דוידי: נתניהו ויעלון החליטו. במינהל בולמים

ראש מועצת גוש עציון: נתניהו ויעלון החליטו לסלול נתיב עוקף לצומת גוש עציון, במנהל עוצרים העבודות. המינהל: נדרש הליך תכנוני מסודר

שמעון כהן , ד' בטבת תשע"ו

פיגוע דריסה בצומת גוש עציון
פיגוע דריסה בצומת גוש עציון
צילום: יונתן עובדיה, מדברים תקשורת

לא בוחן כליות ולב. פרל

צומת גוש עציון מהווה בשבועות ובחודשים האחרונים מוקד לא מבוטל לפעילות טרור.

דווקא המקום שבעיני רבים נחשב לעדות להיתכנות הדו קיום בין מתיישבים לערבים הופך מוקד לפיגועי דקירה ודריסה בשל החיכוך המתמיד בין שתי האוכלוסיות.

על מנת למנוע את החיכוך הזה מבקשים במערכת הביטחון לסלול דרך עוקפת שבה יעשו שימוש ערביי האזור, אבל המנהל האזרחי בולם את העבודות ותובע שהדברים יתבצעו על פי הכללים ובקצב המקובל. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ראש מועצת גוש עציון, דוידי פרל, על הסוגיה.

פרל מציין כבר בפתח דבריו כי הפעילות שהוא מקיים במגמה לקדם את סלילת הנתיב העוקף החלה מיד לאחר ביקורם של ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון יעלון, ביקור בו החליטו יחד עם צה"ל על יצירת המעקף "שהוא לא איזה כביש עוקף גדול שדורש מיליונים, אלא מדובר במאתיים או שלוש מאות מטרים שיוציאו את כלי הרכב הפלשתיניים מלעבור בצומת. אגב, גם יהודים יוכלו לנסוע בו, אבל הוא פשוט עוקף את הכיכר ומונע ממפגע מזדמן מלהיכנס פנימה ולבצע את זממו".

"מיד אחרי ההחלטה הגיעו כלים הנדסיים של צה"ל והתחילו לבצע את העבודות, עד שלפתע הכול נעצר. מבירור קצר שערכנו התברר שהעיכוב נובע מגורמים של המנהל האזרחי שממונים על הבטיחות והתחבורה בדרכים. הם מצאו לנכון לעכב את העבודות מסיבות בטיחותיות אף שניתן בקלות לקבל החלטה שונה אם רוצים לשינוי התוואי, לתת אישור ולבצע מייד. אנחנו יודעים שעושים את זה כשרוצים במקומות אחרים".

פרל מוסיף ומעיר כי במקומות אחרים עם בעיות בטיחות אמיתיות או במקומות שבהם הפלשתינאים פותחים כבישים וצירים ההתנהלות שונה לחלוטין.

"יש כאן זלזול בחיי אדם. הכתובת על הקיר והפיגוע הבא יכול לקרות בכל רגע. לצערי יש מרחק עצום בין החלטות ראש הממשלה ושר הביטחון לבין הביצוע", אומר ראש המועצה המדגיש כי קידום תהליך הסלילה מצוי בידי אנשי המנהל שיכולים להחליט על המהלך לאשר אותו ולהוביל אותו, אם רק ירצו.

האם מדובר במאבקי אגו? נשאל פרל שנזהר מלקבוע קביעות נחרצות. "אני לא קורא מחשבות ולא בוחן לב", הוא אומר. "יש כאן משהו לא ברור, הזוי ולא מובן. שלא יגידו מחר שלא אמרנו. כל רגע יכול לקרות פיגוע נוסף. רכב שנוסע בתוך הצומת יכול בקלות לפגע אם לא יבוצע המעקף הזה".

פרל מציין בדבריו כי איש מהמנהל לא מציב יעד להשלמת העבודות במתווה מחודש כלשהו, אלא רק תובעים מהצבא להציג תכניות חדשות שיעברו את בחינתם ובדיקתם של אנשי המנהל הממונים ורק בהתאם יאושרו הדברים. "אולי בעוד שנה נראה את התוצאות בשטח", הוא אומר וקובע כי להערכתו ניתן להשלים את המהלכים כולם בתוך יום אחד של ריכוז כוחות והגורמים הרלוונטיים. "צריך לעשות הכול בצורה בטוחה אבל ניתן לקצר את התהליך, לקבוע תוואי, לאשר ולצאת לדרך".

מהיחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים נמסר בתגובה כי "סלילת כביש דורשת תהליך תכנוני מקצועי וסדור על פי הנחיות בטיחותיות של משרד התחבורה, על מנת להבטיח את בטיחותו לנוסעים, ולכן המנהל האזרחי המליץ לבצע הליך תכנוני טרם המשך העבודות''.