בלי למצמץ. משי זהב
בלי למצמץ. משי זהבצילום: זק"א

יו"ר ארגון זק"א, יהודה משי זהב, תוקף את דבריו של פרופ' אבינועם רכס, יו"ר הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית בישראל, לפיהם ערכי המוסר היהודי אינם מחייבים את אנשי הרפואה.

"היהודים הביאו את המוסריות לעולם, ושאף אחד לא ילמד אותנו מוסר מה הוא", אמר משי זהב בתגובה לדברי פרופ' רכס.

נציין כי דברי פרופ' רכס נאמרו בהמשך להנחיה החדשה של הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית שהוא עומד בראשה, לפיה על צוותי הרפואה מעתה והלאה למיין נפגעים ולטפל בהם רק לפי חומרת הפציעה, גם אם מדובר במחבל הרוצח לפני הקרבנות שהם במצב פציעה קלה יותר.

עוד אמר פרופ' רכס, "ישראל אינה איראן והיא לא הולכת על פי הדת ועל פי אייתולות אלא על פי הכללים הבינלאומיים".

יו"ר זק''א יהודה משי זהב מבהיר באופן חד משמעי, ''אנחנו מנחים את המתנדבים שלנו לטפל קודם כל ביהודים שנפגעו, וזאת מבלי למצמץ. ורק אחר כך במחבל הרוצח שביצע את פיגוע הטרור. למרות הקוד האתי שלפיו אמורים לטפל קודם במי שפצוע קשה יותר, אבל צריך לדעת שגם למוסריות יש גבול. אם לא נעשה את ההבחנה נאבד את הכיוון, אפילו בהלכה כתוב: כל המרחם על אכזרים, סופו להתאכזר על רחמנים".

בזק"א מציינים כי גם פרופ' אסא כשר, חתן פרס ישראל, מבכירי החוקרים בארץ העוסקים באתיקה ובמוסר ומחבר "רוח צה"ל", מתנגד נחרצות לשינוי התקנון של הלשכה לאתיקה.

לדבריו, "אי אפשר להגיד שהשיקולים צריכים להיות רק רפואיים. זה לא בא בחשבון. נניח שיש שני פצועים קשה. אחד קצת יותר קשה מהשני, אבל הקשה יותר הוא המחבל. תטפל בו, ורק אחר כך בקורבן הטרור? לא מתקבל על הדעת. בזירת פיגוע חורגים מהשיקולים הרפואיים הטהורים, וכך ראוי שיהיה. ונניח שבמקרה כזה, של שני פצועים, נפגע הטרור נפטר לאחר שהרופא לא הספיק לטפל בו – נבוא למשפחה ונגיד לה שאנחנו מצטערים, כי לא היתה ברירה אלא לטפל קודם במחבל? זה אבסורד".