"יום וחצי בשבוע ללמעלה ממאה אלף איש?"

חברי כנסת פנו לשר הרווחה בשאלה מדוע שירותי ביטוח הלאומי בבית שמש צומצמו באופן דרסטי. כץ בתגובה: אבדוק וארחיב.

חיים לב , כ"א בכסלו תשע"ו

לטפל בקבר. ח"כ בן צור
לטפל בקבר. ח"כ בן צור
צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מי צמצם את שירותי ביטוח הלאומי בבית שמש? ח"כ יואב בן צור (ש"ס) הגיש אמש שאילתה דחופה, בנוגע לצמצום פעילות סניף הביטוח הלאומי בעיר בית שמש, כדלהלן:

"פורסם כי סניף המוסד לביטוח לאומי בבית-שמש מצמצם את פעילותו. יוטעם כי העיר בית שמש לא זו בלבד שאינה הולכת וקטנה, אלא הולכת וגדלה, כך שהדבר לפלא. ברצוני לשאול: הנכון הדבר? אם כן מה ייעשה להרחבת הפעילות, ואולי לפתוח סניף נוסף?".

השר, כאמור, חלק מכל וכל על התמונה העגומה, ובסיום דבריו העיר: "לאור כל האמור לעיל, הנתונים שהסתמכת עליהם היו מזמן. היום לא שאנחנו מרוצים עם הציון 68%, אבל אנחנו נמשיך לעשות כמיטב יכולתנו כדי להשתפר ולתת מענה טוב יותר לאזרחים בבית שמש. ולא רק בבית שמש – בכלל במדינת ישראל".

ח"כ אורי מקלב שאל אף הוא שאלה נוספת והדהים את הכנסת ואת השר בנתונים שמסר: "השאילתה של חבר הכנסת בן-צור מתבססת על פניות ציבור שמלינות על כך שסניף הביטוח הלאומי שבא לשרת 110,000 תושבים בבית-שמש – והעיר אמורה ממש בשנים הקרובות להכפיל את עצמה –  היה פתוח חמישה ימים בשבוע, והסניף צמצם את הפעילות שלו ליום וחצי בשבוע".

כלומר, הסניף אולי הרחיב את מעגל הפניות, אבל צמצם דרסטית את מועדי קבלת קהל, נתון שאליו כלל לא התייחס השר. מקלב הוסיף: "זה נכון שהורחבו הפעילות והמענים של ביטוח לאומי, אבל איך הם הורחבו? על-ידי שירותי דוורות בסך-הכול. ביום וחצי הפקידים נמצאים ולא מטפלים בנושאים, אלא מקבלים את המעטפות, והסניף המטפל הוא סניף רמלה. הפונים גם לא יכולים לשאול שאלה נוספת, אין איכות בטיפול בהם, ובעיקר: יום וחצי זה צמצום דרסטי".

שר הרווחה חיים כץ עלה להשיב על השאילתה של ח"כ בן צור וטען כי פעילות הסניף רשמה שיפור משנה לשנה. "עד 2013 הביטוח הלאומי נתן 87 שעות וחצי, והופעלו חמש עמדות לקבלת קהל; בשנת 2014 זה עלה ל-96 שעות, זאת אומרת עלה בעשרה אחוז; עד 2013 הפונים היו יכולים לפנות בשישה נושאים בלבד.

"מ-2014 כל מגוון השירותים של הביטוח הלאומי, זאת אומרת כעשרים נושאים, עומדים לשירות התושבים של בית-שמש". שר הרווחה הוסיף עוד שירותים הניתנים כיום והזכיר גם את זמני ההמתנה שהם היום פחותים ואת שביעות הרצון שהוא היום יחסית גבוה.

שלא מן הכתב הוסיף השר כץ לטענותיהם של חברי הכנסת: "ברור לי שסגן ראש העיר הוא בן אדם רציני, וברור לי גם שאלה שנתנו לי את התשובות פה הם אנשים מאוד רציניים. יחד עם זה, אני אבדוק את מה שאמרתם, ואם יהיה נדמה לי שצריך להרחיב שירותים ולפתוח עוד שעות, אני אעשה את זה".