נתניהו בוושינגטון
נתניהו בוושינגטוןצילום: Haim Zach GPO, flash 90

יום שני. אנחנו מוכנסים לחדר הסגלגל בבית הלבן וכל אחד מהעיתונאים מתמקם בשקט ובמהירות בכל פיסת שטיח פנויה על מנת לתפוס את זווית הצילום הטובה ביותר.

שני אנשים, שאֵיבה של ממש שררה ביניהם בחלק לא מבוטל מכהונתם המשותפת ישבו וצחקקו ביניהם, עד שהמצלמות יסתדרו. רגע אחד קטן, שאולי מעיד יותר מכל על מה שהתרחש שם, בחדר המפורסם, כשהמצלמות כבו והעיתונאים הוצאו החוצה, אחר כבוד.

בשלב ראשון היחסים בין האישים צריכים לעבור ממדרגת "חשדהו וחשדהו", ל"כבדהו וחשדהו". אם יצליחו לעבור את השלב הזה בהצלחה, אולי, בהסתברות נמוכה, יש סיכוי שנראה את נתניהו ואובמה באותו חדר פעם נוספת בשנה וקצת הקרובות שנותרו לנשיא בבית הלבן
קשה לפתוח בלי הקלישאה - 'דברים שרואים מכאן לא רואים משם', שמיטיבה לתאר עד כמה היה משמעותי ביקורו הנוכחי של בנימין נתניהו בבית הלבן.

אל תטעו ותתרשמו מהחיוכים ומלחיצות הידיים, הפעם, היה שם יותר מזה. מצד אחד נשיא אמריקני לקראת סוף קדנציה הוא משוחרר יותר, ולכן גם מסוכן יותר, אבל הצורה שבה התקבל ראש הממשלה בנימין נתניהו אצל הנשיא אובמה, מעידה שהאחרון החליט, כנראה, לשנות פאזה.

גורם בממשל סיפר ל'מגזין ערוץ 7' כי בניגוד להודעות הפושרות יחסית מהצד האמריקני לאחר הפגישה בין המנהיגים, בבית הלבן חשים שבפגישה הזו היה טוויסט חיובי בקצר שבין נתניהו ואובמה.

"בצד שלנו לא יראו התלהבות יתירה, במיוחד לאור זו שהפגין ראש הממשלה הישראלי, אבל אין ספק שמדובר בפגישה שמהווה בסיס לתקופה חדשה של שיתוף פעולה פורה בין הנשיא וראש הממשלה, אך ימים יגידו לאן כל זה הולך", אמר הגורם.

הוא הוסיף כי "ניכר היה בפגישה שיש רצון כנה מצד ראש הממשלה להבהיר שחילוקי הדעות הקשורים לעבר פחות רלוונטיים, הנשיא הסכים שיש בעיות בוערות ששיתוף פעולה בדרג הגבוה ביותר צריך להתעלות מעל העבר".

עם זאת, כאמור, באופן רשמי הגדירו האמריקנים את הפגישה בצורה יבשה מאוד כ"מועילה".

ראש הממשלה, לכל מקום שהגיע, בין אם מדובר בתומכים ובין אם מדובר במבקרים (כן כן, היו גם מפגשים כאלה בוושינגטון), הקפיד להדגיש עד כמה הוא מעריך את הנשיא אובמה בפרט, ואת העם האמריקני בכלל.

אז האם אובמה או נתניהו הפכו את עורם ורוח חדשה תנשב על קו ירושלים-וושינגטון? מוקדם מאוד לומר. אובמה מאופיין כפוליטיקאי שלא שוכח, ויודע גם להמחיש למי שלא סלח לו – את טעם הנקמה. נתניהו, וזה לא השתנה בן לילה, לא היה מלא הערכה לאובמה שמירר את חייו לא אחת במהלך הזמן המשותף בו מכהנים השניים, איש איש בארצו.

