פורום חותם הוציא חוברת חדשה בשם "חותם למשפט", לקראת כנס דיני ממונות שיערך מחר (רביעי), ובה שורת מאמרים של מכוני המחקר התורניים, בנושאי משפט ובתי הדין לממונות.

במאמר הלכתי של רבני מכון 'משפטי ארץ' המתפרסם בחוברת, קובעים רבני המכון כי השיפוט בתחום הפלילי נתון לבית משפט, לכן אין מניעה לעורך דין לנצל את 'כללי המשחק' כדי לזכות אדם שעבר על החוק, זאת מכיוון שאינו עובר על גזל או אי השבת אבידה, והוא נוהג על פי החוקים שהמדינה עצמה קבעה. אבל כאשר מדובר בפושע מסוכן, מן הראוי שעורך הדין יבחן האם במעשיו הוא מקיים את מצוות 'לא תעמוד על דם רעך'.

בהקדמה למאמר נכתב, כי עצם העיסוק במקצוע עריכת הדין מעורר לא מעט שאלות הלכתיות. במקורות חז"ל מצויות כמה מימרות שלפי פשוטן שוללת מקצוע זה. כמו למשל המשנה במסכת אבות: "יהודה בן טבאי אומר: אל תעש עצמך כעורכי הדיינין". אך מצד שני, יש בעיסוק בעריכת דין כמה יתרונות, כמו סיוע למי שנזקק לכך מבחינת 'פתח פיך לאילם', לכן ההכרעה היא שמותר לעסוק בעריכת דין, אולם "עורך הדין צריך להיזהר שלא לכוון את בעלי הדין לרמאות ותחבולות ולהקפיד לייצגם לפי מה שראוי להם לטעון, ולזכות בדין באמת וביושר".

גם בתוך המסגרת הזאת, עולות לא מעט נקודות המהוות בעיה הלכתית, שעורך דין צריך לשים לב אליהם, כך למשל לדעת הרב דב ליאור: אסור לעו"ד לייצג אדם שתבע בבית משפט, בלא לקבל היתר מבית דין לממונות, אלא אם כן ידוע שהנתבע יסרב לכך (כגון חברת ביטוח). יש פוסקים הסבורים כי מותר לתבוע בבית משפט כסף, אף בהסתמך על חוקים המנוגדים לדין תורה, כדי לקבל מה שמגיע על פי תורה, אבל לשקר בבית דין אסור בכל מקרה, אפילו על מנת לקבל את מה שמגיע על פי דין. כמו-כן אם עו"ד יודע בוודאות שלקוחו מנסה להוציא ממון שאינו מגיע לו, או מתחמק מלשלם כסף שהוא אכן חייב, אסור לסייע לו.

המאמר מתייחס גם למונח המכונה 'חוקי המשחק', שודאי שאיננו פוטר את עורך הדין מקיום מצוות עשה מן התורה. כלומר אסור לעו"ד לאפשר מצב שבו אדם יפסיד ממון המגיע לו בדין, . אם עורך הדין גורם לאדם להפסיד כסף שלא כדין, הוא עובר בכך על 'לא תעמוד על דם רעך', 'לא תוכל להתעלם' ו'השב תשיב'.