קורא לאחדות. נשיא המדינה ריבלין בכנס
קורא לאחדות. נשיא המדינה ריבלין בכנסצילום: קובי גדעון, לע"מ

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, נשא דברים היום (רביעי) דברים באשר לחשיבות השיח בחברה הישראלית, בכנס הפתיחה של "תקווה ישראלית בחינוך" לשנת תשע"ו, שהתקיים במוזיאון ‏ישראל.

באירוע השתתפו מאות מנהלים ומורים מרחבי הארץ מכל המגזרים אשר פועלים למען חינוך לשותפות.

הנשיא פתח את דבריו בהתייחסות לאירועי הימים האחרונים ואמר, "חופש הביטוי, הוא ערך יסוד דמוקרטי, והוא מהותי לכולנו. לנשיא, ולאחד העם. אנחנו מאד לא מסכימים אחד עם השני, המחלוקות ביננו נוקבות, עד תהום, ודווקא משום כך, בוא נתווכח אותם כהוגן, בואו נתווכח אותם נכון, בואו נקשיב, ולא נחליף מהלומות".

"פעמים רבות אני שואל את עצמי, איך באמת מטפחים, למרות הקשיים, שיח של תקווה. אני מקפיד  להזכיר לעצמי, כי כולנו דורשי טובתה של המדינה הזו, ואוהביה בלב ונפש, ופועלים מתוך המחויבות והדאגה לה", אמר הנשיא.

הוא ציטט מדברים שכתב הרב צבי יהודה קוק זצ"ל, שלדבריו "נכתבו אז, באותם ימים, בהם המחלוקת, כילתה כל חלקה טובה".

"'את אחי ואת אחיותיי, בכל חלקי עמנו, שבכל המפלגות ובכל הארגונים, את כולם אני מבקש ומפיל תחנונים לפניהם. חוסו נא על נפשותיכם ועל נפש עמנו כולו. אל נא יחליט כל אחד מאתנו, כל מפלגה וארגון וחלק, אשר כולם הלא את טובת עמנו ותקוות ארצנו דורשים, כי רק איתו כל האמת וכל הצדק", ציטט ריבלין.

בהמשך דבריו התייחס הנשיא למרקם החברתי המיוחד  במדינת ישראל והאתגרים הניצבים בפנינו לאור זאת, ואמר כי "ההתמודדות עם החומות, שנבנו וגבהו לאורך השנים בין השבטים, יצירת המפגש וההבנה ביניהם, בינינו, מציבים בפניכם, כאנשי חינוך, אתגר אדיר".

" לא רחוק היום, שבו הילדים שלנו, מרעננה, מכפר קאסם, מבית אל וממודיעין עילית, יחזיקו יחד בהגה ההנהגה. אבל, הילדים האלה, אינם מכירים אחד את השני. הם לא יודעים כלום אחד על השני. ולצערי הרב, חלקם אף שונאים אחד את השני. מה שהם עוד לא יודעים - הוא שבסדר הישראלי החדש, הם תלויים אחד בשני", הבהיר הנשיא.

"אנחנו כאן היום, כי אנחנו יודעים ומבינים שבסדר הישראלי החדש, החינוך לשותפות, כבר איננו פעילות בית ספרית נחמדה ואקזוטית, להכרת האחר ואורחות חייו. אנחנו כאן משום שאנחנו מבינים שבמציאות הישראלית הנוכחית, החינוך לשותפות, הוא הכרח", דברי ריבלין.

‏‏"תקווה ‏ישראלית בחינוך", בהובלת בית הנשיא ובשותפות עם משרד החינוך ופורום דב לאוטמן למדיניות החינוך, נועדה לעודד ולטפח מנהיגות חינוכית מחויבת לחינוך לשותפות, להרחיב ולהעמיק את שיתופי הפעולה בין מנהלים ‏ממגזרים שונים ואנשי חינוך וחברה מובילים, ‏ולהעלות את החשיבות שבחינוך לשותפות לסדר היום הציבורי.‏

בכנס היום הוצגה התכנית השנתית של "תקווה ישראלית בחינוך", נחשפה עשייה של מנהלים ומורים והתקיימה פעילות לעידוד יצירת קשרים בין אנשי חינוך ‏‏ממגזרים שונים. במהלך הכנס ובהובלת משרד החינוך, התקיימו שולחנות מפגש מחוזיים ליצירת שיתופי פעולה אזוריים בין מנהלים ממגזרים שונים.