רונן שובל
רונן שובלצילום: גרשון אלינסון

החכם באדם אמר כי "לכל זמן ועת לכל חפץ... עת מלחמה ועת שלום". בניגוד לתפיסות הרווחות המוצגות בתקשורת הישראלית, מתנחלים אינם מנוכרים לערבים.

ביחס לכלל החברה הישראלית, דווקא ציבור המתנחלים הוא הציבור המצוי בקשרים הנרחבים ביותר עם האוכלוסייה הערבית. החל מנסיעה בכבישים משותפים, דרך קנייה במרכזי קניות משותפים ועד לעבודה משותפת. המתנחל הממוצע פוגש בערבי הממוצע הרבה יותר מהשמאלן הממוצע. באופן טבעי, מרקם החיים המשותף מייצר אינטראקציות אנושיות, שהן חלק אינטגרלי מהנוף.

כך למשל, גוש עציון מפורסם בהיותו מקום שבו הדו-קיום שגשג לאורך שנים. עד לאן הדברים הגיעו? מגרש הכדורגל של אפרת שימש לפני כעשור כמגרש כדורגל גם של תושבי הכפר עבדאללה איברהים שנהגו לשחק בו אחרי הצהריים, נוצרו קשרי ידידות אמיצים בין התושבים (המתקיימים עד היום), וכאשר תושבים ערבים מכפרים סמוכים היו מסוכסכים, הרב ריסקין שימש לעתים כפוסק. אולם כל זה נכון לעת שלום. וזו לצערי לא עת שלום. מלחמה הוכרזה עלינו.

תושבי מדינת ישראל בכלל ותושבי גוש עציון בפרט נמצאים תחת מתקפת טרור רצחנית מבית היוצר של הג'יהאדיזם המוסלמי. בזמן שמילים אלה נכתבות, נרצחו בחודשיים האחרונים כבר 21 אנשים. לצערי, סביר מאוד להניח שעד שהעיתון יירד לדפוס, קל וחומר עד שהוא יגיע לידיכם, ייעשו עוד עשרות ניסיונות לרצח יהודים. אם יעמוד לנו המזל, אף אחד לא ייהרג ואף אחד לא ייפצע.

מכיוון שזו עת מלחמה, אנחנו נדרשים לנקוט צעדים. לא מתוך שנאה חלילה לחפים מפשע מבין הערבים, אלא מתוך צורך פשוט לחיות. הטרור המוסלמי גובה מחירים קשים. לדאבון הלב, אינספור יהודים חפים מפשע נרצחו ונפצעו. אמנם זה המחיר הגבוה והנוראי, אבל זה לא המחיר היחיד. גם הערבים סובלים מהטרור המוסלמי, סבל נמוך יחסית לסבל היהודי, אבל גם ערבים חפים מפשע ייאלצו לשלם מחיר על הטרור המוסלמי. לא מתוך נקמה שלנו, אלא מתוך הרצון הפשוט שלנו לחיים. כן, על מנת למנוע הזדמנות לרצח של יהודים, חופש התנועה של ערבים ייפגע. הזכות לחיים קודמת לחופש התנועה.

ד"ר רונן שובל

יו"ר המועצה האקדמית למדיניות לאומית