החזרת ספרי התורה לקהילה היהודית
החזרת ספרי התורה לקהילה היהודיתצילום: יח"צ

צדק היסטורי נעשה בקייב: הממשל האוקראיני החזיר לקהילה היהודית 13 ספרי תורה שנלקחו בשנות ה-30 על ידי המשטר הקומוניסטי.

בשנים האחרונות ניהלה הקהילה היהודית בראשות רבה הראשי של אוקראינה הרב משה אסמן מאבק משפטי ממושך מול הארכיון הלאומי על ספרי התורה. השבוע, בזמן שהעם היהודי חוגג את חנוכה, הודיע כאמור הממשל על החלטתו להחזיר את ספרי התורה לקהילה היהודית. מי שסייע רבות לקבלת ההחלטה ההיסטורית הוא חבר הפרלמנט היהודי גאריק לוגוינסקי העומד גם בראש אגודת הידידות אוקראינה- ישראל.

כיאה לגודל ההחלטה והמחווה מצד הממשל, גם טקס הכנסת ספרי התורה לבית הכנסת הגדול בקייב היה מרגש וייחודי.

היה זה רגע השיא בטקס הדלקת נר חמישי של חנוכה בבית הכנסת שעמד בסימן 'הגאווה של הקהילה': 13 שרים וחברי פרלמנט בכירים בממשל האוקראיני נכנסו בזה אחר זה, כשהם מחזיקים בידיהם את ספרי התורה עטופים בטליתות. הרב משה אסמן הדגיש כי מדובר ברכוש שהיה שייך לקהילה היהודית והוחרם בזמנו על ידי השלטון הקומוניסטי, כאשר כל השנים הוחזקו ספרי התורה בארכיון הלאומי.

ראש ממשלת אוקראינה החליט לשים סוף לסאגה המשפטית והורה על החזרת ספרי התורה לקהילה היהודית. הוא חתם על צו המורה על החזרה הספרים ושלושה עשר שרים וחברי פרלמנט בכירים כולל שר המשפטים השלימו את המהלך ביום חמישי האחרון כשנכנסו לבית הכנסת הגדול בקייב עם ספרי התורה בידיהם. שר המשפטים אמר בטקס, "אני גאה להחזיר את ספרי התורה לקהילה היהודית. זה שייך לכם. ספרי התורה הוחזרו הערב הביתה". כן נכחו בטקס מנכ"ל בית הנשיא האוקראיני לוזקין בוריס, שגריר ישראל באוקראינה אליאב בלוצרקובסקי, נשיא הקונגרס היהודי באוקראינה וחבר הפרלמנט ואדים רבינוביץ' ועוד.

מעמד החזרת ספרי התורה היה כאמור רגע השיא בטקס הדלקת נרות חנוכה בבית הכנסת. אבל הטקס כלל עוד כמה רגעים מרגשים כמו הענקת אות 'גאוות הקהילה' לכמה מחברי הקהילה ביניהם - מאיר פבלובסקי, שנפצע קשה בפיגוע הדקירה ליד קריית ארבע לפני כחודשיים ועומד להתחתן בקרוב. כן קיבלה את האות אמו של יבגני יצינה ז"ל, חייל בצבא האוקראיני שנהרג בקרבות מול הצבא הרוסי.