קשישים. אילוסטרציה
קשישים. אילוסטרציהצילום: פלאש 90

שר האוצר משה כחלון הציג היום (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה את השינוי שיחול מהחודש הבא בקצבאות השלמת הכנסה לקשישים.

השינוי מגיע בעקבות דרישתה של מפלגת כולנו ועיגון הסעיף בהסכמים הקואליציוניים עם מפלגת הליכוד. העלות – מעל ל- 550 מיליון ש"ח שיכנסו לבסיס התקציב החל משנת 2016.

השר כחלון ציין בישיבה כי "מדובר בצעד נוסף למלחמה של הממשלה בעוני. יש לנו שני תפקידים - להצמיח את המשק ולהעביר את הפירות למקומות הנכונים תוך שאנחנו מסייעים לאלו שאינם יכולים לעבוד ולהתפרנס. קשישים לא יכולים להשתכר לבד. אנחנו לא נעזור למי שיכול לעבוד. אנשים בריאים ילכו לעבודה, אנחנו נעודד אותם. כבר עכשיו אנחנו מקדימים תשלום של 400 מיליון שקל מס הכנסה שלילי לשנת 2015. מי שלא יכול לעבוד ואין לו כושר השתכרות - מחובתנו כחברה לעזור לו. זה לא הסוף - כפי שעזרנו לחיילים ולקשישים, נעזור גם לשאר האוכלוסיות המוחלשות".

על פי הצגת הנתונים, מענק עבודה נועד להגדיל את ההכנסה הפנויה של עובדים שהכנסתם נעה בין כ- 2,070 שקל לכ-6,800 שקל בחודש. המענק הממוצע ששולם בשלוש השנים האחרונות עמד על סך של כ-4,000 שקל בשנה ועשוי להגיע לסכום של כ-8,500 שקל.

יצוין כי את קצבת השלמת הכנסה לקשישים מקבלים כיום כ-230 אלף איש (140 אלף יחידים, ו-45 אלף זוגות) - קשישים אשר מרביתם חיים מקצבה זו בלבד, שכן החלת פנסיה חובה בישראל קיימת רק בשנים האחרונות.

נוסף על הקצבה, זכאים אותם קשישים גם לקבלת סיוע בדיור (סיוע בשכר דירה או דיור ציבורי). הגדלת הקצבה מגיעה במקביל להמלצות הוועדה למלחמה בעוני בנושא זה.

ראש הממשלה נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה "אחרי חיילי החובה אנחנו דואגים היום גם לקשישים. בחברה שלנו הקשישים מהווים מרכיב לא קטן בתמונת העוני, והטיפול שאנחנו ניתן להם יעזור להפחית את העוני. אני מזכיר לכם שרמת אי השוויון אפילו ירדה בקביעות בשנים האחרונות, זולת השנה האחרונה.

אני מקווה שהצעד הזה ימשיך את המגמה של הפחתת אי השוויון בחברה ודאגה לאנשים שהם חלשים. אנחנו משקיעים למעלה מחצי מיליארד שקלים לטובת הגדלת קצבאות השלמת הכנסה לקשישים, מדובר בכ-230 אלף איש. זוג יקבל עד 6,000 שקל לשנה. זה יקרה החל מהחודש הבא, את המהלך הזה סיכמנו, שר האוצר ואני בהסכמים הקואליציוניים בין "כולנו" ו"הליכוד", והדבר הזה יוציא קשישים נוספים ממעגל העוני.

בנוסף, אנחנו נאשר היום מהלך ראשון לעידוד שילובם של מבוגרים, מעל גיל 60, בשוק העבודה בשירות המדינה ובכלל המשק. זה משפר את רמת איכות חייו של העובד ואת החיסכון הפנסיוני שלו. אנחנו נמשיך להתיר חסמים לתעסוקת מבוגרים. התבגרות האוכלוסייה היא מגמה כלל עולמית ארוכת טווח שיש לה כמובן ברכה גדולה, אבל היא גם מציבה אתגרים, והאתגרים הם על שוק העבודה, על מערכת הבריאות ועל תחומים נוספים".