המצב מתדרדר. חלוקת מזון
המצב מתדרדר. חלוקת מזוןצילום: אביר סולטן, פלאש 90

כמויות אדירות של מזון טרי מושמדות בכל יום על ידי חברות הסעדה בהוראת גורמי הממשלה האחראים.

על פי הצעת חוק עידוד הצלת מזון שהגישו חברי הכנסת אורי מקלב ומשה גפני, יוכלו בעלי אותן חברות להעביר את מנות המזון הללו לעמותות שיחלקו אותם לנזקקים ולמשפחות ברוכות ילדים מבלי שיהיו חשופים לתביעות משפטיות. בכך יינצל המזון מהשמדה מחד ומאידך משפחות קשות יום וילדים רעבים יוכלו ליהנות מכך.

על פי הצעת החוק, ניתן יהיה לתרום לקשיי יום ועניים מזון שאינו ניתן לשיווק – כמו יתרת המנות המבושלות הטריות הנאספות בתום יום העבודה בחברות הסעדה דוגמת קייטרינג, מסעדות, אולמות שמחה וכדומה או מזון שהתאריך האחרון שלו לשיווק עבר אך הוא עוד מותר לשימוש. לפי ההצעה, את הוראות האחסון ובטיחות המזון יקבעו שר הבריאות בהתייעצות עם שר הרווחה והמועצה הארצית לביטחון תזונתי. באם ייושמו הוראות השמירה על איכות ובטיחות המזון, יוכלו החברות המדוברות לתרום את המזון לנזקקים תוך שהם מוגנים מתביעות משפטיות.

על פי המצב כיום, כ-25 אחוז מהמזון המוכן בבתי מלון, אולמות אירועים, חברות הסעדה, מפעלים, שירותי קייטרינג, רשתות שיווק ועוד – מושמד. מעדויות של עובדי מטבחים מצטיירת תמונה כואבת של השמדת מאות מגשים של מנות חמות ומזינות, ארוזות בשלמותן, שלעיתים לא יצאו מהמטבח ואף מושמדות ברגע שהן יוצאים מהתנור. "מנות המזון הללו יכלו להחיות מאות אלפי ילדים עניים ומשפחות ברוכות ילדים וקשיי יום שלא זוכים לאכול מנה חמה ומזינה כל יום. גופים רבים מעוניינים לתרום את המזון, אך בשל הוראות החוק והחשש מכך שהם יהיו חשופים לתביעות הם נאלצים בכאב להשמיד אותו ולא לתרום אותו למי שבאמת זקוק לכך", אומר ח"כ מקלב.

בארה"ב ובאירופה קיימים חוקים דומים שמאפשרים לעשות חסד וצדק חברתי עם מעוטי יכולות והם מגנים על התורמים מפני תביעות עתידיות. "מלבד הצלת כמויות מזון עצומות מהשחתה והשמדה, עלינו לאפשר לבעלי העסקים המעוניינים בכך לתרום את עודפי המזון לנזקקים באופן ראוי ומסודר ומבלי שתהיה עליהם כל מגבלה וחשש שבגינו הם לא ירצו לעשות זאת. מי שמעוניין לתרום ולסייע לילדים המצויים מתחת לקו העוני ולמעוטי יכולת - אנו צריכים לסייע לו ולא למנוע זאת ממנו", סיכם.