יוסי כהן
יוסי כהןצילום: פלאש 90

ראש המוסד החדש יוסי כהן, בוגר ישיבת אור עציון, העניק לפני שנה נאום שבו פרש את משנתו הביטחונית.

"הישיבה הזאת מביאה בשורה שלא הייתה אז... מביאה בשורה ציונית יוצאת דופן", אמר כהן בוידאו ששודר הערב בערוץ 10, "הרב דרוקמן, שהכרתי אותו אז כראש הישיבה, דיבר על שלושה ערכים - תורת ישראל, עם ישראל וארץ ישראל, ולפעמים הסדר הוא הפוך. על כל החשיבות המשולשת של הדבר הזה אנחנו גדלנו בדיוק כמוכם, ולדבר הזה יש כאן איזה שהוא משמעות מאד גדולה".

"אני בכלל ירושלמי במקור אני חניך בני עקיבא סניף מרכז, יליד רחביה", סיפר לתלמידי הישיבה. "בחנוכה לפני 39 שנה, אני והדינוזארים ביחד הגענו לאור עציון. הישיבה היא חוויה יש דברים שהצטיינתי בישיבה. הייתי מצוין בכדורסל... הרצף החינוכי מהיום שבו אתה נולד, דרך בית הספר הדתי שלך, דרך בני עקיבא חוצה את הישיבה התיכונית, יוצא לגרעין נחל דתי של חינוך...

"ואז קורית איזה תפנית בעלילה, המוסד מגיע אליי ובמלים פשוטות מגייס אותו לשורותיי. ומתגייס להיות לוחם במוסד. לא תמיד הדבר הזה שנקרא המוסד היה חלק מחלומותיי. כילדים גם אתם קוראים על עלילות, סרטים, אגדות, מבצעים חשובים".

"האיום הגרעיני האיראני חייב להיות בראש סדר העדיפויות הישראלי והעולמי", אמר. "האיום של מלחמה קונבנציונלית יורד. קרבות שין בשין (שריון) לא צפיים להתפתח בחמש השנים הקרובות, אין גם מול מי. צבא סוריה לא קיים כמעט, הירדנים לא ילחמו בנו, וחיזבאללה, להם אין שריון. מצרים היא מדינה עם הסכם שלום שאני מקווה שתייצר יציבות ולכן לא תלחם בנו כמדינה מול מדינה כמו שהיה בשנים קודמות. לכן האיום של מלחמה קונבנציונלית רגילה, שאין בה גרעין וטילאות (מלשון טיל) מורכבת, יורדת".

מה שכן הולך ומתגבר, אמר כהן, הוא האתגר של המלחמה האסימטרית: "אנחנו באים עם טנקים מרכבה, טילאות מדויקת, ומולנו בעצם עומדים רק ארגוני טרור - מה שמאוד מקשה על היכולת להכין את צה"ל למלחמה".

ראש המוסד הבהיר גם את עמדתו לגבי היותו של צה"ל הצבא הכי מוסרי בעולם. "ראש הממשלה אמר 'אנחנו משתמשים בטילים להגן על אזרחינו, והם משתמשים באזרחים כדי להגן על הטילים'. כי הם יודעים שבכל מקום שנראה בעין, צה"ל שלנו שהוא בוודאות הצבא הכי ערכי בעולם והוא בוודאות הצבא הכי מוסרי בעולם. אין בכלל דיון בעניין הזה".