יעלון בארה"ב
יעלון בארה"בצילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון נפגש אמש (רביעי) עם בכירים בקונגרס האמריקני: יושב ראש ועדת השירותים המזוינים בקונגרס, מאק ת'ורנברי, ועם חברי ועדת החוץ של בית הנבחרים.

במהלך הפגישות דן יעלון עם מארחיו בסוגיות אסטרטגיות במזרח התיכון, וסקר בפניהם את המצב באזור.

"בשעות האחרונות התבשרנו על טבח שבוצע בקליפורניה. אני מבקש למסור את תנחומיי למשפחות הנרצחים ולאחל החלמה מהירה לפצועים. זהו ערב לא פשוט עבורכם", אמר יעלון.

שר הביטחון הדגיש כי ישראל מעריכה את תמיכתה של ארצות הברית ואת שיתופי הפעולה בין הממסדים הביטחוניים, הצבאות וזרועות המודיעין. ''שיתוף הפעולה המודיעיני יוצא מן הכלל ומניב פירות רבים. התמיכה של ארצות הברית בישראל היא אבן פינה בביטחוננו הלאומי, ואני מאמין שאנחנו נמצאים על 'אותו עמוד' בכל הקשור לאתגרים הרבים הניצבים בפנינו.

"סוריה הפכה להיות זירה שנמצאים בה שחקנים רבים, והכאוס שם גדול. איננו לוקחים צד או מתערבים במתרחש בסוריה, אך אנו כן מקפידים לשמור על הקווים האדומים שלנו. אנו לא סובלניים להפרת הריבונות שלנו ברמת הגולן, לא נהיה סובלניים לניסיונות להעביר נשק כימי ואנו לא מאפשרים העברת נשק מתקדם לארגונים עויינים, בדגש על חיזבאללה - בעיקר נשק המגיע מאיראן ועובר דרך סוריה. אנו אומרים זאת באופן ברור מאוד''.

יעלון ציין כי בירושלים מודאגים מאוד מהנוכחות האיראנית בסוריה. "כוח קודס האיראני הוא כיום הגורם היחיד בסוריה שמחולל טרור נגדנו, ומנסה להבריח נשק ולהפעיל שליחים".

לדבריו המשטר האיראני נתפס כאחד הפיתרונות לייצוב המזרח התיכון, אך הוא לב הבעיה. ''המשטר הזה מחולל טרור וחותר תחת משטרים במזרח התיכון, ואלו חדשות לא טובות לאזור, לא רק לישראל. המשטר העוין הזה מקים תשתיות טרור ברחבי העולם, כולל באמריקה.

"האיום האיראני לא חלף בעקבות ההסכם, אלא הפך להיות יותר אפקטיבי. המשטר האיראני יהיה בטוח יותר בעצמו, עם יותר כסף נוכח הסרת הסנקציות, ואפשרויות רבות יותר לחמש, לאמן ולממן ארגוני טרור. ההשלכות של ההסכם הזה הן חיזבאללה חזק יותר, והמשך ניסיונות להעביר נשק וידע לחמאס ולג'יהאד האסלאמי''.

שר הביטחון הדגיש כי המשטר האיראני לא זנח את שאיפתו לנשק גרעיני, "לכן עלינו להיות ערוכים בבניין הכוח של צה"ל לא רק לתקופה הקרובה אלא גם שנים קדימה כדי שנוכל להגן על עצמנו בכוחות עצמנו. גם אנחנו וגם ידידינו בארצות הברית לוקחים את העובדה הזו בחשבון במהלך השיחות על חידוש הסכם הסיוע.

''לכן אנו זקוקים ליכולות התקפיות ויכולות הגנתיות משמעותיות באוויר, בים וביבשה, ולהמשך ההשקעה המאסיבית במודיעין ובסייבר", אמר יעלון.

"הניסיונות לדקור ולדרוס את אזרחי ישראל הם תוצאה של הסתה קשה ברשות הפלסטינית, כמו גם מצד התנועה האסלאמית שהוצאה מחוץ לחוק, חמאס והשפעות תופעת דאעש ברשת. הניסיונות הללו הם גם תוצאה של ההצלחה שלנו לסכל תשתיות טרור. כל עוד יש לנו חופש פעולה נמשיך לטפל בתשתיות הללו ולהקשות מאוד על חמאס וג'יהאד האסלאמי להוציא אל הפועל פיגועים", הוסיף.