להיות בכותרות, ומתוך כך להשתחל מה שמכבי לא לקחה בחשבון זה שטור עיצוב פנים שעוסק בכדורסל יוצא עם מפרצים מכאן ומכאן מכיוון שבתחילתו אני מאבד את קהל הקוראות, ובהמשכו אני מאבד את קהל הקוראים. נו מילא, נותן לי חופש כתיבה
לטורים אליטיסטיים כמו הטור הזה. מה הם לא יעשו כדי שאכתוב על פרקט. אתם יודעים, כל אחד ומה שעושה לו את זה. מה שמכבי לא לקחה בחשבון זה שטור עיצוב פנים שעוסק בכדורסל יוצא עם מפרצים מכאן ומכאן מכיוון שבתחילתו אני מאבד את קהל הקוראות, ובהמשכו אני מאבד את קהל הקוראים. נו מילא, נותן לי חופש כתיבה.

בשנים האחרונות אנחנו מותקפים בפרקט ובגרורותיו בכל החזיתות. נדמה שעם ישראל עלה על הפרקט, ומאז לא מהין לרדת. הוא יפה, לכאורה לא עולה הרבה, מרגיש שיקי, ניתן לשים אותו על גבי הריצוף הקיים, וחוצמיזה, אם לכולם יש, כנראה שזה יופי. ופה בדיוק הבעיה, הוא מתחיל לשעמם. ושעמום הוא אויבו הגדול של עיצוב פנים, כמו משחק על המקום השלישי לאוהד כדורסל, כמו טיקי-טקה שלא מוביל לגול לצופה כדורגל, כמו דימויים שלא נגמרים. ככה זה, אנחנו לוקחים כל טרנד ומוצצים את דמו עד שהוא מאבד את הטעם. ונדמה שיש כל כך הרבה סוגי פרקט, שהפרקט הבא, כמו כל חטיף שרץ טוב, כבר יהיה בטעם חלבה.

אבל אם הם כבר פה, ונראה שרוב הסיכויים שהרצפה הבאה שלכם תהיה פרקט, בואו לפחות נמזער נזקים ונדרג את סוגי הפרקט, הטוב הרע והמכוער:

בתחתית הרשימה מתבוסס לו ה-PVC המבויש עם דוגמת הפרקט. הוא לא נראה כמו פרקט, הוא לא מרגיש כזה. הוא אפילו לא מתיימר. הוא סתם זול וקליל ומיועד לאנשים עיוורי צבעים או עיוורים בכלל. הבעיה היא שגם להם יש חוש טעם, ולכן לעולם לא יבחרו בו. למעשה הוא סתם תופס מקום בעולם הזה. מאחל אותו לשונאים שלכם.

נדמה שעם ישראל עלה על הפרקט, ומאז לא מהין לרדת. הוא יפה, לכאורה לא עולה הרבה, מרגיש שיקי, ניתן לשים אותו על גבי הריצוף הקיים, וחוצמיזה, אם לכולם יש, כנראה שזה יופי. ופה בדיוק הבעיה, הוא מתחיל לשעמם. ושעמום הוא אויבו הגדול של עיצוב פנים
כאן מגיע פרקט הלמינציה, היינו הפרקט הסינטטי. פרקט שעשוי תמונה של עץ ועליה שכבת מגן שקופה על תשתית של סיבית. פרקט הלמינציה זול מפרקטי העץ למיניהם משום שבשום שכבה שלו אין חשש לעץ אמתי, שהוא המרכיב היקר בפרקט. המראה והתחושה נופלים מפרקט העץ, אבל המחיר הזול ודרישות האחזקה הנמוכות שלו, כמו גם נוחות ההתקנה והטכנולוגיה ההולכת ומשתפרת של ייצורו מציבים אותו כאלטרנטיבה נורמלית לפרקטי העץ. אז כדאי? לי פרקט הלמינציה מזכיר את הבדיחה על הכשרות של הדוכן בשוק: "אם הבבא סאלי היה המוכר ותמונה שלך הייתה על הקיר, הייתי קונה". אותי תמונה של עץ לא מספקת, אני מעדיף את העץ עצמו. שומר נפשו ירחק, לדעתי.

