אוהדי מכבי ת"א. תמכו בצה"ל ונחשבו אלימים וגזענים
אוהדי מכבי ת"א. תמכו בצה"ל ונחשבו אלימים וגזעניםצילום: פלאש 90

מדי שבוע, בסיום כל מחזור בליגת העל שבכדורגל, מוציאה התכנית "בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים", של 'הקרן החדשה לישראל', דו"ח מיוחד המסקר את מה שקורה ביציעי קבוצות ליגת העל שבכדורגל. 

בדו"ח האמור, מסקרים מתנדבים של התכנית והקרן החדשה המשמשים כשמשקיפים מטעם התכנית והקרן ביציעי הקבוצות, את התנהגות האוהדים. בכל שבוע מציינת התכנית את האוהדים הגזעניים ו/או האלימים ביותר במשחקים השבוע, כמו גם שמציינים לטובה את אלה שהתנהגו בצורה מכבדת ביציעים. 

על פי התיקון לחוק איסור אלימות בספורט, אסורות התבטאויות גזעניות במגרשים. בפירוט נכתב בחוק כי בתוך האיסור נכללים, "קריאה של מילים או צלילים או נהמות, וכן התבטאות חזותית על ידי אדם, לבדו, יחד עם אחר, או במקהלה שיש בהם משום איום, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות, אלימות או גרימת מדנים כלפי אדם, ציבור או חלקים של האוכלוסייה, והכל בשל צבע או השתייכות לגזע, לדת או למוצא לאומני-אתני".

בראש הדו"ח של התכנית והקרן החדשה לישראל למחזור מספר 12 בליגת העל שבכדורגל, עומדות קבוצות בני יהודה ומכבי תל אביב. בטרם יצאה לדרך משחקן של שתי הקבוצות התל אביביות לפני יומיים, ערכו אלה טקס הוקרה לפצועי צה"ל ופעולות האיבה ואוהדי שתי הקבוצות שרו שיר העוסק בתמיכת צה"ל וכנגד הערבים. 

לדברי ראשי הדו"ח, הקבוצות צויינו בו לרעה בשל נאצה שהופנתה בשירם של האוהדים כלפי הערבים. זאת ועוד, אוהדי הכתומים משכונת התקווה אף צויינו בדו"ח כששרו שיר הנושא את המילים "מוחמד מת".

בדו"ח נכתב, "במהלך המשחק, עשרות אוהדי בני יהודה שרו: "מוחמד מת", כולל התבטאויות גזעניות בגוף השיר, ואלפים מאוהדי מכבי ת"א שרו: "לאלה מחבל", כחלק משיר כלפי הפועל תל אביב".

גם אוהדי בית"ר יצאו עם הערה על התנהגות אוהדיהם, כשעליהם נכתב כי "אלפים מאוהדי בית"ר ירושלים שרו עם עליית השחקנים למפגש מול מכבי פתח תקווה: "הקבוצה הגזענית של המדינה", ובנוסף שרו: "שיישרף לכם הכפר", כנגד ערבים. יותר ממאה מאוהדי הקבוצה שרו: "עזה בית קברות, 1,000 הרוגים".

בדו"ח האמור צויינו גם מספר קבוצות שנהגו בסובלנות וכבוד כלפי האחר, כשלטובה צויינו בני סכנין וקריית שמונה כשאלה קיימו טקס לפני משחקן שנשא את הכיתוב, "ערבים ויהודים מסרבים להיות אויבים".