תשלום או דאע"ש
תשלום או דאע"שצילום: עאבד רחים קעטיב. פלאש 90

משגיח כשרות ששוגר לבצע עבודת השגחה באחת המדינות הנחשבות למדינות עולם שלישי, נחטף על ידי גורמים עלומים שטענו לקשרים עם דאע"ש ושוחרר רק לאחר ששולם כופר עבורו.   

משגיח הכשרות, המועסק על ידי מערכת הכשרות SKS מהדרין, עלה על יצועו במלון בו התאכסן באחד המחוזות הנידחים במדינה. דקות לאחר שנרדם ונעל את דלת חדרו, התעורר בבהלה לשמע הלמות פטישים על הדלת.

בתוך שניות נפרצה הדלת ואל החדר התפרצו מספר גברתנים מקומיים לבושים במדי המשטרה המקומית ותבעו ממנו להתלוות אליו. בתחנת המשטרה הובהר לו כי במידה ומשפחתו לא תשלם כופר עבור שחרורו הוא יימסר לארגון דאע"ש.

לדבריו נאמר לו כי "אנחנו יודעים שליהודים יש כסף. לא נשחרר אותך גם אם תתחנן כל עוד לא תספק לנו את הכסף", אמרו ונקטו בסכום אגדי אותו דרשו ממנו לספק בתוך ימים ספורים.

בצר לו הוא פנה לקהילה היהודית המקומית עמה עמד בקשר בטרם נעצר, ואלה גייסו את הכסף ושחררוהו מבית המעצר. בטרם שוחרר איימו עליו כי אם ידווח על המקרה הם ימשיכו לחטוף יהודים ולהזיק לאוכלוסיה היהודית המקומית (זו הסיבה שאיננו מביאים את שם המדינה ואת זהות המשגיח ח.ל.). 

יו"ר מערכת הכשרות SKS מהדרין הרב דוד מוסקוביץ אמר בתגובה כי מדובר במקרה חריג בשגרת יומו של משגיח הכשרות. "ביטחון משגיח הכשרות הוא דבר שאינו ניתן לפשרות. זה לא מקרה שמאפיין את שגרת יומו של משגיח הכשרות, אפילו לא במדינות מוסלמיות. צריך גם לציין שמשגיחי כשרות הנוסעים למדינה הזו למשימות השגחה, נדרשים לנעול את דלת חדרם בלילות ובשל החשש ממקרים מסוג זה.

"עם זאת, בדיעבד מתברר שגם אירועים כאלה יכולים להתרחש, דבר המצריך היערכות מיוחדת כשמשגיח כשרות נוסע למשימת השגחה במדינות עולם שלישי. מה גם שידוע שכל משגיח זקוק לסייעתא דשמיא בכל צעד ושעל ולא רק בענייני הכשרות".