ג'ילזון. מסגד לא חוקי על אדמות מדינה
ג'ילזון. מסגד לא חוקי על אדמות מדינהצילום: רגבים

בימים האחרונים שנותרו למועד הסופי אותו קבעו שופטי בג"ץ להריסת בית הכנסת בגבעת זאב, מפרסמת תנועת רגבים תיעוד מצולם ובו מקבץ מגוון ​של מסגדים ומבני דת מוסלמים שנבנו בניגוד לחוק ברחבי הארץ – החל מצפון רמת הגולן ועד צפון הנגב – אך המדינה נמנעת מהריסתם.

כלל המבנים קיבלו במהלך השנים צווי הריסה מטעם רשויות הפיקוח, לאחר שהוקמו תוך הפרת החוק וללא היתרי בניה. חלק מהמסגדים ומבני הדת ממוקמים מחוץ לתכניות מתאר של יישובים קיימים, אחרים בנויים בתוך שמורות טבע וגנים לאומיים, ואפילו על גבי קרקע פרטית בבעלות יהודית.

ב'רגבים' מבהירים כי "ברחבי הארץ ישנם מאות מסגדים ומבני דת לא-יהודיים שנבנו בניגוד לחוק, והמבנים המופיעים בתיעוד הינם רק כאלה ש'רגבים' פעלה בעניינם מול הרשויות השונות. אין מדובר במקרה יחיד, כי אם בהלך רוח לפיו מדינת ישראל מגלה אפס סובלנות במקרי פלישה ובניה בלתי חוקית המבוצעים על ידי המגזר היהודי ומגלה את מלוא הסבלנות כלפי מקרי פלישה ובניה לא חוקית המבוצעת על ידי המגזרים הלא-יהודים".

בין המקרים ניתן להצביע על מסגד שנבנה בליבו של בית קברות יהודי עתיק, בתוך הגן הלאומי 'סובב חומות ירושלים'. מקרה בולט נוסף הוא המסגד שנבנה בכפר בורין בשומרון על אדמות מדינה.

בג"ץ הוציא צו ביניים כנגד המשך הבניה, ולאחר הפרת הצו הורה על הריסת התוספת – אך המבנה נותר על תילו. כך גם במסגד שנבנה על קרקע חקלאית מחוץ לתכניות המתאר של הכפר מג'ד אל כרום ליד כרמיאל – המסגד עומד על תילו באין מפריע ובתקופה האחרונה נוספו לו שני צריחים.

לצד המסגדים מצביעה ''רגבים'' על שורה ארוכה של מבני דת הקדושים לעדה הדרוזית, שנבנו בניגוד לחוק, חלקם בשטח שמורות טבע תוך פלישה לאדמות מדינה, ואשר לפני כשנה החליטה ממשלת נתניהו להלבינם בעלות משוערת של 12 מיליון שקלים.

כזכור, עמותת בית הכנסת 'איילת השחר' הטוענת לבעלות על הקרקע, נמצאת בלבו של תהליך לאישור ולרישום ראשון של הקרקע, אולם בטרם הוכרעה המחלוקת המשפטית, הורה בג"ץ להרוס את בית הכנסת בשל העובדה כי אין לו היתרי בניה כדין.

בג"ץ דחה את בקשות המדינה לדחיית ההריסה בשל המצב הביטחוני, ומנגד אישר בקשות דומות מטעם המדינה לדחיית הריסה במגזר הלא יהודי בשל המצב הביטחוני.

"ברור שישנה חובה בסיסית על המדינה לאכוף את החוק", אומרים בתנועת רגבים, "אולם אין לקבל מצב בו אכיפת החוק נעשית בצורה בררנית ומפלה, ועל כן אין לקבל את העובדה שהמדינה הורסת בית כנסת בטיעונים של היעדר חוקיות בעוד היא נמנעת מלאכוף את אותו החוק כלפי עשרות מסגדים ומבני דת לא יהודים, בטענה שמדובר במבני דת ולכן "העניין רגיש", ומדיניות זו  תקפה גם לגבי מבני דת לא חוקיים שנבנו על קרקעות פרטיות של יהודים".

"לא ברור כיצד, במהלך השנים האחרונות, משרדי הממשלה הצליחו לקדם תכניות רבות לשם הלבנה והכשרה של עשרות אתרי דת בלתי חוקיים של עדות לא יהודיות, ומנגד – לא מצליחה ממשלת ישראל למצוא את הפתרון למניעת הריסת בית הכנסת בגבעת זאב. ברור כי כאשר המדינה רוצה, המדינה יודעת להסדיר ולהלבין בניה לא חוקית".

אל פורה. מסגד לא חוקי ליד ערד
אל פורה. מסגד לא חוקי ליד ערד

בורין. מבנה לא חוקי על אדמות מדינה
בורין. מבנה לא חוקי על אדמות מדינה

ירושלים. מסגד לא חוקי בתוך גן לאומי
ירושלים. מסגד לא חוקי בתוך גן לאומי

מג'ד אל כרום. מסגד מחוץ לתכנית המתאר
מג'ד אל כרום. מסגד מחוץ לתכנית המתאר

אל זרנוג. מסגד לא חוקי על קרקע יהודית פרטית
אל זרנוג. מסגד לא חוקי על קרקע יהודית פרטית