מנהיגי העולם בפריז לרגל ועידת האקלים, השבוע
מנהיגי העולם בפריז לרגל ועידת האקלים, השבועצילום: POOL New | REUTERS

ועידת האקלים שהתכנסה השבוע בפריז הייתה הכיסוי לאחד המפגשים הדיפלומטיים החשובים של השנה.

כי בינינו, ההתחממות הגלובלית היא נושא חשוב מאוד, אבל כשלמנהיגי העולם יש הזדמנות בלתי חוזרת למפגש עם כל מקביליהם, מי יבזבז את הזמן היקר בדיבורים על אנרגיה ירוקה.

מי שצפה בהתנהלות הועידה היה יכול לראות כיצד מתנהל העולם. הנה בצד אחד, תוכל לראות את ראש הממשלה הבריטי דיוויד קמרון מסתודד עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד, ובמקום אחר את נשיא רוסיה פוטין הקריר, טופח על השכם של ראש ממשלת איטליה
דווקא הזווית הישראלית של הוועידה הזו, לפחות על פי ההתרשמות שלי, טובה למדי. ראש הממשלה בנימין נתניהו המתיק סוד עם המנהיגים החשובים של המדינות הבולטות בעולם, ואפילו עצר במסדרון את הנשיא אובמה לשיחה בת עשר דקות, אליה הצטרף גם מזכיר המדינה ג'ון קרי.

אז מה שמע נתניהו בועידה? בואו נגדיר זאת כך: ראש הממשלה הבהיר שיש להבין שהעולם מחפש להיות בקשרים אתנו, ולא אנחנו אלו שרודפים אחרי המדינות הקרובות והרחוקות מאתנו.

האמירה הזו נכונה ברובה. נתניהו אכן היה מנהיג מחוזר במסדרונות בפריז, ואפילו הִרשה לעצמו שלא להחליף מילה מעבר למילות נימוסין עם שרת החוץ האירופית פדריקה מוגריני.

מצד שני, יש גם מדינות אירופיות, והזכרנו כאן בעבר את שבדיה, שפשוט מובילות קו אנטי ישראלי מוצהר, מבלי שום התנצלות, אבל כיום הן במיעוט.

נתניהו בא כדי לשמוע בעיקר את מנהיגי אירופה, בעקבות ההחלטה על סימון המוצרים. הוא שמע צפירת הרגעה.

גורם מדיני מספר ל'מגזין ערוץ 7' כי מרבית המנהיגים הבהירו שלא יאמצו או יכריחו כחוק מחייב לסמן מוצרים. חלקם גם הבהירו שלא יהיה בכוחם לעצור יוזמות מקומיות, אבל באופן כללי אפשר לומר שהמפגשים הבלתי אמצעיים האלה, תרמו את תרומתם.

נתניהו, אין ספק, הוא מסבירן מהוקצע. שמעתי אותו בעבר מעל לא מעט במות בארץ ומחוצה לה, וקשה לתפוס אותו בלתי מוכן. לועידה הוא בא לביקור קצר, בן פחות מיממה, ואפילו נשא נאום בנושא האקלים. אבל הסודות של האקלים הבינלאומי ראש הממשלה בנימין נתניהו המתיק סוד עם המנהיגים החשובים של המדינות הבולטות בעולם, ואפילו עצר במסדרון את הנשיא אובמה לשיחה בת עשר דקות, אליה הצטרף גם מזכיר המדינה ג'ון קרי
נהירים לראש הממשלה, וזה לזכותו, כפי שהם אינם נהירים למנהיגים רבים ברחבי העולם.

דיפלומט ישראלי ותיק, שתהיתי באוזניו באחרונה מדוע מנהיגי העולם בכלל מתעניינים בתיחזוק הקשר עם ישראל, הסביר שבזירה הבינלאומית הכוח הדיפלומטי הישראלי, שנובע בין היתר גם מקהילות יהודיות ברחבי העולם, גורם לכך שמרבית המדינות מעדיפות שלא להיקלע לסכסוכים בינלאומיים רועשים עם ישראל.

"יש כמובן יוצאי דופן", מסביר הדיפלומט, "אך מדובר במדינות מעטות. הרוב מעדיפות פשוט שלא להתעסק אתנו, כי הן יודעות שכאב הראש שניצור להן חזק מאוד". אגב, שלא תיטעו - מדובר בדיפלומט שהממשלה הנוכחית אינה כוס התה שלו, ולא תשמעו אותו מפרגן לנתניהו.

לישראל, ועידה מסוג זה בעת הזאת חשובה. היו מי שתהו מדוע נתניהו לא צירף אליו עוד שר כפי שעשו חלק מהמנהיגים האחרים. התשובה במקרה הזה: כל המוסיף גורע. המפגש האישי של מנהיגים, ראשי ממשלות ונשיאים, שמדברים בדרך כלל דרך שפופרת הטלפון במקרה הטוב, ודרך מסרים שמועברים בצורה אחרת במקרה הרע, דרך שליחים, הוא חסר תחליף.

מי שצפה בהתנהלות הועידה, בעיקר מחוץ לאולם הרשמי בו התנהלה, היה יכול לראות כיצד מתנהל העולם. הנה בצד אחד, תוכל לראות את ראש הממשלה הבריטי דיוויד קמרון מסתודד עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד, ובמקום אחר את נשיא רוסיה פוטין הקריר, טופח על השכם של ראש ממשלת איטליה. אלו בתמצית, סודות האקלים הבינלאומי, ומי שרוצה לפתור את הבעיות של הירוקים, עדיף שייכנס ועידות של שרי איכות סביבה, שבאמת מתעניינים בנושא.

---

מתוך מגזין ערוץ 7