תוקף. נתניהו
תוקף. נתניהוצילום: אלכס קולומויסקי

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיע הבוקר (שלישי) לועדת הכלכלה של הכנסת, לצורך ביצוע הליך ה"היוועצות" לפני הפעלת סמכותו כשר הכלכלה לאישור מתווה הגז, על פי סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים.

את הישיבה פתח יו"ר הועדה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), שקרא לראש הממשלה שלא לאשר את המתווה הנוכחי, ולא לעקוף את הוראות החוק בדרך זו.

"פעם, אדוני ראש הממשלה, נשאת אתה את עמוד האש של התחרות וקידומה... והיום מנשבת רוח אחרת, שונה, כי על-פי כל המומחים שהופיעו בפנינו, המתווה הנוכחי מנציח מונופול שעל פי עמדת הרשות המקצועית ביותר בישראל – נגוע בבסיסו בהסדרים כובלים", ציין כבל.

"אני מפציר בך אדוני ראש הממשלה לחשב מחדש את המסלול כי לי ברור שהמתווה שאתה מבקש לאשר אינו נכון ואינו ראוי... וראש הממשלה הבא והכנסת הבאה, יהיו חייבים לבטלם כי זה הסכם שאינו נשען על התפיסה של 'זה נהנה וזה לא חסר', אלא מחזק את הגישה של 'זה נהנה ועוד יותר נהנה'", אמר כבל.

לדבריו, "אם בתחילת הדיונים הייתי בתוכי מלא בספקות, הרי בסיומם של הדיונים אני אומר בפה מלא שחובה לעשות את כל אשר נדרש כדי לעצור את המתווה העקום והרע לאזרחי ישראל".

"אני מבקש ממך אדוני ראש הממשלה, למען השם, לא לשאת את שם הביטחון לשווא. אין לך שום צידוק אמיתי לעשות שימוש בסעיף 52. לך לחקיקה ראשית או לבית הדין להגבלים עסקיים, ואל תיתן ידך למה שנראה כקומבינה עקומה", הוסיף כבל.

ראש הממשלה נתניהו אמר לחברי הועדה, "אנחנו רוצים להבטיח את הביטחון האנרגטי של ישראל. אספקה סבירה של אנרגיה. בלי אספקה לא נוכל להפעיל מערכות חשמל, וכשמערכות החשמל קורסות הן מקריסות את המדינה".

לדבריו, "הבטחת אספקת האנרגיה היא חיונית לא רק לתפקוד המדינה אלא לאורך זמן לאבטחת קיומה הסדיר".

עוד ציין נתניהו "שיקול נוסף הוא יחסי החוץ שלנו. היכולת שלנו לייצא גז מעצימה את כוחה של מדינת ישראל, נותנת לנו בסיס הרבה יותר חזק והופכת את ישראל יותר חסינה ללחצים בין לאומיים".

ראש האופוזיציה הרצוג אמר, "ברור לכולם היום שההתנהלות של ממשלת נתניהו בנושא המדובר היא חובבנות במקרה הטוב והפקרות במקרה הרע"

עוד הוסיף ‏הרצוג, "לו אני הייתי במקומך הייתי מפעיל שני חוקים בוודאות: חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים וחוק ההגבלים העסקיים, במקום זאת, כאן שברת את כל הכללים הפעלת סעיף מיושן לצורך אינטרסים לא ברורים. בשום ענף לא עשית מה שעשית כאן. הרי אם נקבע שיש מונופול בגלל התרשלות המדינה בחלוקת הרישיונות, המדינה הייתה צריכה לאמר "אנחנו הריבון" ולפקח על המחיר, כי אפשר. אני קורא לך לחשוף את הפרוטוקולים של מועצת הנפט בהם נוצר המונופול על ידי המדינה עצמה"

‏בהתייחס להפעלת סעיף 52 המתייחס לסוגיות ביטחוניות ומדיניות אמר הרצוג: "אני לא מבין איך כל ההרצאה המפורטת של נתניהו קשורה למחיר הגז לצרכן, לפיתוח למשק האנרגיה. שום דבר ממה שמנית לא מייצר הוכחה גורפת ומשכנעת לצורך בעקיפת הסמכויות הקבועות בחוק ובהעלאת מחירי הגז לצרכן".