פוטרה במהלך ההריון ותפוצה
פוטרה במהלך ההריון ותפוצהפלאש 90

בית הדין הארצי לעבודה הבהיר לאחרונה בפסק דינו, כי אין די באמירה של עובדת כי היא בהיריון כדי להקים חובה למעסיק לפנות לממונה על פי חוק עבודת נשים, לקבלת היתר לפיטורים.

על פי הפסיקה החדשה, מעסיק זכאי לדרוש אסמכתא לקיומו של היריון, כאשר מבקשים להגביל אותו באופן שלא יתאפשר לו לפטר עובדת נוכח הריונה.

ככל שעובדת מתבקשת להציג אישור על הריונה, עליה להציג אישור כזה, ואם אכן הוצג אישור קמה חובה על המעסיק לפנות אל הממונה לפי החוק לקבלת היתר לפיטורים.

בית הדין הארצי לעבודה, ציין בפסק הדין, "לטעמנו, מהוראת סעיף 10 לחוק הקובעת כי מחובת העובדת להודיע למעסיקה על היריונה אך החל מן החודש החמישי להיריון, אין כדי ללמד על פטור מהצגת אישור רפואי אודות ההיריון, במקרה שבו מעסיק מבקש לפטר עובדת הטוענת שהיא בהיריון".

"מדובר בשני הסדרים נורמטיביים שתכליתם שונה. האחד עניינו חובת יידוע של המעסיק אודות הריונה של עובדת במהלך חיי העבודה הרגילים, שככלל, מטעמים שונים, אין הכרח ביידוע המעסיק במועד שהוא לפני החודש החמישי להיריון, וזאת, אלא אם תנאי העבודה מחייבים זאת. השני עניינו בהגנה על עובדת בהיריון מפני פיטורים, שקמה עוד משלבים מוקדמים ביותר של ההיריון", הסבירו השופטים.

"לפיכך, מעסיק זכאי לדרוש אסמכתא לקיומו של היריון, כאשר מבקשים להגביל אותו באופן שלא יתאפשר לו לפטר עובדת נוכח הריונה", נקבע בפסק הדין.

עם זאת נקבע כי במסמך רפואי של רופאת משפחה המאשר קיומו של הריון יש די כדי לחייב בפנייה למתן היתר לפיטורים אל הממונה לפי חוק עבודת נשים.