מדברים על נכבה ושוכחים את הנכבה שלנו

יוזם היום לציון תרומת יהדות המזרח לציונות מבקר את ההשתקה וההדחקה המכוונת ורואה ניצני שינוי בהתנהלות שר החינוך נפתלי בנט.

שמעון כהן , י"ח בכסלו תשע"ו

לא על חשבון ההורים. אוחיון
לא על חשבון ההורים. אוחיון
פלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס הד"ר שמעון אוחיון, מי שהוביל בכהונתו כחבר כנסת בקדנציה הקודמת את החוק לקביעת יום מיוחד לציון תרומתן של קהילות המזרח ואיראן להיסטוריה של הציונות, למהלך שביצע ולמה שעוד נכון לפעול בכיוון זה של חשיפת הפן הנסתר הזה של הציונות.

ד"ר אוחיון, כיום מנהל מרכז דאהן למורשת ספרד והמזרח באוניברסיטת בר אילן, סבור כי השכחת והדחקת יהדות המזרח מהאתוס הציוני לא נעשתה במכוון אלא "מתוך חוסר ידיעה, חוסר היכרות והערכה וזלזול במידה כזו או אחרת, אבל זו עובדה. האקסודוס של יהודי המזרח שמתחילה בהצהרת בלפור וחורז לאורך השנים מלווה את קהילות יהודי ארצות ערב.

"זה מתחיל בשנת 34' בקונסטנטין עם טבח של חמישים יהודים, ממשיך בפרהוד כאשר 140 יהודים נרצחים בבגדד, ממשיך בטריפולי כש- 133 יהודים ואפילו בעדן, הקהילה הקטנה הזו סופגת מכה אנושה של 90 יהודים שנרצחים בתוך יומיים. כך בלבנון, סוריה ומרוקו ובכל מקום ומקום. תקומת מדינת ישראל מלווה בסיפור עגום של הקרבה ביהדות המזרח, סיפור שלא מסופר".

מוסיף ד"ר אוחיון וקובע כי גם היצירה המפוארת והתרבות המפוארת של יהודי ארצות ערב, תרבות שהחלה עוד לפני שהגיע האסלאם לארצות הללו, גם יצירה זו אינה מוכרת ואינה מסופרת.

"בסינמטק מקרינים על הנכבה הפלשתינית, מה עם אחיכם? מה עם הנכבה היהודית? מספרים סיפור של אחרים אבל מה עם האחים שמבשרינו? לא מכירים את הסיפור שלהם. זה נבע מניכור והתנשאות. לא הייתי אומר במכוון חלילה, והגיע הזמן לתקן את העוול ולספר את הסיפור".

אוחיון נשאל בשיחה עמו אם הוא מודע לטענות  הנשמעות לא פעם ולפיהן בניגוד לעמדתו שלו הדחקת סיפורם של יהודי המזרח נעשה במכוון על מנת לפאר אג'נדה מסוימת, הנהגה מסוימת ואף מפלגה מסוימת. אוחיו משיב ואומר כי הוא מכיר את הטענות אך אין לשכות ש"גם בימי שלטון מפלגות אחרות הסיפור הזה לא סופר".

הוא מזכיר כי גם בקדנציה הקודמת, כאשר העלה את הצעת החוק שלו זכה לביקורת על עצם העלאת הרעיון. "גם שר החינוך לשעבר, שי פירון, עשה חוכא ואיטלולא מהצעת החוק שלי ושאל 'מה, יש יום ליהדות הונגריה?' והכשיל את החקיקה. אמרתי להם שאני לא רוצה יום לכל יהדות של כל מדינה, אלא לסיפור של כלל יהודי המזרח שמתעלמים מהנרטיב שלהם. מדובר בחמישים אחוז מהאוכלוסייה שצריכים לקבל מקום ושייכות בכתיבת ההיסטוריה של מדינת ישראל ותקומתה".

עוד נשאל אוחיון מהעבר השני אם יתכן והדחקת סיפורה של יהדות המזרח נובע מגודל הטרגדיה של השואה באירופה, אירוע שהשאיר בצל כל אירוע אחר, חמור ככל שיהיה. לדבריו אכן יתכן וזו הסיבה, ואין בכוונתו לערוך השווא שכן "סיפור השואה הוא מיוחד ושום דבר לא ישווה לו", אך "אחרי שעברו שנים ותכניות לימודים מוצעות וספרים נכתבו, ואיפה הסיפור הזה. היה צריך לתקן את הסיפור הזה ולא תיקנו".

עם זאת מציין אוחיון כי הוא "רואה בתקופה האחרונה התעוררות מסוימת אצל המפקחות הממונות על הלימודים בתמיכת שר החינוך הנוכחי, נפתלי בנט, שמתחיל שינוי, אבל עדיין המלאכה לפנינו. כדי לתקן את העוול צריך עוד לעשות הרבה".

"החידוש שלי בכנס שלנו בבר אילן הוא הבאת מורים ותלמידים. לא ערב שירה כמו של המשרד לשוויון חברתי, אלא לימוד משותף של הציבור את ההיסטוריה, הציבור הרחב עם מורים ותלמידים", אומר אוחיון ולשאלת הפן הנוסף בהרחבת התודעה סביב החלק הזה של ההיסטוריה, הפן התרבותי של קולנוע ומחזות שמטמיעים וצורבים תודעה, אומר ד"ר אוחיון כי אכן הדבר צריך להתרחש, "ולכן הסתייגתי מעט מערב שירה, ואנחנו משלבים סרט והצגת תיאטרון לצד הרצאות של מלומדים שמספרים את ההיסטוריה כהווייתה ומציגים את הנתונים והעובדות".

כשנשאל אם המרכז בראשו הוא עומד יקצה כספים לקרנות עבור מי שירצה לספר את סיפור יהדות המזרח באופן קולנועי או תיאטראלי, השיב ד"ר אוחיון כי במרכז בראשו הוא עומד "אנחנו מעודדים כתיבה ותיעוד, כולל גם של סרטים. הפקנו גם מחזה שקשור לסיפור קהילות יהודי המזרח בתקופת השואה.

"הדבר החשוב שעשינו ואנחנו עושים זה הצפה של הנושא בכתיבת ספרים מדעיים אחרי מחקר ארוך שנים. ברוך ה' יש מחקר ויש תיעוד. צריכה המערכת החינוך הפורמאלית והבלתי פורמאלית להוריד את החומר מהמדפים ולהגיש אותו לתלמידים".