"על הדרך" - חיפה

יופי והדר נטלה העיר חיפה. לא בכדי, מרכזה של עיר הכרמל הוא בהדר. לא רק היופי. מכאן (הרוב) התחיל. בתי המלון הראשונים כתיאודור (הרצל..), מערכת עיתון הצופה הוותיקה, שוק תלפיות וקסם עירוני מכל עבר.

כשעולים בכרמלית שחזרה לפעולה כבימיה הטובים או במכונית למרומי הכרמל לטיילת לואי, נראה צפון הארץ ותכול מפרץ חיפה כאילו לקוח מציור.

הרחק באופק, פסגות החרמון המושלגות משלג ראשון בעונה זו של השנה, בתיה של העיר התחתית והדר הכרמל פזורים בינות לשטחים ירוקים ו"ההר הירוק כל ימות השנה" כדברי השיר מקבל כאן משמעות מיוחדת.

17 תצפיות מיוחדות יש בפסגת הכרמל. אחת מהן היא במרפסת התצפית בטיילת לואי. הטיילת שהוקמה בשנת 1992 ואורכה 400 מטר נמצאת ברחוב יפה נוף.

ועם בטיילות עסקינן, לאחרונה פתחו בחיפה טיילת חדשה ליד הים - פארק הכט (חניה ליד מסעדת מקסים בכניסה לעיר). הטיילת יפה ומוגנת (הילד לא יכול לרוץ לפסי הרכבת או לכביש), יש הרבה דשא ואזור גדול לרוץ, לרכב על אופניים או סתם לשחק בכדור. בפארק אזור גדול של גן שעשועים, 6 גרסאות שונות של נדנדה על חבל, אומגה, מתקני טיפוס עם חבלים, נדנדות משפחתיות, קרוסלות לרבים ולבודדים, מגלשות, בקיצור מקסים.

נחל לוטם

סמוך לנקודת היציאה מהכרמלית (הרכבת התחתית היחידה בארץ), מתחיל מסלול רגלי משפחתי בנחל לוטם. הליכה בתוך הירוק ועצי הכרמל. הולכים לאורך הגדה הצפונית מזרחית עד למפגש סימון שבילים. נפרדים מהסימון הכחול ופונים ימינה במסלול הירוק. עליה לא קלה אך קצרה עד לרחוב דרך הים תוביל אותנו חזרה למרום הכרמל.

גן החיות הלימודי

אפשר לעשות זאת ביום חול ואפשר אם רוכשים כרטיס מבעוד מועד, לעשות זאת גם בשבת (אפילו גוי של שבת הוצב שם בכניסה).

מגיעים לשער הכניסה לגן החיות במרומי הכרמל בגן האם, נכנסים ומתחילים להיות ילדים לכמה שעות. גדולים כקטנים נהנים מבעלי החיים, מתנועותיהם, ממאכליהם, מהתנוחות בהן ניתן למוצאם ובקיצור מכל מה שגן חיות נותן. דר' אתי אררט מנהלת הגן, מספרת כי העובדה שגן החיות נושק לנחל לוטם מוסיפה לו נופך משלו. נוסיף לכך את העובדה שליד כל בעלי החיים ישנו הסבר וכתובת כולל פסוקים מהתנ"ך והתלמוד (כמו ליד כלוב החסידות) וזו פשוט חוויה. בהחלט תמורה מושלמת. 04-8372390

סיורים ברגל ובסגווי ברחבי העיר

"קסמים במושבה"

"קסמים במושבה" היא סיור מרתק, מעניין ומיוחד במינו המבוצע על ידי הקוסם ואומן האל חושי יוני אלאדיני . הסיור עובר בנקודות מפתח בהיסטוריה החיפאית, ומספר את הסיפור הטמפלרי דרך הצד האנושי של בעלי המקצוע באותם זמנים.

בכל נקודה מעביר הקוסם קטע ייחודי המשלב קוסמות בשילוב חוויה אלחושית הקשור לנושא של בעלי המקצוע במושבה. הסיור עובר דרך בית הרוחות של סר אליפנט, מפעל הסבונים שהיה באזור, בית המחלבה, הבנק של היישוב הטמפלרי, בית העם של הטמפלרים ובנין הדואר של הקהילה, בוסתן הפירות /של ילדי השכונה, שוק תלפיות ובית הכנסת שנסגר ואפילו בית החרושת לקרח ( חכו להפתעה לבנה..).

בכל אחת מהתחנות שבהן עובר הסיור, מעביר "אלדיני הגדול" קטעי קוסמות ואשליות אלחושיות יוצאות דופן, שמשאירים את המשתתפים פעורי פה. הסיור מתאים לכל המשפחה ומומלץ מאוד לכל הגילאים. משך הסיור כשעה וחצי.

לפרטים טלפון: 04-8535606, שלוחה 101.

