הצעת חוק להמשך פעילות החטיבה להתיישבות במתכונתה הנוכחית. ח"כ סמוטריץ'
הצעת חוק להמשך פעילות החטיבה להתיישבות במתכונתה הנוכחית. ח"כ סמוטריץ'צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', ממובילי חוק העמותות התובע שקיפות באשר למקורות המימון של עמותות בישראל, מתייחס ביומן ערוץ 7 לדו"ח החדש של תנועת 'אם תרצו' אודות מקורותיהם הזרים של ארגוני השמאל.

בראשית הדברים נשאל סמוטריץ' מהו לטעמו הנתון המרכזי העולה מהדו"ח. סמוטריץ' שם את האצבע מיידית על המעורבות הפלשתינית במימון ארגוני השמאל. לדבריו המעורבות הישרה במימון הייתה ידועה, אך העובדה שגם כספים פלשתיניים מוזרמים לארגונים כמו 'שוברים שתיקה' היא חידוש חמור וקשה.

"הכרנו כספים אירופאיים ואמריקאיים שהם חמורים לכשלעצמם – אנחנו לא מדברים על תורמים פרטיים או קרנות אלא על ישויות ממשלתיות שמדלגות על הערוצים הדיפלומטיים להעברת מסרים בין מדינות ומנסות להשפיע על ענייניה הפנימיים של ישראל דרך שתילת סוכני משנה זרים כאלה שממומנים בכספים האלה ופועלים במגרש הכביכול הדמוקרטי שלנו במדינת ישראל, כלומר מנצלים את הדמוקרטיה ואת העובדה שאצלנו שמור מקום של כבוד לארגונים האזרחיים כחלק מהשיח, ואז הם רוצים להשפיע על מה שקורה כאן, לוקחים גוף כזה, מממנים אותו והם הולכים לבג"ץ בשם אותן מדינות ומפעילים לחץ כדי להזיז דברים כאן".

לטעמו של סמוטריץ' המידע על המעורבות הפלשתינית אמורה "להפיל אותנו מהכסא", כלשונו. "ארגון 'שוברים שתיקה' שפועל נגד צה"ל וחייליו הגיבורים ומוציא את דיבתו בכל מקום בעולם ממומן בקרוב לעשרה מיליון שקלים מקרן פלשתינית. כלומר הפלשתינים מממנים ארגון שמטרתו לקעקע את צה"ל וכוחו לבצע את יכולותיו למיגור הטרור. אני, כמי שעוסק בתחום לא מעט שנים, לא הכרתי את הנתון הזה. זה לא חידוש מהותי אבל הוא אמור להדליק נורה אדומה לכולנו".

לטעמו של סמוטריץ' החוק המחייב שקיפות באשר למקורות המימון של ארגונים מעין אלה הוא חוק מינימאליסטי שנכון היה להרחיב אותו הרבה מעבר להגדרותיו כעת. "נכון היה הגביל עוד יותר את הארגונים הללו. אין שום דבר לגיטימי בכך שגורם זר בא ומנסה להתערב בהליך הדמוקרטי שלנו.

"אנחנו חברה דמוקרטית למופת והשיח צריך להיות בתוכנו ולא לתת דריסת רגל לישויות זרות שמנסות לבחוש בדמוקרטיה שלנו, כמו שלא היה עולה על הדעת שהיינו מקימים ארגונים כאלה ופועלים במקומות אחרים בעולם. אין לכך שום תקדים בעולם חוץ מאשר במדינת ישראל שמתנהגת כמו במדינת הגמדים מול העולם".

"החוק הוא הכי מינימאליסטית. יש הצעת חוק פרטית שלי והצעת חוק ממשלתית של השרה שקד והן יעלו ביחד. כעת זה קצת מעוכב כי גם בקואליציה יש כמה יפי נפש", אומר סמוטריץ' המביע תקווה שהדו"ח החדש יוביל את אותם מתנגדים מתוך הקואליציה לפקוח את העיניים ולהבין את נחיצותו של החוק.

"אותם ארגונים עם הרבה מאוד כסף עשו קמפיין השחרה נגד החוק שלנו שהוא הכי לגיטימי והכי מינימאלי – הרי לא אסרנו כלום, לא עצרנו את הפעילות שלהם. רק דרשנו שיגידו מי מממן את הפרסומים והפעילות שלהם והאזרחים ידעו איזה אינטרס הם משרתים ויחליטו אם הקמפיין לגיטימי והם פותחים בפניו את הדלת.

