אנגלה מרקל
אנגלה מרקלצילום: רויטרס

לאחר פיגועי הטרור בפריז לפני כשלושה שבועות, פנה נשיא צרפת פרנסואה הולנד לקאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וביקש כי גרמניה תצטרף למדינות הנלחמות כיום בארגון דעאש בסוריה.

הקבינט הגרמני שהתכנס היום (שלישי) החליט לאשר את הבקשה ולשלוח כוחות צבאיים שיכללו 1200 חיילים, מטוסי ומסוקי קרב וכן נושאת מטוסים, לאזור הלחימה בסוריה. החלטת הקבינט קבעה כי הכוחות יישלחו תחילה למשך שנה אחת, כאשר לאחר מכן תיבחן האפשרות להרחיב את המעורבות הצבאית או להחזיר את הכוחות לגרמניה.

הפרלמנט הגרמני אמור להצביע ביום רביעי על מנת לאשר את הצטרפותה של גרמניה למבצע נגד דעאש באופן סופי. זה אמור להיות המבצע הצבאי הגדול ביותר בו לוקחת גרמניה במדינה אחרת מאז סיום מלחמת העולם השנייה.

שר החוץ הגרמני פרנק וולטר שטיינמאייר אמר לעיתון "בילד" כי "אנו עושים את מה שנחוץ מבחינה צבאית, מה שאנו יכולים לעשות הכי טוב, ואת מה שאנו יכולים לגבות גם מבחינה פוליטית. נגד אויב כמו ארגון המדינה האיסלמית אנו צריכים הרבה כוח סיבולת".

עם זאת, פוליטיקאים גרמנים מהאופוזיציה העבירו ביקורת על ההחלטה להצטרף ללחימה בדעאש. "אני מניח שהמאבק הזה בדעאש, אם יתבצע ברצינות, עלול לקחת מעל לעשר שנים", אמר יו"ר ועדת השרותים המזוינים של גרמניה אנדרה ווסטנר.

גם יו"ר מפלגת "הירוקים" הגרמנית, סימון פיטר, הביע דאגה מהלגיטימיות המשפטית של שליחת כוחות צבא גרמניים לשטחה של מדינה אחרת. "לשליחת הכוחות הצבאיים אין מטרה פוליטית מוצהרת או כוונות פוליטיות נדרשות, ולכן מדובר בחוסר אחריות של הממשלה" אמר פיטר.

סקר שנערך לאחרונה העלה כי 71 אחוזים מתושבי גרמניה חוששים כי מעורבות גרמנית בלחימה בדעאש יגביר את הסיכון לפעולת טרור בגרמניה. 45 אחוזים הביעו עם זאת תמיכה בהצטרפות גרמניה למערכה, בעוד 39 אחוזים התנגדו לה.