ח"כ בצלאל סמוטריץ'
ח"כ בצלאל סמוטריץ'צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

שוב מוצא את עצמו חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' במוקד המתקפה האופוזיציונית, והפעם מדובר באישור תקציב המדינה. יו"ר האופוזיציה, חבר הכנסת הרצוג מגדיר אותו כראש הממשלה בפועל ואילו חבר הכנסת יאיר לפיד טוען ששר הביטחון יעלון וראש הממשלה מכרו את ערכיהם לסמוטריץ'.

בראיון ליומן ערוץ 7 מגיב חבר הכנסת סמוטריץ' לטענות המוטחות בו, ולאחר שהוא מביע את ברכותיו להרצוג ולפיד שלמדו סוף סוף להגות את שמו נכון... הוא מציין כי הוא "שמח על הזכות שהייתה לי להיות שותף בגיבוש תקציב המדינה, עסקנו בזה בחודשיים האחרונים בצורה אינטנסיבית בועדת הכספים, למדנו לעומק את תקציבי המשרדים השונים, הערנו הערות, קיימנו מו"מ מול האוצר ומול פקידי המשרדים השונים כדי לתעדף ולשפר".

לפיד טען בהודעתו הזועמת כי "תקציב הוא הרגע שבו הממשלה מגדירה את סדרי העדיפויות הלאומיים. היום נקבע סדר העדיפויות של ממשלת נתניהו הרביעית. הייתה להם הברירה בין אזרחי ישראל, בין רווחתם, בטחונם' בריאותם והחינוך של ילדיהם, לבין סמוטריץ. הם בחרו בסמוטריץ". הדברים לא נשמעים מקפיצים את סמוטריץ' עצמו שמשיב ואומר כי "צודק לפיד שתקציב מדינה משקף סולם עדיפויות של חברה ומדינה. אף פעם אין כסף להכל ואנחנו צריכים להחליט מה יותר חשוב ממה. הוא צודק בזה שסולם העידפיות שלנו שונה לחלוטין משלו ושל מצביעיו השבעים. העברנו בועדת התקציב תקציב יהודי חברתי וציוני. תקצבנו בצורה משמעותית את הפריפריה, את הרווחה ואת עולם התורה אחרי שהוא הרעיב אותו במשך שנתיים בצורה אכזרית, תקצבנו גם את ההתיישבות ביהודה ושומרון שאנחנו גאים בה וגם את הנגב והגליל. עשינו תיקונים בתקציב הזה לעומת התקציבים הקודמים שיאיר לפיד גיבש על פי סולם העדיפויות העקום שלו ואני לא מתפלא לא עליו ולא על הרצוג".

את טענותיו של לפיד על כך שחבר הכנסת סמוטריץ' נטל את תקציב החינוך לצרכיו הפוליטיים דוחה סמוטריץ' כמעט בבוז: "יש שמיכה קצרה ואין כסף להכל. תמיד מחליטים מה חשוב יותר ממה, ואני גאה בכך שסולם העדיפויות שלנו, האמוני, יהודי הבנוי על תורה הוא שונה מסולם העדיפויות החילוני של יאיר לפיד ואני לא מצטער על זה לא בהיבטים של ציונות יהדות ותורה ולא בהיבטים של חברה. לפיד התגאה בזה שהוא מייצג את מעמד הביניים ובסופו של דבר אלו אותם עשירים הייטקיסטים שחיים טוב וחסר להם קצת כסף לטיסות לחוץ לארץ. אנחנו דאגנו לחברות החלשות בחברה, לפריפריה ועיירות הפיתוח. אנחנו חושבים שזה הדבר האמיתי. אלו הערכים שעליהם התחנכנו בבתי המדרשות שלנו".

"אי אפשר לבוא בטענות לא ליאיר לפיד ולא לבוז'י שהוא בסופו של דבר ראש אופוזיציה אפור שלא מצליח להתרומם וכל מה שנשאר לו זה לדקלם סיסמאות של אופוזיציה. הרי אף אחד לא חשב שנקום בבוקר והאופוזיציה תמחא כפיים ותתמוך בתקציב. זה המשחק הדמוקרטי. זו הצגה כזו ובוז'י חייב לתקוף את התקציב. זה שמצאו אותי כשק חבטות זה לא נורא".

עוד נשאל סמוטריץ' אם עובדת נשיאת שמו בפי תוקפיו מהאופוזיציה מלמדת על היותו גורם משמעותי או להיפך, על היותו גורם שולי שקל להתנגח בו בציבוריות הישראלית. סמוטריץ' נזהר מלהעיד על עצמו אך מציין את העובדה שעל אף היותו ח,כ צעיר הצליח להפוך דומיננטי בדיוני הוועדה, "כנראה שמי שעקב אחרי הדיונים ראה שהייתי דומיננטי ובתשעים אחוז מהדברים הדברים נעשו בצורה מקצועית – למדנו לעומק את תקציבי הבריאות, רווחה וביטוח לאומי, משרד הביטחון, המאבק בתאונות דרכים ועוד. היו לנו חודשיים מרתקים שבסופם הכנסנו שינויים ענייניים תוך דיאלוג וויכוחים וקואליציות אבל הדיונים על פי רוב היו אחראים וענייניים".

למשפט האחרון מוסיף סמוטריץ' ומעיר כי היו כמה חברי כנסת שלא היו שותפים לדיוני הועדה אלא הגיעו ליום האחרון על מנת לקצור "סיבוב תקשורתי" ולקושש כמה קולות לקראת הפריימריס ולא מעבר לכך.

"אני שמח מאוד על הזכות שהייתה לי לשרת את מדינת ישראל ואזרחיה כולם ובתוך כך את אותם ערכים ואידיאלים שאנחנו כציבור ציוני דתי מאמינים בהם ולא מתכוונים להתנצל עליהם לרגע", הוא מוסיף ואומר.

משפט נוסף מדבריו של חבר הכנסת לפיד צוטט בשיחה עם סמוטריץ' שהתבקש להגיב. לפיד אמר, וגם בכך תקף ישירות את סמוטריץ': "מה אני אגיד לבן שלי כשהוא ייצא שבת? מה אני אגיד לו? שסמוטריץ' מכר אותו? שלנתניהו לא אכפת ממנו? שכחלון הבטיח להלחם בשבילו אבל עכשיו הוא מתחבא? שבוגי, המפקד העליון שלו, מכר אותו בשביל הסכמים קואליציוניים ובשביל הישרדות פוליטית? איך נסתכל לו בעיניים? מה הוא אמור להבין על המדינה שלנו".

בתגובה לדברים אומר סמוטריץ' כי לפיד נותר עיתונאי פופוליסט, וככזה הוא עדיין מחזיק בתכונה שאינה מאפשרת לעובדות לבלבל אותו. "הרי יאיר לפיד היה שנתיים שר אוצר ולא ראיתי את הדאגה שלו לחיילים. אנחנו הם אלה שהוספנו שש מאות מיליון שקלים להעלות את שכר החיילים. זה קורה במשמרת שלנו ולא שלו. אז לומר לא אמת? על עיתונאים אני לא מתפלא. היה כאן מאמץ משותף שלנו ושל מפלגת 'כולנו' להוסיף שש מאות מיליון שקלים לשפר את משכורות החיילים. זה לא קרה כשלפיד היה שר אוצר, אז שיגיד לבן שלו כשהוא חוזר מהצבא שברוך ה' התחלפה הממשלה והממשלה הנוכחית עושה הרבה יותר בשבילו ובשביל עם ישראל כולו".