"יש חוק כזה כבר כיום. כשלוביסט נכנס אליי לכנסת הוא חייב לומר לי את מי הוא מייצג. החוק שלנו לוקח את אותן עקרונות שפועלים על הלוביסטים ודורש להחיל אותו על אותם ארגונים. אותם ארגונים מייצגים אינטרסים של גורם אחר ואנחנו רוצים שיסירו את המסכה ויחשפו את הגורם שהם מייצגים וכל אחד יחליט אם לגיטימית ההתערבות שלהם ואם הוא רוצה לפתוח בפניהם את הדלת".

"לצערי יש גורמים, אגב מועטים מאוד, בקואליציה שמרגישים לא בנוח עם החוק הזה, ואני רוצה להאמין שהדו"ח הזה יפתח להם את העיניים ויבינו שזה איום על הדמוקרטיה הישראלית. אני קורא לארגוני השמאל תחזרו הביתה. תהיה חלק מהמשחק הדמוקרטי ואל תרימו ידיים. תשחקו במשחק הזה כמו במגרש ביתי ואל תייבאו אלינו אינטרסים זרים".

להערכתו של סמוטריץ' החוק יעבור בשבוע או השבועיים הקרובים. הוא מציין כי החוק אמור היה לעבור כבר השבוע, וברוב גדול, אך על מנת להגדיל את ההסכמה הקואליציונית סביבו הוא מנוסח מחדש.

עוד התבקש חבר הכנסת סמוטריץ' להתייחס לדו"ח' שלום עכשיו' הקובע כי ארגוני ימין כדוגמת מועצת יש"ע אינם שקופים באשר למקורות המימון שלהם. סמוטריץ' מגדיר את הדו"ח הזה כ"חיקוי עלוב וחובבני", ופונה למנסחיו: "אל תזלזלו באינטליגנציה שלנו ושל הציבור בישראל. אם אתם רוצים לומר משהו תעשו את זה רציני. זה דו"ח עלוב וזול והתזמון שלו מקביל לדו"ח של 'אם תרצו'.

"הדו"ח הזה מסיט את הדיון מהעניין המרכזי של מקור הכסף. לא צריך להתבייש בגיוס תקציבים לקידום מטרות, מימין או משמאל. השאלה היא אם המקור הוא חלק מהשיח הדמוקרטי בישראל או שמביאים כסף מגורמים זרים שאינם חלק מהמשחק והופכים באמצעות הכסף לחלק מהמשחק".

"הדו"ח הזה הוא קשקוש. הם לא עשו אפילו את הצעד המינימאלי ולא הלכו אפילו לרשם העמותות להוציא את הנתונים הכספיים של אותם ארגונים ולראות שהכול חשוף גלוי ושקוף. ראיתי את התגובה של מועצת יש"ע שהם מתבססים על כתבה בו'ינט מ-2005. זה רציני? לסמוך על כתבה מלפני 11 שנה? זו בושה וחרפה. הם לא נברו בקלסרים כי אם היו הולכים לשם היו מגלים שהכול מסודר גלוי ושקוף".

"אני רוצה שהדברים יהיו גלויים לא רק למי שמגיע לרשם העמותות אלא גם כשמגיעים אליי לחדר, שאדע מי יושב לצידי. בעמותות הימין הכול גלוי ושקוף. הדיון הוא לא אם יש כסף וכמה, אלא אם מקור הכסף הוא מקור שהוא חלק מהמשחק הדמוקרטי. יהודים טובים בעולם הם חלק מהמשחק הדמוקרטי, הם תרמו מאז ומתמיד למדינת ישראל.

"זה לא דומה למדינות אחרות שנוגסות בריבונות שלנו ומנסות להתערב במה שקורה כאן דרך הפרצה של הדמוקרטיה ומחזיקות סוכני חוץ".

בשולי הדברים מברך סמוטריץ' את אנשי 'אם תרצו' על בחירת הכינוי 'שתולים' המתאר נאמנה, לתפיסתו, את המתרחש בתחום זה.