רונן שובל
רונן שובלצילום: גרשון אלינסון

חברי המועצה האקדמית למדיניות לאומית ("חוג הפרופסורים לחוסן מדיני") שלחו הבוקר (שלישי) מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו שבו הם קוראים לו לצאת ביוזמה מדינית וחד צדדית - החלת הריבונות הישראלית בגוש עציון.

"מדינת ישראל זקוקה לשינוי מדיניות, לא עוד הבלגה מדינית, אלא יוזמה מדינית", כתבו האקדמאים, ''היוזמה הזו צריכה להיות כזו שמשרתת את האינטרסים של מדינת ישראל".

במכתב מציינים חברי המועצה כי "החורף האסלאמי והטרור המוסלמי המכה בכל רחבי העולם מהווה חלון הזדמנויות לקידום האינטרסים של מדינת ישראל באופן חד צדדי. אין מחלוקת שבכל הסכם עתידי גוש עציון יוותר בידי ישראל".

עוד נכתב כי "הקונצנזוס הישראלי סביב גוש עציון אינו מוטל בספק, ואפילו ביוזמת ז'נבה הוכר כי גוש עציון הינו שטח ריבוני ישראל".

לאור כך, סבורים במועצה האקדמית כי "גם מבחינת מערכת היחסים מול הרשות הפלשתינאית ראוי לבטא הסכמה ציבורית ישראלית לאומית רחבה זו, בדמות צעד חד צדדי שיבהיר כי דרך הטרור איננה מרתיעה את ישראל, וכי דווקא האינטרס הערבי הוא זה הנפגע מהמשך הטרור".

בנוסף, ממליצים חברי המועצה לראש הממשלה כי החלת החוק הישראלי על גוש עציון תתקיים כחלק ממתווה ליישום תכנית הדרגתית להחלת הריבונות הישראלית על שטחי ארץ ישראל נוספים בהמשך הדרך, ביניהם: גוש אדומים, גוש אריאל ובקעת הירדן.

"אנו ממליצים כי החלת החוק על אזורים נוספים בהמשך הדרך תיעשה תוך תעדוף אזורי שייקח בחשבון פרמטרים של חשיבות לאומית, ביטחונית, כלכלית ודמוגרפית", מדגישים חברי המועצה, ומוסיפים "כמו כן יש לקחת בחשבון את ההקשר הבין-לאומי הרחב בכלל ומערכת היחסים מול ערביי ארץ-ישראל בפרט".

יו"ר המועצה ד"ר רונן שובל אמר "עלינו לפעול בשום שכל להחלת ריבונות על שטחי המחלוקת ביהודה ושומרון - צעד אחרי צעד. השעה בשלה למהלך זה. הקריטריונים לקדימות החלת החוק על אזורים שונים נובעים מהמשמעות הביטחונית, הלאומית והדמוגרפית השונה שלהם. אנו קוראים לראש הממשלה לפעול ולקדם את התכנית המדינית המוצעת".