דיון סוער בשדולה ל''יהדות ישראלית''

"יש מתח שכל הזמן מאיים עלינו", פתחה ח"כ רחל עזריה (כולנו), יו"ר השדולה להתחדשות יהודית את הדיון אתמול בנושא "למה לי שבת ישראלית?".

''המתח הדתי הזה מלחיץ חילונים שמפחדים משבת כהלכתה ודתיים שמפחדים כי יגנבו להם את השבת", אמרה עזריה. ''התכנסנו לדון בשבת הישראלית שנוצרה כאן עם השנים, אבל מהי השבת הזו מבחינת החברה הישראלית? איזו יהדות אנו רוצים לקיים כאן?".

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד), שותף לעמדתה של ח"כ עזריה בנושא האמנה שגיבשו פרופ' גביזון והרב מידן שאומרת כן לתרבות ופנאי בשבת, לא למסחר, ותחבורה ציבורית מצומצמת. "הדברים שמנחים אותי בנושא יהדותה של מדינת ישראל זה שאם בעוד 100 שנה לא נוכל לתת לאדם חילוני משמעות יהודית – לא נהיה במדינת ישראל.

רון חולדאי: אני מציע שבשבת לא יתקיים מסחר בכלל, אפילו לא קניונים. כן לאפשר תחבורה ציבורית ופתיחת מרכולים
''החרדים והדתיים לבד לא סוחבים את המדינה הזאת", טען שטרן. ''האם היהדות של מדינת ישראל מאפשרת ליהודי התפוצות להזדהות? מסופקני. הלוואי שלא היה צריך חקיקה, אבל המציאות מוכיחה שיש בכך צורך".

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב–יפו, אמר בדיון: "כתוב 'שבת וינפש'. זה לא מיועד לפלח אוכלוסיה מסוים. הויכוח הוא ויכוח פוליטי ולא הלכתי. מדובר בהחלטה פוליטית מ-1947 שם נקבע העיקרון לפיו – יום המנוחה יהיה יום השבת ודתות אחרות ישבתו לפי דתם. אולם כוחות השוק מחליטים מה יפעל בשבת - והדתיים וגם החילוניים מעדיפים להעלים עין-  למשל, השבת הפכה להיות יום הקניות, לא רק בתל אביב אלא בכל מקום אחר.

"אני מציע שבשבת לא יתקיים מסחר בכלל, אפילו לא קניונים", הבהיר חולדאי, ''אך מנגד נאפשר תחבורה ציבורית ושירותי מרכולים. לא שיוויוני ולא יהודי לאפשר רק למי שיש רכב פרטי לבקר את בני משפחתו וקרוביו. חוסר הנכונות של הדרגים להתמודד, יוצר מציאות אבסורדית שמה שקובע זה כוחות השוק''.

על יוזמת החקיקה שתעגן את השבת אמר בדיון הרב ד"ר בני לאו: "אם היינו מצליחים שלא תהיה חקיקה – אולי היינו תורמים לשבת בישראל. החקיקה תהרוג את השבת. השבת יקרה לחברה הישראלית, הנרות והסעודה בכפוף למושג 'זכור את יום השבת'. לעבור מזוכר לשומר לא יהיה טוב כי זו כפייה".

אלי סהר: יש הדרת דתיים מכדורגל ומרוב סוגי הספורט. לא יכול להיות שנער דתי שאוהב כדורגל - לא יוכל לשחק 
אלי סהר מהעיתון "ישראל היום" ביקש לדבר בשמם של בני הנוער הדתיים אוהבי הספורט. ''לא יכול להיות שנער דתי שמאוד אוהב כדורגל – לא יכול לשחק. ההתאחדות לכדורגל קבעה כי קבוצות נוער ישחקו בשבת בבוקר. אלוף ישראל בסייף הלך לבג"צ כדי לדרוש שהתחרות לא תתקיים בשבת. במקרים אלו צריך חקיקה, שקבוצת ספורט וספורטאי שלא רוצים לשחק בשבת – יאפשרו להם, כמו שקיים כבר בכדורסל. יש הדרת דתיים מכדורגל ומרוב סוגי הספורט".

קובי ברדה ממנהלת ליגות הכדורגל העיר כי "אין תרחיש שכדורגל יתקיים שלא בשבת. יש הגבלה של זכויות שידור ומצוקת מגרשים מוארים שלא מאפשרת לקיים ליגות בימי חול".

השדולה דנה גם בפתיחת המרכולים בשבתות. קובי כהן מרשת "סופר יודה" סיפר כי ''העובדים החדשים אצלי לא נקלטים אלא בתנאי שיעבדו בשבת. עובדים שיכולים לעבוד שישה ימים, בוחרים את היום החופשי שלהם. סגירת החנויות שלנו בשבת תהיה בגידה בקהל הלקוחות שלנו"

חגית כץ-שינובר, מבעלי רשת קופיקס תהתה, ''שהמנהלים יישבו בבית וייהנו מהשבת בזמן שהעובדים עצמם לא יכולים לנוח?".