ח"כ בצלאל סמוטריץ'
ח"כ בצלאל סמוטריץ'צילום: דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה בצהריים (שני) את החוק להסדרת מעמדה של החטיבה להתיישבות בהסתדרות הציונית, ברוב של 61 תומכים מול 46 מתנגדים.

החוק, אותו יזם ח"כ בצלאל סמוטריץ', הוגש לכנסת בעקבות חוות דעתה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד דינה זילבר, שדרשה לפרק את החטיבה ולעצור את תקצובה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מטרת הצעת החוק היא עיגון בחקיקה ראשית של ההתקשרות ארוכת השנים בין ממשלת ישראל ובין החטיבה להתיישבות בהסתדרות הציונית העולמית, המהווה זה עשרות שנים גוף ייחודי לפיתוח ההתיישבות בארץ ישראל, ולמימוש ייעודה הציוני של מדינת ישראל".

יוזם החוק ח"כ סמוטריץ' אמר בדיון, "התזמון של העברת החוק מתאים מאוד אחרי שאתמול אישרנו בוועדת הכספים את תקציב המדינה ועשינו תיקון גדול של שקיפות. סוף סוף האופוזיציה צריכה להתווכח איתנו לגופם של דברים".

לדבריו, "שנים הם הפריחו לאוויר כל מיני סיסמאות של הסתרה וקומבינות וסוף סוף זה נגמר. החטיבה להתיישבות זה הגוף היחידי במדינה שיודע לתת מענה לישובים הקטנים. להגיד שהכל מושלם שם? לא. אבל להפוך אותה לשעיר לעזאזל בשביל קמפיין בפריימריז? לאן הגענו? אז היום אנחנו מסדירים את זה בחוק והכל יהיה שקוף ולא תוכלו להמשיך לפזר סיסמאות נבובות. אנחנו נמשיך ליישם את המדיניות שלנו שהיא לבנות בכל ארץ ישראל כולל ביהודה ושומרון, ונעשה את זה בין היתר באמצעות הכלי הזה של החטיבה להתיישבות".

שר החקלאות, אורי אריאל, דיבר אף הוא לקראת סיום הדיון ותקף את נאומי המתנגדים לחוק, "החוק יעבור ברוב גדול ומשמעותי ונמשיך לבנות בארץ ישראל על אפכם ועל חמתכם".