מזכ"ל התנועה שאול דה- מלאך
מזכ"ל התנועה שאול דה- מלאךצילום: תנועת עזרא

במאתיים השנים האחרונות, אנו עדים למהפכה תרבותית-רעיונית מקיפה. ערכים רבים שהיו פעם נחלתם של מעטים הופכים להיות נחלת הציבור: רעיונות של חופש חירות ושוויון, אמון באדם, הקשבה, הכלה ושאר אלמנטים "רכים" - זוכים לפתע להערכה.

נסו לרגע לחשוב על אחד ממנהיגי העולם העתיק (החל מאלכסנדר מוקדון וכלה בנפוליאון) מדבר על הכלה, הקשבה או על כך שאיפוק הוא כוח, ותבינו עד כמה העולם השתנה.

גם היום ניתן לשרטט קו גס המחלק את העולם בין סוגים של מנהיגים, בין שיטות ממשל שונות: העולם הדמוקרטי שרואה ערך עליון בפתיחות וחשיבה, אל מול עולם שלא מאמין בפתיחות, ורואה במחשבה שכך ניתן להנהיג חולשה ורפיסות. במובנים רבים עליית האסלאם היום בזה לכל אותו עולם חדש  וטוענת: לא ניתן להנהיג כך, שימו לב כיצד אירופה נופלת לרגלינו...

ומכאן במעבר חד אלינו, לתנועה. אם נצליח לבנות מודל מנהיגות חדש, מלא ענווה. מודל שיודע מתי להאריך ומתי לקצר. מדריך שיודע להציב גבולות מבלי לפחד, אך גם יודע להיות רגיש. מנהיג שיודע לשים את עצמו בצד, לזכור שלא הוא העניין, מנהיג שמוצא את מקומו - מלא ענווה.

זוהי בשורה תנועתית ואישית, ולא פחות מכך - רעיון נועז וחדשני שביכולתו להוות בשורה לשינוי עולם.

אנו נמצאים בתווך, בין שני חלקי העולם, אסור לנו לוותר על המנהיגות, על העוצמה והכוח, אך אם נדע להיות ענווים, נראה כיצד צועדים לעולם החדש – בעוז ובענווה.