טיול סגווי

אם דווקא סיור רכוב מעניין, אז גם לכך מצאו פתרון בעמותת התיירות המקומית. משה שמא מנהלה החדש יזם כמה דברים חדשים ואחד מהם הוא סיורי סגווי חיפה, הלוקחים אתכם לסיור מרתק בנבחי ההיסטוריה של העיר על הכרמל. הסיור מתחיל בשער פלמר במקום שבו הסתיים המנדט הבריטי ומשם עוברים דרך נקודות מרכזיות בהתפתחותה של חיפה עד לרגלי גן הבהאי. צריך להדגיש שהנסיעה על הסגווי מוגבלת מגיל 16 ומעלה ע"פ חוקי משרד התחבורה, ואינה מתאימה לנשים בהריון. סיורי סגווי הם אורכים כשעתיים, כשה-15 דקות הראשונות מוקדשות לתרגול. 04-8535606

והיכן אוכלים ולנים? הפעם, במלון שכולו נוף. גם לינה , גם ארוחה.

המלון שנשא עד לפני כשנה את השם הכל כך מתאים מלון נוף, שוקם ושופץ מחדש והפך באחת ל Bay View . מיקומו, על פסגת הר הכרמל ובהיותו משקיף אל נופו המרהיב של מפרץ חיפה, נושא המלון בגאון את השם נוף. 97 חדרים וסוויטות הפונים כולם לים, החל מחדרים לזוגות, דרך חדרים לזוג ושני ילדים ועד סוויטה משפחתית הנותנים את כל המענה לציבור הדתי. בית כנסת, חדר אוכל משובח להפליא וחדרים מעוצבים בסגנון מודרני בגוונים של חום וצהוב. בהחלט, מילה טובה לשמעון כהן מנהל המלון על היחס לציבור הדתי.

הלובי המשקיף אל הים (אמרנו נוף בכל פינה) מציע מגוון תפריטים בכל שעות היום וגולת הכותרת היא המסעדה הסינית הוותיקה בניהולה של מיואו, תפריט שלא שונה בעשרות השנים האחרונות וזהו ייחודו. תמצא כאן את מרק התירס המפורסם באיכותו וטעמו, את המרק חמוץ מתוק, את התיבול המיוחד וכמובן את הבננה המתוקה עם הנגיעות האסיאתיות. שגיא, מנהל המזון מספר כי הכל נשאר בדיוק אותו דבר ולכן, כל שנותר הוא לבחור את פינת הישיבה המתאימה להתרווח ליהנות מהאווירה, ולצפות בנוף.

גם מיקומו מושלם בסמיכות לכל מוקדי התיירות של הכרמל, במרחק הליכה ממרכז הבילוי הכוללים בתי קפה, חנויות, כרמלית, טיילת לואי, גן האם, גן חיות והגן הבוטני, מוזיאונים והגנים הבהאיים. טלפון: 3993* או 1-700-700-884

ולא הרחק משם גם הוא בבעלות רשת קראון פלזה מלון קראון פלזה חיפה שזכה בתחרות "המלון נאה בישראל" של המועצה לישראל יפה. מסעדת קונפי הממוקמת בתוך המלון והצופה איך לא למפרץ ולנוף החיפאי רק עושה טובה לאוכל כאן.

לקינוח -מוזיאוני חיפה

במוזיאונים רבים התברכה חיפה. אם חשקה נפשכם במדע סורו אל מוזיאון המדע( מדעטק) בבניין הטכניון הישן בהדר הכרמל. אם מוזיאון יפני, עושה לכם טוב על הנשמה גשו למוזיאון טיקוטין הצמוד למלון דן כרמל, שם מוצגת בימים אלו תערוכת האראג'וקו סטייל, היא אופנת הרחוב היפנית בצילומיו של קילט דואי.

בכל יום ראשון פוקדים צעירים יפנים את מוקדי הבילוי התוססים של טוקיו ומחוזות אופנה עירוניים גדולים, לבושים בבגדים מושקעים במגוון סגנונות מיוחדים, ססגוניים, מרתקים ואף מעט לא צפויים. תערוכת הצילומים במקום מרהיבה. בבניין סמוך, אוצרות התרבות היפנית. מעניין.

אם בים ובהיבט הימי אתם חפצים, אזי בדרומה של חיפה ממוקם מוזיאון ההעפלה, המוזיאון הימי ומוזיאון חיל הים בו ניתן לראות את שרידי גשר הפיקוד של הצוללת דקר וכן את אחרונת ספינות שרבורג, ספינות הטילים שהוברחו מצרפת. מוזיאון המדע 04-8614444 . מוזיאון יפני 04-8383554 המוזיאון הימי 04-8536622

פרטים על כל אתרי התיירות ומידע נוסף- העמותה לתיירות חיפה 04-8535605