וילה מפנקת
וילה מפנקתצילום: פלאש 90

אם חשבתם שיועץ המשכנתא (מטעם הבנק), יושב במשרד וחושב על טובתכם האישית, חשבו שוב. נוטל המשכנתא הוא ה"צינור" להגדלת רווחי המערכת הבנקאית.

יועץ המשכנתא ישתדל ככל יכולתו לרצות את המעסיק, גם אם זה בא על חשבון הלקוח וחשבון הכיס הפרטי שלו. פעמים רבות יעדיפו יועצי המשכנתא מטעם המוסד הבנקאי אליו אתם פונים, לא לחשוף פניכם את האופציות להוזלת העלויות, ועל כן עליכם להיות מודעים להן מבעוד מועד ולפעול בהתאם.

הדרכים להוזיל עלויות 

משכנתא דורשת התחייבות ארוכת שנים, הבאה לידי ביטוי בתשלום חודשי רציף. מעבר לתשלומי המשכנתא, נדרש מכל לווה להקצות סכום קבוע מדי חודש שיועבר לטובת ביטוח חיים למשכנתא. את הביטוח רשאי כל לווה לרכוש באמצעות הבנק דרכו הוא מקבל את המשכנתא, אך מה שרבים לא יודעים הוא, שכל לווה רשאי לפנות לסוכנות הביטוח שלו ולרכוש דרכה את הפוליסה.

למשל, אחת מסוכנויות הביטוח המתמחות בתחום זה היא סוכנות הביטוח מדנס המציעה ביטוח חיים למשכנתא. סקר בין סוכנות הביטוח יחשוף מחירים שונים, אשר יאפשרו לכם לחסוך כסף רב עם השנים.

אל תתביישו לנהל משא ומתן נוקב- אחת הדרכים בהן חשוב לנקוט בטרם אתם נוטלים משכנתא, היא לפתח ערוץ הידברות ומשא ומתן אל מול נציג הבנק. אם בעבר היה הבנק מוסד איתן, בו על הלקוח לקבל את תכתיביו, הרי שכיום יכול כל אדם מן השורה לדרוש את שלו ולנסות ולהגיע עם הבנק אל העמק השווה.

סקר השוק הוא המפתח להצלחה – דרך נוספת שתאפשר לכם לאתר את העלויות הנמוכות ביותר בעבור המשכנתא אותה אתם נוטלים, היא לערוך סקר שוק מקיף. נכון ואף רצוי לגשת אל כל המוסדות הבנקאיים ולבקש מהם את העלויות הנמוכות ביותר שהם יודעים להציע.

לאחר שתבצעו השוואה, תגלו כי קיימים הפרשים בין בנק אחד למשנהו. עם תוצאות הסקר אותו ערכתם, אתם רשאים לפנות לכל בנק ולהציג בפניו את קלפי המיקוח שברשותכם. חשיפה של עלויות זולות יותר אותן קבלתם מבנק מתחרה, בהחלט יכולה להוות קרש קפיצה להוזלה.

מחזור משכנתא – משכנתא היא הלוואה לטווח ארוך שמסתכמת בממוצע בכ- 20 שנים. במהלך השנים בהם אתם משלמים חודש בחודשו את החזר ההלוואה, הכלכלה והשוק יודעים שינויים מגוונים המשפיעים גם הם באופן ישיר על ההלוואה שעוד נותרה לכם בבנק.

מיחזור משכנתא יאפשר לכם להשוות את יתרת המשכנתא לתנאי השוק הנוכחיים ולחסוך לא מעט בטווח הקצר והארוך גם יחד. את מחזור המשכנתא מומלץ לבצע עם בעלי מקצוע מובילים, וזאת על מנת שיאפשרו לכם להחשף לאלטרנטיבות הטובות ביותר עבורכם באופן אישי - בהתאם למסלול המשכנתא הקיים כיום, אל מול המסלול האלטרנטיבי.

חשוב להבין כי משכנתא היא הלוואה לטווח ארוך. העלויות עבור ההלוואה הן גבוהות, בהתאמה מלאה לגובה המשכנתא. כל עוד תתעקשו לבחון את האופציות לפני ובמהלך תקופת ההחזר, כך הסיכוי שתצליחו לחסוך סכום לא מבוטל ילך ויגדל.

עליכם להיות מספיק נחושים לחסוך ולא לקבל על עצמכם את מה שמכתיבים לכם אלא להתעקש על מסלול המשכנתא המשתלם ביותר.