הוורד הלבן
הוורד הלבןצילום: סטודיו פישר

סיפורה של מחתרת הסטודנטים בגרמניה כמעט אינו מוכר בארץ. אנשים מעטים העזו לסכן את חייהם ולהתנגד למשטר הנאצי, ותערוכת "הוורד הלבן" מספרת את סיפורם.

"הוורד הלבן" היא תערוכה נודדת שהותאמה לקהל הישראלי (עברית וערבית) והיא מציגה תמונות של חברי מחתרת הוורד הלבן, הסברים על חבריה ועל פעילותם, עלונים שנכתבו והופצו על ידם, מפה המתעדת את פריסת העלונים ולוח המסכם את המחיר הכבד ששילמו חברי המחתרת.

במסגרת התערוכה, נערכת פעילות חינוכית בקרב תלמידי תיכון, המתמקדת באחריות החברתית שגילו חברי מחתרת הוורד הלבן ובנכונותם להתגייס בשם המצפון האנושי ובשם ערכים הומניסטיים לפעילות אקטיבית רבת סכנות, בניגוד לרוב רובה של החברה הגרמנית בתקופת השלטון הנאצי.

סיפורה של מחתרת הוורד הלבן

בשנים 1943-1942 קראו כמה סטודנטים ופרופסור לפילוסופיה מאוניברסיטת לודוויג-מקסימיליאן (Ludwig-Maximilians-Universität), מינכן, באמצעות עלונים מחתרתיים שהפיצו, להתנגד לדיקטטורה הנאצית. מתוך ערכים נוצריים-הומניסטיים הם מחו נגד המלחמה, נגד הדיכוי ונגד פשעי הנאצים. הם הזהירו כי כל מי שאינו מעורב באופן פעיל בשחרור העם הגרמני מעול הדיקטטורה הנאצית אשם במידה שווה בפשעי המשטר.

בקיץ 1942 הפיצו הנס שול (Hans Scholl) ואלכסנדר שמורל (Alexander Schmorell), שני סטודנטים לרפואה, את ארבעת עלוני הוורד הלבן הראשונים במינכן.

העלון החמישי, "קול קורא לכל הגרמנים!",פורסם בינואר 1943 והופץ בתמיכתם של סופי שול (Sophie Scholl), וילי גראף (Willi Graf) ובני ברית נוספים בערים רבות בגרמניה ובאוסטריה.

על סדר יומה הפוליטי של המחתרת עמדו חופש הדיבור, חופש הדת, הגנה על כל אזרח מפני עריצותם של משטרים אלימים - כבסיס לאירופה חדשה. בלילות יצאו הנס שול, וילי גראף ואלכסנדר שמורל לרחובות כדי לכתוב בצבעי זפת כתובות נוסח "היטלר הוא רוצח המונים" או "חירות" על מבני ציבור במינכן.

בפברואר 1943 כתב פרופ' קורט הובר (Kurt Huber) את העלון השישי, פנייה נרגשת אל כל הסטודנטים להתייצב נגד המשטר הרצחני. עלון זה הופץ באוניברסיטת לודוויג-מקסימיליאן על ידי האחים הנס וסופי שול ב-18 בפברואר. השניים נתפסו בשעת פעולה על ידי אחד מאנשי האחזקה והוסגרו לגסטפו. ביחד עם כריסטוף פרובסט (Christoph Probst), סטודנט לרפואה, נידונו למוות ונרצחו בבית כלא במינכן. סדרה של חקירות משטרתיות הביאה לעונשי מאסר ארוכים ולהוצאה להורג של חברי מחתרת נוספים.

עלונים בודדים וידיעות עמומות על הוורד הלבן הגיעו למדינות אחרות בשנת 1943; אמצעי התקשורת, בעיקר עיתוני הגולים, דיווחו עליהם בשוודיה, בבריטניה, בברית המועצות ובארצות הברית. חיל האוויר הבריטי פיזר למעלה מחמישה מיליון עותקים מהעלון השישי מעל ערים בצפון גרמניה ובמרכזה.

פעולות הוורד הלבן לא הצליחו לערער את המשטר הנאצי, אולם האומץ לקרוא תגר, מגדלור של תקווה לגרמניה אחרת, העניק השראה - במיוחד לגרמנים שגלו מארצם.

כיום מייצג הוורד הלבן ערכים של עצמאות מחשבתית, חירות וסובלנות. מורשתה העל-זמנית של המחתרת היא קריאה להגנה על זכויות אדם וקריאה להיאבק באפליה, בגזענות ובאלימות.

התערוכה מוצגת החל מהיום, במרכז לחינוך הומניסטי - מוזיאון בית לוחמי הגטאות.