הפגישה השבוע הייתה סימן. אם בעתיד נראה שיפור ביחסים האישיים בין השניים, אפילו קטן, נוכל להצביע על המפגש השבוע כעל נקודת המפנה. אין שום ודאות שאכן כך יהיה. יש עוד לא מעט סוגיות שנותרו במחלוקת, ובעיצומו של ביקור ראש הממשלה, אמר השגריר בישראל דן שפירו כי ארה"ב עדיין מתנגדת להתנחלויות והייתה שמחה לראות צעדים בשטח.

הפגישה השבוע הייתה סימן. אם בעתיד נראה שיפור ביחסים האישיים בין השניים, אפילו קטן, נוכל להצביע על המפגש השבוע כעל נקודת המפנה
בנוסף, באופן 'מקרי' פורסם דווקא השבוע דבר הזמנתו של הנשיא ראובן ריבלין לביקור רשמי בוושינגטון, הגם שנתניהו יודע שאין לביקור הזה שום משמעות מעשית.

בשלב ראשון היחסים בין האישים צריכים לעבור ממדרגת "חשדהו וחשדהו", ל"כבדהו וחשדהו". אם יצליחו לעבור את השלב הזה בהצלחה, אולי, בהסתברות נמוכה, יש סיכוי שנראה את נתניהו ואובמה באותו חדר פעם נוספת בשנה וקצת הקרובות שנותרו לנשיא בבית הלבן.

עם זאת ניתן לומר שהעוינות הבסיסית, שגברה בזמן המאבק נגד הגרעין האיראני, כבר פחות מאיימת על היחסים. ומדובר כאן בעיקר ברמה האישית. לאורך כל הביקור בוושינגטון שמענו יחד עם נתניהו עד כמה מחויבים יהודי ארה"ב וגם לא מעט מאזרחיה למדינת ישראל.

כן, יש ביקורת ובשנה האחרונה היא גברה באופן משמעותי. כן, יש מחלוקות שגרמו לקרע עמוק בתוככי הקהילות היהודיות על רקע התמיכה או ההתנגדות למדיניות נתניהו, אבל כולם כאחד מחאו לו כפיים בתום נאומו בכנס הפדרציה של הקהילות היהודיות בצפון אמריקה.

לכל מי שדאגו לספר כאן, בין פוליטיקאים ובין אנשי אקדמיה, שהיחסים עם ארה"ב מתדרדרים ומצויים בשפל חסר תקדים, בא נתניהו השבוע וסתר את טענותיהם
הפגישה הזו משמעותית גם לדעת הקהל הישראלית. בעוד שבארה"ב העיתונים ביום שלאחר הפגישה דיווחו עליה אי שם בעמודים הפנימיים, בישראל כמובן תפס הנושא את כל הכותרות הראשיות. דווקא כאן נראה שנתניהו חוזר עם הישג משמעותי.

לכל מי שדאגו לספר כאן, בין פוליטיקאים ובין אנשי אקדמיה, שהיחסים עם ארה"ב מתדרדרים ומצויים בשפל חסר תקדים, בא נתניהו השבוע וסתר את טענותיהם. בסביבתו אומרים כי "היחסים עם האמריקנים נמצאים בכיוון מתמיד של עלייה. מי שהפך מחלוקות לגיטימיות וניצל אותן לצרכים פוליטיים, צריך אחרי הביקור לשאול את עצמו, מדוע עשה זאת".

בשורה התחתונה, בנימין נתניהו יכול לסמן בסוף השבוע הזה וי גדול על הביקור הנוכחי. את עבודת שימור ההצלחה השבוע, הוא יפקיד בידי הדרגים הדיפלומטיים, אבל ידאג להיות במעקב מתמיד, כדי לשמר את אותו רגע, שבו אובמה או הוא סיפרו בדיחה זה לזה וצחקו כמו שני מנהיגים ידידים, ולא להיזכר עוד בפגישות קודמות שבחלקן נשמעו טונים גבוהים. משהו חדש התחיל? את התשובה נדע בקרוב.

---

מתוך מגזין ערוץ 7