אופנוען
אופנועןshutterstock

כשמבקשים מאדם מהשורה לתאר אופנוען, הוא כנראה ידמיין איש גדול, מכוסה בקעקועים, עם סיגריה בפה ומזג רוח אכזרי.
בוודאי שלא יעלה על הדעת שאותו אדם יהיה שומר מסורת דתי, ירא שמיים ובעל מידות טובות. אך האם התיאור הזה עוד רלוונטי לחברה של ימינו?

במשך שנים אופנועים והרוכבים עליהם התקבלו ברגשות מעורבים בעולם הדתי. משהו בתדמית הפרועה (לאו דווקא בצדק) של האופנוענים חלחל לתודעה והפך את רעיון הרכיבה על רכב דו-גלגלי לסוג של מוקצה בחברה הדתית.

אלא שבשנים האחרונות, עקב עליית מספר הרכבים על הכביש והנוחות שבאופנועים, כמו גם התחזקות בניסיון לקרב לבבות נוצרה מגמה הפוכה, הבאה לידי ביטוי גם בשינוי התפישה לגבי אופנועים ואופנוענים. די להזכיר קבלת שבת מרגשת שנערכה לפני מספר שנים לחבורת רוכבי הארלי דיווידסון, מי שנחשבים למחוספסים והקשוחים בקרב הרוכבים, שהסיטו את מסלול הטיול שלהם כדי לא להפריע לקדושת השבת באחד מהישובים הדתיים והוזמנו לקידוש יום מרגש.

את אחת הסיבות לשינוי התודעתי הזה ניתן לייחס למצב הכלכלי בישראל בעשור האחרון, כאשר המחירים בשוק עולים, ובתים צריכים למצוא פתרונות יצירתיים כדי להתקיים. הרכב הדו-גלגלי הוא אמצעי ניוד יום יומי שימושי העונה בצורה מושלמת על צרכים של הציבור הדתי הזקוק לכלי תחבורה זול, זריז ואמין.

לא מעט אנשים מהציבור הדתי שלא יכול להרשות לעצמם להחזיק מכונית, או צריכים תחליף לאחזקה יקרה של מכונית שניה במשפחה, בחרו אופציה הדו –גלגלית. כך מתאפשר להם למצוא כלי העונה על צרכיהם במחיר שווה לכל נפש במחירים של פחות מ-15 אלף ש"ח, כמו קטנועי "דיאלים" למשל או ווספות למיניהן, הזוכים לפופולאריות בשנים האחרונות בישראל.

נוסף לכך, התגלו הקטנועים והאופנועים על יתרונותיהם ככלים שימושיים להפצת רעיונות ותועלת חברתית בחברה הדתית ובכלל. כך למשל משתמשים ארגוני איחוד הצלה וזק"א בקטנועים ואופנועים שונים שהוסבו לאמבולנסים על שני גלגלים כדי להגיע במהירות ויעילות לכל זירת אסון בה זקוקים להם במהירות, ואי אפשר כמובן לפספס את קטנועי הגאולה הצבעוניים של תנועת חב"ד המשמשים להפצת מסרי התנועה כמו גם לאפשר לפעיליה להגיש סיוע וגמ"ח במהירות לכל נזקק.

המפנה הרוחני
השיקולים הפרקטיים היום-יומיים של אדם הם רק צד אחד במשוואה. אם מסתכלים לעומק מגלים שרכיבה על אופנוע יכולה לדבר לציבור הדתי גם מבחינה רגשית, שכן במהותה, רכיבה למרחקים ארוכים, היא בסיס נפלא לחיבור רוחני ולשלוות נפש.

רוכבי אופנועים יעידו שהרכיבה על האופנוע היא חוויה רוחנית לא פחות מכל הדרכים הקיימות היום להגעה לאמת שבפנים. חוויה זו מורכבת משני רבדים: הרובד הסביבתי והרובד הפנימי. דבר זה די דומה לתפיסה של תורת החסידות בדבר שני הרבדים הקיימים בנפש, הנפש הגשמית והנפש הרוחנית.

אופנוען דתי
אופנוען דתיshutterstock


למה הכוונה?
בזמן הרכיבה על הרוכב להיות מודע לנעשה סביבו על הכביש. הוא צריך לצפות את ההתנהגות של הנהגים האחרים, להרגיש את הכוחות הפועלים עליו בזמן הרכיבה ולתכנן נכון את המסלול כדי לרכב במהירות ובביטחון. כל זה מתבצע ע"י הגוף באופן אוטומטי, אך הרובד השני, העמוק יותר, קשור ביכולת של הנהג להיכנס למצב של התכנסות למחשבותיו ולחוויית החופש אותה מעניקה הרכיבה.

כשמגיעים לשלב בו הנהיגה הופכת לאוטומטית, הופכת החוויה הגשמית לחוויה רוחנית של ממש. הצורך להיות מודע לסביבה אבל להיות בו זמנית מחובר לתחושת החופש.

החיבור לאופנוע אינו מתרחש רק בזמן הרכיבה. אופנוענים רבים מקדישים את זמנם לאופנוע גם כשהוא בחניה, שכן חיבור טוב לאופנוע מתחיל קודם כל בתחזוקה נכונה שלו, אופנוען רציני צריך להיות קשוב לאופנוע שלו, להבין כיצד הוא עובד ולדעת לתחזק אותו נכון וכך יוכל ליהנות יותר מחוויית הרכיבה, לדעת שהאופנוע תמיד במצב הטוב ביותר, ואף לחסוך כסף בתחזוקה.

כמו כן ההתעסקות המכנית עם האופנוע מפנה את המוח להתעסק בעניינים ברומו של עולם, התבוננות פנימה ולהירגע מלחצי היום-יום.

התועלות בכך נכונות גם לגבי האמונה הדתית היהודית ביחסה לנפש האדם. כדי לעלות במדרגות הרוחניות האדם צריך להיות קשוב לנפש שלו, לתחזק אותה ואת האמונה אשר אינה דבר מובן מאליו אלא מצריכה התבוננות פנימית מתמדת. וברמה האישית של ימי החול, אדם אשר יכול להגיע לשלוות נפש וחיבור עם מחשבותיו ורחשי ליבו, יהיה רגוע ושקול בכל תחומי החיים, יסמוך יותר טוב על תחושותיו ושעותיו ויוכל להעריך את היופי שבשקט והריכוז.

אופנוע
אופנועshutterstock

דרך משותפת
רכב דו-גלגלי בסופו של דבר, בין אם מדובר בקטנוע או באופנוע, יכול להשתלב היטב בחיי היום יום ובתפיסת החיים של האדם הדתי. בהיבט השימושי מכירת אופנועים כגון דיאלים ומותגים דומים לציבור הדתי יכולה לספק מענה תחבורתי נכון ואידאלי לצרכיו, כשילוב של כלי רכב צנוע ולא ראוותני שנועד לשרת את צרכי הרוכב בעלויות נוחות לכל כיס.

אבל אם מתבוננים יותר פנימה, אפשר לגלות שההתאמה לרוכב הדתי יכולה להיעשות גם מהפן הרגשי, כפי שכל אופנוען באשר הוא מתחבר לאופנוע שלו. ההתחברות לאופנוע אצל יהודי יכולה לקבל עומק נוסף עם החיבור הרוחני התואם.

העולם הדו-גלגלי פותח בעבור הציבור הדתי אפשרות לדרך משותפת המורכבת משילוב של גשמי ורוחני, של שימושיות והנאה. התמחור הנוח ועלויות האחזקה הנמוכות מאפשרות גישה קלה לעולם חוויתי של תנועה ורגש.