מרכז דהאן
מרכז דהאןצילום: פלג לוי

במרכז דהאן לחברה, תרבות וחינוך במורשת יהדות ספרד באוניברסיטת בר אילן נערך היום (שני) כנס לציון היציאה והגירוש של היהודים מארצות ערב.

בארוע השתתפו מנהל המרכז ד"ר שמעון אוחיון, מנכ"ל האוניברסיטה מנחם גרינבלום, יו"ר הקונגרס היהודי העולמי בישראל שי חרמש, יו"ר הארגונים של יוצאי מדינות ערב לבנה זמיר, פרופ' שמואל טריגנו ועוד עשרות מרצים ומפקחים שהשתתפו במושבים שונים הנוגעים לסבלם של יהודי ארצות ערב שגורשו מארצותיהם.

בתחילת הדברים ציין ד"ר אוחיון, הוגה החוק לציון היום הגירוש והעקירה של יהודי ארצות ערב: "אני מאשים את ממשלות ישראל לדורותיהן למעט שר החינוך הנוכחי בנט שמראה נכונות לשינוי, שלא דאגו לחשוף את אחד מהנושאים הכואבים בהיסטוריה היהודית שמדבר למעל ל-50% מהתושבים בארץ, ומבחינה היסטורית מדובר בסיפור האקסודוס השני של יהודי ארצות ערב.

"אף אחד לא מספר על הפוגרומים והפרעות שהקהילות הללו עברו", הדגיש אוחיון. "מדובר בקהילות שקיימות 2500 שנה ושתוך 25 שנים נסתיים סיפורן והקהילות נתרוקנו לחלוטין. הלחץ הפוליטי שנוצר במדינה ערב הקמתה הוא שגרם לכך שהייתה תסיסה בכל המדינות מהן גורשו יהודים".

לדבריו שר החינוך בנט מראה נכונות רבה להטמיע את הנושא במערכת החינוך. "צובט לי בלב כאשר בני נוער מוצאים עצמם מזדהים עם הפלסטינים על אותה 'נכבה' לדבריהם, כאשר נכבה אמיתית ויזומה התחוללה כלפי יהודי ארצות ערב ועליה אף אחד לא מדבר".

אוחיון סיפר כי מעל 400 מילארד דולר הושארו בארצות ערב, ו-130 אלף יהודים עזבו את עיראק עם 50 דינר בלבד בכיס והשאירו אחריהם כסף ורכוש. ''אני לא מתעלם מכך שהפלסטינים עזבו ב-48' ערים ויישובים אבל 'נכבת יהודי ארצות ערב' כללה הלאמת רכוש וגירוש מכוון. אין ספק שחוסר ההיכרות עם מצבם של יוצאי יהדות ארצות ערב מהווה מחדל שצריך לתקן. החוק שהגיתי לציון היום בא ליצור שינוי משמעותי כדי לציין כיאות את חורבנם של כ-50% מאוכלוסיית הארץ".

מנכ"ל האוניברסיטה מנחם גרינבלום ציין כי "פרשת יציאת 850 אלף יוצאי מדינות ערב נשאר בגדר פרשה עלומה וזנוחה שאין מדברים בה ואינה זוכה לשיח בין לאומי. בהכירי את גישתו של שר החינוך בנט אני בטוח שייתן לכך ביטוי במערכת החינוך כולה". 

נשיא הקונגרס העולמי שי חרמש הדגיש כי "המשימה שלקח עצמו הקונגרס הינה להמשיך לנווט מול חברי פרלמנט וסנטורים הקשובים לצדקתנו ולצרות ולפרעות שעברנו כיהודים בארצות ערב וכל פינה בתבל, זו ערבות הדדית המחויבות לכל יהודי בכל פינה בעולם. ישנה חשיבות רבה בסיפור עברם הקשה של היהודים יוצאי מדינות ערב בבחינת והגדת לבניך ואל לה לנכבת יהודי ארצות ערב להיעלם לתהום הנשייה".

לבנה זמיר שגורשה עם משפחתה ב-1949 ממצרים אמרה כי "אין סיבה שתלמידי בתי הספר שלומדים על פוגרום בקישינב שבו נהרגו 45 יהודים לא ילמדו על הפרעות והעינויים שעברו היהודים בארצות ערב".