סגן השר ז'קי לוי במהלך הראיון
סגן השר ז'קי לוי במהלך הראיוןצילום: ערוץ 7

ז'קי לוי (55), סגן שר הבינוי והשיכון, תושב בית שאן אב לשבעה וסבא לעשרה נכדים.

את אשתו (שמשפחתה ממקימי הישוב בית אל) הכיר כשהגיעה לבית שאן כקומונרית של תנועת בני עקיבא. ילדיו של לוי נטועים עמוק ביהודה ושומרון חלקם בבית אל, עלי, קריית ארבע והגרעין התורני ביפו.

"אני מרגיש שבתפקידי אני משפיע", אומר לוי בראיון לערוץ 7, "יאמר לזכותו של השר הממונה על המשרד, יואב גלנט שאני זוכה ממנו לגיבוי מוחלט ולא רק ממנו אלא גם מהשר כחלון וראש הממשלה".

"אני שמח שאני ממשיך את הדרך של אבא שלי (דוד לוי, ח"ע) בכל הנושא של הדיור הציבורי, שיקום שכונות ותרבות הדיור. רק בתקציב הנוכחי הבאתי 200 מיליון שקל לשיקום שכונות ועוד 170 מיליון שקל לדירות עמידר. אני מאמין שבתוך זמן קצר לא רק שנשפיע אלא נפתור את בעיית הדיור הציבורי", הוא אומר.

איך אתה רואה את מצוקת הדיור בישראל?

"כולם מודים שיש בעיה ויש חוסר של 100 אלף יחידות דיור, ואני שמח שבממשלה הנוכחית, להבדיל ממשלות קודמות יש שילוב ידיים בין ראש הממשלה והאוצר ויש קבינט דיור שמציג כל הזמן תוכניות".

"תוכנית למשל 'דיור למשתכן' הביא לירידת מחירים של 200-400 אלף שקלים לדירה בקריות. פתרון למצוקת הדיור היא לא 'זבנג וגמרנו' יש לבנות לא רק בפריפריה אלא גם בערים, בירושלים, בתל אביב ויהודה ושומרון. צריך לייצר תוכניות חומש לטווח ארוך כדי שהצעירים לא יברחו מהערים".

מחירי הדיור הולכים לרדת, או לעלות?

"להערכתי ייקח זמן עד שהמחירים ירדו. יש מקומות שכבר בזמן הקצר ירדו ויש מקומות שייקח זמן עד שנראה שינוי. הכול עניין של היצע וביקוש".

מה הפתרון שלך למצוקת הדיור?

"כמובן לבנות עוד, אבל צריך גם לתת לזוגות צעירים ולמשפחות משכנתאות יותר גדולות. המדינה חייבת להיות מנוף לרכישת בתים ולתת לזוגות צעירים 90% משכנתא עם עוד 10% הון עצמי. זה יאפשר למשפחות צעירות לקנות בית. אני לא מקבל את הטענות שאם המשכנתאות יגדלו תהיה כאן קריסה כמו בארה"ב".

"אני לא רק מתעסק בדיור, "אומר לוי, "בתוך הסיעה אני משמיע את דעותיי ואני מציע לחבריי בסיעה פחות לדבר ולקבל עוד כותרת ויותר לעשות. הייתי רוצה לראות הרחבה של הממשלה אך לא בכל מחיר. אני לא פוסל אף אחד אבל לא אסכים אם מפלגה תרצה להיכנס ובאה לשנות את המהות ואת רצון הבוחר".

לדבריו, "היום יותר מתמיד יש מקום לממשלה רחבה, כולם יודעים שאין פרטנר בצד השני. כשרואים מה קורה מסביב יש מקום להתאחד".

הממשלה לדעתך, תחזיק מעמד לאורך כל הקדנציה?

"אין ספק שאף אחד לא רוצה בחירות. ברגע שהתקציב יעבור הממשלה תהיה יציבה. אני מקווה שבסופו של יום ליברמן יכנס לממשלה".

לוי מספר על התייעצויות קבועות שהוא עורך עם אביו, השר לשעבר דוד לוי, "אני גאה במשפחתי ואין ספק שזה עוזר יחד עם זאת יש אחריות כבדה. אחותי אורלי מביאה המון כבוד לכנסת ולמשפחה. אני מתייעץ עם אבא המון ובמיוחד בימי שישי ושבת. בדרך ובחזרה מבית הכנסת, על שולחן שבת ואבא לא פעם מעיר ואומר לי 'לא לדבר על זה בשבת'".

"אבא בנה את ירושלים וראה את הנולד. אני לוקח מאבא המון דברים. אחד מהם, אם אתה מאמין במשהו אל תפחד לשלם את המחיר -האמת תמיד מנצחת. רוב הפוליטיקאים מסתכלים על הכיסא אך בסוף זוכרים רק את מי שעומד על דעתו", הוא מסכם.