מעלה בסולם הפרקטים. דוד ביולוגי של פרקט הלמינציה הוא הגרניט-פורצלן המדמה פרקט, שעדיין, בואו נודה, משאיר אותנו במגרש של הבכאילו. כי הוא עדיין קרמיקה בעצם. אלא שיש על מי לסמוך, בגדול, כי גרניט פורצלן הוכיח את עצמו כרצפה עוד לפני שהיה פרקט, ומדובר על חומר רצפתי במובהק, וככזה הוא נושא אתו יתרונות נוספים ביחס ללמינצי ממקודם. הוא קל לניקוי מפרקט רגיל, נשמר טוב יותר ממנו, ובא במגוון טקסטורות וצבעים. אם כבר חיקוי, אז חיקוי טוב. אל תקפיצו לי עוזר מאמן למאמן ראשי בקבוצת יורוליג בכירה.

בואו ניכנס למגרש של הגדולים. הכרזת שמות, כיפים והכל. העצים אמתיים, כאלה שעומדים ברוח מצויה. זה שלא יזכה בתואר אבל בהחלט יקבל מחיאות כפיים על ההשתתפות, כאילו היה ישראלי באולימפיאדה, הוא פרקט עץ שכבתי - פרקט העשוי שכבה עד שתיים מעץ לבן או סיבים, אבל שכבה עליונה של עץ אמתי ללא חשש עורלה. הפרקט השכבתי נועד להוזיל עלויות ועם זאת לשמר את התחושה הטבעית של העץ. ללכת בלי ולהרגיש עם. ליהודי הפשוט זה בהחלט מספיק. כלה שעיניה יפות אין כל גופה צריך בדיקה. הפרקט השכבתי עובר מסך.

לי פרקט הלמינציה מזכיר את הבדיחה על הכשרות של הדוכן בשוק: "אם הבבא סאלי היה המוכר ותמונה שלך הייתה על הקיר, הייתי קונה". אותי תמונה של עץ לא מספקת, אני מעדיף את העץ עצמו. שומר נפשו ירחק
אבל אין ספק שהמלך הבלתי מעורער של עולם הפרקטים הוא פרקט העץ המלא. לא מפסיד אימונים, לא נוקע ת'קרסול, לא מחטיא עונשין. נכון שביומן השיחות של אלה שמזמינים אותו נמצאת אראלה בשיחה הקודמת, ונכון שיש קלים ממנו לניקוי, אבל לכו תשוו הופעה של ר' שלוימלה לאלף מנייני קרליבך. עץ מלא הוא הדבר האמתי, ואנחנו אנשי אמת. איזו התרגשות. הולך להוריד נעלייםםםםםםם.

ובשולי הדברים:

א. אם כבר הלכתם על הדמוי, השתמשו ביתרונות שלו, אלה שגם רומזים שלא מדובר על הדבר האמתי, ואז לפחות לא מפתחים ציפיות. צבעים מפתיעים, למשל. אפור, לבן, המהדרין ילכו על צבעים אחרים לגמרי. כן, יש אפשרות כזו, פרקט צבוע. או "פרקט" עם כִּתובים עליו.

ב. סימן היכר קטן שמבדיל בין קבלן חאפר לקבלן ששכרו בצִדו הוא הסנטימטר הזה שבמפגש בין סוגי ריצוף שונים או בין ריצוף בגבהים שונים. קבלן שעובד עם הלב יניח פרופיל T, או פליז אלומיניום, או איך שלא תקראו לזה, העיקר שהמעבר יהיה חלק ולא מורגש.

ג. שימו לב שבאמבטיה ובמטבח אתם שמים פרקט שעמיד בפני רטיבות.

ד. טיפ טיפון: במקומות המועדים, קראו לעצמכם דרור ותנו לפרקט קצת לטפס על הקיר. מחקרים מוכיחים שההרגשה אחרי טשטוש קטן בין רצפה לקיר, במקרה הזה, או בין קיר לתקרה או בין קיר למשנהו (נגיד שהחיפוי או הצבע ימשיך קצת לקיר שליד) שווה ערך ללימוד רמב"ם יומי!

---

מתוך מגזין ערוץ 7