יהודית רימון עם הרופאים
יהודית רימון עם הרופאיםצילום: רחל דוד, סורוקה

אבחנה מהירה שבוצעה בבית החולים יוספטל וניתוח שבוצע במרכז הרפואי סורוקה, הצילו את חייה של יהודית רימון בת 64 מאילת.

יהודית, שהייתה בעברה חוקרת נוער במשטרת ישראל, פונתה לפני כשלושה שבועות לבית חולים יוספטל לאחר שאבדה את הכרתה באופן פתאומי.

הערכת הרופאים הייתה שמדובר בשבץ מוחי. ד"ר קובי ארד, מנהל המחלקה לרפואה דחופה בבית החולים יוספטל, סיפר על שאירע, "הגיעה אלינו אישה מחוסרת הכרה והערכנו שיש לה פגיעה בגזע המוח. כשקרה האירוע לא היה איש בסביבתה, ולא יכולנו לדעת מה בדיוק התרחש. הבהלנו אותה לבדיקת סיטי שהייתה תקינה לגמרי, והעובדה שלא ראינו כלום בצילום הקשתה על אבחון הבעייה שלה".

ד"ר ארד והצוות החליטו לבצע גם בדיקת סיטי אנגיו, לבדיקת זרימת הדם למוח - החלטה שלמעשה שהצילה את חייה..

במקביל, צוות שכלל רדיולוגים, נוירולוגים, מומחים לכלי דם ומומחים לכירורגית לב חזה בסורוקה, סייע בפיענוח של תמונת הסיטי שהתקבלה בבדיקה, באמצעות מערכת טלרפואה מתקדמת המחברת בין שני בתי החולים.

על בסיס תמונת הסיטי, שהראתה שנוצרה חסימה של אחד העורקים שמובילים דם למוח, התקיים דיון רב משתתפים של המומחים מיוספטל ומסורוקה.

לדברי ד"ר ארד, "המפרצת הפריעה לזרימת הדם למוח ויכלה להתפוצץ בכל רגע, כמו שקרה לאריק אינשטיין ז"ל – במקרה כזה הסיכוי לצאת מזה הוא כמעט אפסי. הבנו שיש לנו פצצה מתקתקת בין הידיים ושחייבים להציל את החיים של יהודית".

באופן בהול, הוזעקה ניידת של טיפול נמרץ שהעבירה את יהודית לבית החולים סורוקה בבאר שבע לטיפול הצוותים שהכירו כבר את המקרה.

"קיבלנו אותה במצב של חוסר יכולת לדבר וכל פלג הגוף השמאלי היה משותק" סיפר פרופ' גדעון סהר מנהל המחלקה לכירורגית לב חזה בסורוקה והוסיף, "ביצענו בדיקת הדמיה נוספת ונרחבת יותר, שהדגימה שהקרע החל בגובה הלב עצמו והקיף את כל אבי העורקים עד לאגן והבהלנו אותה לחדר ניתוח. אם היה עיכוב באבחון ואבי העורקים היה נקרע, יהודית לא הייתה איתנו היום".

הצוות המנתח החליף את אבי העורקים באזור שבו התבקעו הרקמות. "מדובר במקרה דרמטי ובזכות הניהול הנכון והמהיר של המקרה גם ביוספטל וגם בסורוקה, נצלו חייה של יהודית. לא הייתה לה אספקת דם למוח במשך זמן רב ואחרי 36 שעות מאז הניתוח היא פקחה את העיניים וכבר התחילה לדבר" - סיפר פרופ' סהר.

יהודית מחלימה – היא מרגישה טוב והחלה בשיקום. לדברי ד"ר ארד, "ראינו אותה לפני כמה ימים בבית החולים כשהגיעה לביקורת. היא עומדת ומדברת ואין שום פגיעה קוגניטיבית. אני לא מאמין בניסים אבל זה לא רחוק מההגדרה של נס".