אלי אלאלוף
אלי אלאלוףצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון בסכנת סגירת בתי תמחוי לניצולי שואה.

את הדיון יזמו חברי הכנסת סופה לנדבר, איציק שמולי, מירב בן ארי, יואב בן צור, קארין אלהרר, שולי מועלם-רפאלי ואברהם נגוסה.

בפתח הדיון התחייב יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף, "לא ייסגרו בתי תמחוי בישראל, לא כאלה המשרתים ניצולי שואה ולא אחרים. הפתרון יימצא במו"מ בין הגופים תוך 3 חודשים. עד אז מתחייב משרד הרווחה לדאוג שבתי התמחוי ימשיכו לפעול".

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, הצטרף לדבריו, "לראש הממשלה נודע על העניין אמש והוא הנחה אותי להגיע לפה כדי להביא פתרון. ריד מיי ליפס: בתי תמחוי בישראל לא ייסגרו. ניצולי שואה ימשיכו לקבל את השירות הזה מהמדינה".

סגן נשיא ועידת התביעות לישראל, שלמה גור, אמר כי "אנחנו מבקשים שהכספים הללו ישמשו ניצולי שואה בלבד. מביקורת שערכנו זה לא בהכרח כך, ועלינו למצוא מנגנון מתאים שיוודא שניצולי שואה הם הסועדים בבתי התמחוי. כשיימצא המנגנון נחזור ונממן. זה יכול להיות כרטיס מגנטי בו ישתמשו הניצולים, או כל דרך אחרת שתימצא".

מנכ"ל משרד הרווחה, אליעזר יבלון, הבטיח גם הוא "בתי תמחוי לא ייסגרו וגם לא נסגרו, למרות הפסקת ועידת התביעות להעברת התקציב. כל מי שנזקק יכול לקבל אוכל. אנחנו מבינים את עמדת ועידת התביעות, אבל לא מקבלים אותה".

יבלון הדגיש, ''מאז שוועדת התביעות הפסיקה את המימון לפני חצי שנה, המשרד מממן את בתי התמחוי במימון מלא בהוראת שר הרווחה חיים כץ''.

"בעוד שלושים שנה נסתכל אחורה ולא נבין איך לא פתרנו את הבושה הזאת", אמר ח"כ שמולי. ''מתוך 180 אלף ניצולי שואה במדינת ישראל, בין 20 ל-30 אחוז מתחת לקו העוני, ואנחנו רק מסבירים להם כל הזמן איך הם לא עומדים בקריטריונים. מדינת ישראל מתנערת מהאחריות שלה, וזורקת אותם לעמותות. למען הטייקונים נלחמים כמו אריות, ולעמותה שמטפלת בניצולי שואה נותנים 8000 ש"ח בשנה".

ניצולת השואה מרים גרייבר השתתפה גם היא בדיון. "אני פשוט מזדעזעת. כולי רועדת. כולם רוצים לעשות טוב, אבל הגיע הזמן. אנחנו כל הזמן מדברים, אבל ניצולי השואה כבר בסוף חייהם. יום יום מתים לי חברים.

''הגיע הזמן שמשרד הרווחה, האוצר, ראש הממשלה, כולם יתאגדו ויגידו: אנחנו באמת עומדים לעזור לניצולי שואה. לתת להם כבוד בשנים האחרונות לחייהם. לתת להם כסף. אני רוצה שלא יהיו בכלל בתי תמחוי. הייתי מעדיפה למות מאשר להיכנס לבית תמחוי. זה קשה מאוד לאדם מבוגר", הדגישה.

יו"ר הוועדה ח"כ אלאלוף אמר בתגובה, "כולם מכבדים את ניצולי השואה ובהינתן מצבם הקשה של ניצולי השואה, יש צורך בבתי תמחוי. רק הטכניקה לא טובה, לא המהות". בהמשך הדיון התנצל אלאלוף בפני גרייבר: "אם פגענו בך חלילה אני מתנצל, גם אני הולך לאיבוד בנבכי הבירוקרטיה בטיפול בניצולי השואה".